• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Filoso Fisken

Sonja och Sasha liksom. Same shit, den enda skillnaden är att vi är mer vana att höra Sasha på pojkar än vad vi är att höra Sonja på flickor. Det hela handlar egentligen om vad vi är vana vid, och vad som käns "nytt". Det som känns nytt är alltid konstigt, tills man börjar vänja sig.

När Alex Schulman och Amanda... vad hon nu heter.. döpte sin dotter till Charlie, så tyckte jag nog att det var lite konstigt först. Men väldigt snart så kändes det "självklart" och jättefint även på en tjej!

Samma sak gäller ju alla saker - förr var man inte van att se tjejer i byxor och tyckte att det var riktigt konstigt. Men nu? Gå ut och titta själva vettja.

Saker förändras. Det är bara normer det handlar om, och inte "det ska vara så - annars är det inte naturligt". Fel.

• morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:10:08 följande:
    Låt folk döpa sina ungar till vad de vill, så länge de godkäns av "de som bestämmer". För pyttipanna, kastrull och blomkruka kanske är att gå lite väl långt med den fria viljan..

Varför är Sonja värre än t.ex. Sasha, Lin, Nikita på killar? Eller Charlie, Elliot, Sam på tjejer? Jag kan förstå att folk tycker det är konstigt, eftersom att vi inte är vana vid det. Men ändå är det ingen som reagerar när flickor döps till Robin, Charlie, Sion och allt vad det heter. Ta och fundera på det en stund - varför är det så?

Kan det kanske vara så att det manliga, med allt vad det innebär, smäller lite högre? En aktiv flicka med ett tuffare pojknamn och coola kläder, vilt lekandes med bilar - får mycket mer positiv respons än vad en mild pojke i flicknamn, rosa ulli-gulliga kläder lugnt lekandes med dockor får. Men det är ju precis samma sak.
    Är det verkligen rätt?
    Ja. så är det flickor kan ha blått och grön men pojkar ska inte ha rosa och blommig. flickor kan ha byxor och kängor men pojkar ska inte ha klänning och klackskor. Flickor kan leka med bilar och monster men pojkar ska inte leka med barbie och dockor. Flickor kan arbeta som bilmekaniker och målare men pojkar ska inte arbeta som barnskötare och barnmorskor. Flickor kan ha korta frisyrer eller rakat men pojkar ska inte ha flätor och spännen osv osv. Det som enligt oss idag är tridionellt kvinligt/flickigt är inte ok för pojkar men tvärtom. För att pojkar anses säm bättr/finare. Pojkflickor klingar bra men inte flickpojke.

Vi har kämpat för kvinliga rättigheter och kommit långt nu måste vi kämpa för MÄNSKLIGA rättigheter. Begränsa ingen oavsätt kön. Låt alla få våra den de vill oavsätt kön.
  • Filoso Fisken

KlasKristian - Eller hur, hahaha.

• Filoso Fisken

morochmer - Du har så rätt. Och fyi (for-your-information) så finns inte ens ordet flickpojke!

Vad tyder det på?
    .....
    ..

• morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:18:32 följande:
    morochmer - Du har så rätt. Och fyi (for-your-information) så finns inte ens ordet flickpojke!

Vad tyder det på?
    .....
    ..
    Att man inte får vara "sån".
    Jag letade efter ordet i mitt huvud och du har rätt pojkflicka är vedertaget men det finns inget motsvarande för pojkar. Nu tycker jag inte att det heller ska finnas något av de ordet . Det räcker med att man är människa, barn, vuxen, baby, tonåring, osv.
  • Filoso Fisken

morochmer - Det håller jag också med om! Pojkflicka och flickpojke antyder att man inte är en riktig flicka resp. pojke. Så inget av orden är att föredra, däremot är det intressant att det ena är okej och t.o.m. lite "status-aktigt" medan de andra inte ens existerar.

En annan sak som är intressant är att det ständigt poppar upp trådar på FL i stil med:
    "Pojke i flicknamn"
    "Pojke i klänning"
    "Pojke som leker med dockor
    "Pojke i rosa"
    .. där man vill diskutera om detta är okej eller inte. Och alla blir helt jävla bananas och tycker att det är såå hemskt. Var är alla trådar om hur hemskt det är med tuffa flickor som leker med bilar? Dem finns ju inte. Varför?

(och jag vill förstås inte att något av det ska finnas, men ni fattar poängen..)

• morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:28:27 följande:
    morochmer - Det håller jag också med om! Pojkflicka och flickpojke antyder att man inte är en riktig flicka resp. pojke. Så inget av orden är att föredra, däremot är det intressant att det ena är okej och t.o.m. lite "status-aktigt" medan de andra inte ens existerar.

En annan sak som är intressant är att det ständigt poppar upp trådar på FL i stil med:
    "Pojke i flicknamn"
    "Pojke i klänning"
    "Pojke som leker med dockor
    "Pojke i rosa"
    .. där man vill diskutera om detta är okej eller inte. Och alla blir helt jävla bananas och tycker att det är såå hemskt. Var är alla trådar om hur hemskt det är med tuffa flickor som leker med bilar? Dem finns ju inte. Varför?

(och jag vill förstås inte att något av det ska finnas, men ni fattar poängen..)
    Jag fattar absolut poängen och svaret är för mig också tydligt.
    Varför folk så jäkla rädda för det här?
  • Pumpis
    KlasKristian skrev 2011-03-16 09:56:29 följande:
    Jag skiter i mobbningsargumentet, mobbad kan man bli även om man har ett typiskt killnamn som kille eller tjejnamn som tjej.

Däremot tycker jag det är helt åt helvete när man vill använda sitt eget barn som vapen för att "bryta normer" eller vad fan man nu vill kalla det. TS kan väl ta ett mansnamn själv i stället om det är så attans kul med dylika sociala experiment.

Jävla 2011-mentalitet :(
    Håller med !!! Anledningen till namnvalet känns FEL FEL FEL
  • Issa79

Intressant tanke men jag tycker inte det är upp till dig att använda ditt barn till att tänja gränserna med. Ändra ditt eget namn istället Visst är Sonja ett underbart namn. Hoppas att du får en flicka nästa gång.

• mamma smurfen
    KlasKristian skrev 2011-03-16 10:15:21 följande:
    Y-namn? Då hamnar han ju i fängelse ju.
    *asg*
    Ja därav att stava det med ie, å inte y, faaaast snart så kommmer det säkert en larmrapport om alla dessa barn med ie på slutet.....Tungan ute 
    (som det nu gjort med Niklas......tråd här på Fl.....) 
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?