• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Prodin

Lotta din gamla råtta nu är klockan åtta, nu måste du gå på potta

• Troodon

Det borde vara olagligt att ge pojkar flicknamn och tvärtom. Jag kan inte ens föreställa mig hur extremt indoktrinerad av en bunt galna, vinpimplande, soffrevolutionärer till homomarxister man måste vara för att ens överväga en sådan sak. Någon måtta får det vara. Skärp dig!

Ska du inte operera bort hans snopp och göra det till en "snippa" också? Eller varför inte operera bort allting så det blir en riktig liten "hen"?

• 071001

Bli retad för sitt namn kan man alltid bli, men nog känns det som ett bra utgångsläge för elakheter om man ger en pojke namnet Sonja?

Annika= uttalat anika av en del och vips så fick du "knulla mig" på arabiska. Inte heller helt kul när man växer upp i förorten .

• morochmer
    Troodon skrev 2011-03-16 13:40:25 följande:
    Det borde vara olagligt att ge pojkar flicknamn och tvärtom. Jag kan inte ens föreställa mig hur extremt indoktrinerad av en bunt galna, vinpimplande, soffrevolutionärer till homomarxister man måste vara för att ens överväga en sådan sak. Någon måtta får det vara. Skärp dig!

Ska du inte operera bort hans snopp och göra det till en "snippa" också? Eller varför inte operera bort allting så det blir en riktig liten "hen"?
    Och icke könsbestämda namn?

Operera bort snoppen?
  • augmamma
    morochmer skrev 2011-03-16 13:30:58 följande:
    Hur stor är sonnorlikeheten att lisa kommer att kallas för lisa-fisa tror du tex.
    Sannolikheten är säkert stor, men upplevs nog inte riktigt lika illa som att heta Sonja om man är en kille. 

Tycker du inte själv att det finns någon gräns? Eller ska man göra allt man själv tycker är ok, oavsett om det går emot normen?

Man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål.
  • Troodon
    morochmer skrev 2011-03-16 13:47:23 följande:
    Och icke könsbestämda namn?

Operera bort snoppen?
    Det vore kanske vara en bra idé att vara lite tydligare med vad du frågar om?  Flört

Hur som helst så är det inte så att de namn vi har är nypåhittade, utan de har funnits länge. Därför är det snudd på psykiskt stört att plötsligt vilja ge en pojke ett klassiskt flicknamn och tvärtom. Det är ju trots allt så att det finns två kön och inte tre som Vänsterpartiet tycks tro, därför är det ju ganska naturligt att det finns namn som är könsanpassade. Att betrakta dessa ur något slags universalistiskt marxistperspektiv som konstuerade markörer för att förtrycka endera könet är helt enkelt bisarrt, och fel hur man än vrider och vänder på det.

Ja, jag skrev så för att jag tyckte att lite sarkasm var på sin plats. Trots allt så skulle väl förmodligen en del personer gärna se att det inte fanns kön alls. Varken fysiskt eller psykiskt.
  • Filoso Fisken

Tycker man verkligen om namnet Sonja och känner att det passar fint på en pojke - varför inte? Vi väljer väl var och en de namn vi själv gillar mest. Och ska man anpassa sig efter mobbning så kan man lika gärna låsa in ungarna och låta dem gå namnlösa - för det funkar inte så.

MEN jag kan känna att det är av fel anledning att döpa en pojke till Sonja "bara för att vara lite tvärtemot". Du/ni tycker att namnet är fint, det räcker gott och väl som anledning! Att vara genusmedveten räcker gott och väl i andra situationer, det krävs inte att ha ett "tvärtom"-namn för det. Bara så du är med på det, TS.

Sedan kan jag tycka att unisexa namn är härliga - just för att det är ett namn för alla. Och att det inte blir så förbannat tydligt att "hejj jag är ett snippbarn som du hör på mitt namn, varsågod och behandla mig därefter" och vice versa. Men jag kommer aldrig att välja ett namn bara med det i åtanke, utan ett namn jag tycker är fint. Det räcker så.

• Filoso Fisken

Troodon - Du vet väl att pojkar är lika mycket pojkar oavsett vad de heter, hur de ser ut, beter sig, vem de leker med etc. etc.

Eller?
    Känner du samma sak inför att låta flickor heta Charlie, Elliot, Sam eller Zion?

• Filoso Fisken

Gott och väl-upprepning. Sorry!

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?