• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • argareta

säger bara en sak , döp honom inte till sonja
    vill du att barnet ska bli mobbat eller ? 

sonja är ett tjejnamn så döp han till ett killnamn istället tycker jag . 

• JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 23:23:05 följande:
    Kimpossible, på din unge så finns det hundra som skulle reagera. Är inte det hemskt. Varför vill man som mor utsätta sitt barn för det?
    Det beror antagligen på var man bor också. Vi bor i rätt toleranta Stockholmstrakter, vilket såklart är en fördel om man vill ge sitt barn ett namn som inte ligger på Sveriges tio-i-topp.

Här finns barn som heter Mahatu, Mahatma, Moammadi, Muhammed, Senia, Lehte, Fethu osv. Skulle jag bara gå efter namnet, hade jag inte haft en aning om vilket kön ungarna har. En Sonja hit eller dit, oavsett kön, känns i det sammanhanget som sagt rätt lamt.

Och, för att undvika missförstånd; Nej, vi bor INTE i de stockholmförorter som traditionellt förknippas med "invandrare"! 
    Don't mess with my integrity!
  • Utdrivningsreflexen1

Sonja är väl ändå lite för milt...Varför inte låta honom heta snippa? Då vänder du upp och ner på det patriarkala samhällets förtryck....eller??

• skoladan

Alltså Sonja är ett flicknamn. I exempelvis Ryssland finns en hel del namn som för oss låter som flicknamn: Nikita (ÄR ett pojknamn) Kolja, Aliosja m.fl  Du kan väl välja ett sådant namn, men Sonja är en rysk form av namnet Sofia, som ju i alla länder och kulturer är ett kvinnonamn.
    I USA är det inte lika uppdelat när det gäller namn. Båda könen kan heta nästan alla namn. Flickor heter Morgan, Charlie, Rusty, Robin. Pojkar kan heta Tracy, Marion m.m Båda könen heter Kelly, Kim osv. Men i Sverige är det ju än så länge uppdelat i mans- och kvinnonamn. Vänta tills Du får en flicka så ger Du henne namnet Sonja. Under tiden låter Du pojken heta NIkita, OK?

• morochmer

Jag tycker namnet är fint och ser ingen anledning till att du inte ska välja namnet sonja till ditt barn.

• KlasKristian

Jag skiter i mobbningsargumentet, mobbad kan man bli även om man har ett typiskt killnamn som kille eller tjejnamn som tjej.

Däremot tycker jag det är helt åt helvete när man vill använda sitt eget barn som vapen för att "bryta normer" eller vad fan man nu vill kalla det. TS kan väl ta ett mansnamn själv i stället om det är så attans kul med dylika sociala experiment.

Jävla 2011-mentalitet :(

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • mysfaaktor
    pluvdo skrev 2011-03-15 20:22:14 följande:
    Ett efternamn är i alla fall något som föräldrarna också tvingas leva med, istället för att bara barnet skall ha ett avvikande namn och leda någon kamp i gränstänjande.
    hur är det när man som barn blir retad både för sitt eget förnamn, sitt efternamn PLUS föräldrarnas förnamn?
    det var jag med under hela min uppväxt iaf.
  • Filoso Fisken

Låt folk döpa sina ungar till vad de vill, så länge de godkäns av "de som bestämmer". För pyttipanna, kastrull och blomkruka kanske är att gå lite väl långt med den fria viljan..

Varför är Sonja värre än t.ex. Sasha, Lin, Nikita på killar? Eller Charlie, Elliot, Sam på tjejer? Jag kan förstå att folk tycker det är konstigt, eftersom att vi inte är vana vid det. Men ändå är det ingen som reagerar när flickor döps till Robin, Charlie, Sion och allt vad det heter. Ta och fundera på det en stund - varför är det så?

Kan det kanske vara så att det manliga, med allt vad det innebär, smäller lite högre? En aktiv flicka med ett tuffare pojknamn och coola kläder, vilt lekandes med bilar - får mycket mer positiv respons än vad en mild pojke i flicknamn, rosa ulli-gulliga kläder lugnt lekandes med dockor får. Men det är ju precis samma sak.
    Är det verkligen rätt?

• mamma smurfen

Nja....Sonja må vara fult, eller inte, men att döpa en kille till det.....

(själv heter jag just Sonja *ler* å har aldrig gillat det, mest för att det "bara" vart JAG å en massa gamla tanter som hetat det, fast nu finns ju Sonja Aldén då)

Döpp killen till Sonny, eller till Sonnie, om du nu vill undvika namn som slutar på Y  SkrattandeTungan ute

• KlasKristian
    mamma smurfen skrev 2011-03-16 10:13:05 följande:
    Döpp killen till Sonny, eller till Sonnie, om du nu vill undvika namn som slutar på Y  SkrattandeTungan ute
    Y-namn? Då hamnar han ju i fängelse ju.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?