• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • vattenlilja
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 11:08:14 följande:
    vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?
    nikita kommer från nicholas)
  • mysfaaktor
    Troodon skrev 2011-03-16 15:29:08 följande:
    Men hallå? Ganska ofta så är det ju tämligen självklart.
    jaså? jag trodde alla hade egna åsikter om vad som är ett fint namn. och knäppt.
  • ius lexis

Nej ts, jag tycker att det är ett själviskt beslut då det är din son som kommer att resten av livet få bära detta namn. Och så långt har vi inte kommit med att köns neutralisera vårat samhälle. Varför inte välja ett könsneutralt namn istället?
    Jag tycker att om du har behov att hävda dina åsikter så ska du bära bördan av det--inte ditt barn. Så döp dej själv till Börje eller vad du nu gillar för kill namn och känn sedan efter om du tycker det var en bra idé. Om du nu skulle efter någon månad gilla att presentera dej som Börje så kan du ju döpa sonen till Sonja och då är ni iaf 2 i familjen som ska stå emot strömmen!

Är detta ett skämt?

• morochmer
    augmamma skrev 2011-03-16 13:50:44 följande:
    Sannolikheten är säkert stor, men upplevs nog inte riktigt lika illa som att heta Sonja om man är en kille. 

Tycker du inte själv att det finns någon gräns? Eller ska man göra allt man själv tycker är ok, oavsett om det går emot normen?

Man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål.
    Ja, så länge man tror att det är det rätta och att det gör mer nytta än skada.
    Nej, man skaffar inte barn av den anledningen, vem syftar du på?
  • Xina85

Jag ber om ursäkt för min långa frånvaro!

Först vill jag tacka alla reaktioner, ytterst intressant läsning.

Jag vill klargöra några punkter som, enligt mig, inte har behandlats rätt i den här frågan:

Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Alternativ stavning, som Sonia eller Sonya, ser jag inte som ett alternativ. Jag vill inte kompromissa. För mig skulle det vara som att kränka kampen i sig.

Till er som anser att "man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål" har jag bara en sak att säga: varför inte slå två flugor i en smäll? Jag ser min son som en välsignelse, både för mitt liv och för ett större ändamål.

Jag har självklart övervägt risken för mobbing, men hoppas och tror att humanity i slutändan övervinner allt.

• Tullemi

Ännu en tråd där man skrollar upp för att kolla om tråden ligger i "sandlådan".....
    TS: du föder en son, du bidrar vare sig du vill eller ej till det mansdominerande samhället.

Milea 080217 Lucas 100202
  • ius lexis
    Xina85 skrev 2011-03-16 17:37:49 följande:
    Jag ber om ursäkt för min långa frånvaro!

Först vill jag tacka alla reaktioner, ytterst intressant läsning.

Jag vill klargöra några punkter som, enligt mig, inte har behandlats rätt i den här frågan:

Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Alternativ stavning, som Sonia eller Sonya, ser jag inte som ett alternativ. Jag vill inte kompromissa. För mig skulle det vara som att kränka kampen i sig.

Till er som anser att "man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål" har jag bara en sak att säga: varför inte slå två flugor i en smäll? Jag ser min son som en välsignelse, både för mitt liv och för ett större ändamål.

Jag har självklart övervägt risken för mobbing, men hoppas och tror att humanity i slutändan övervinner allt.
    Men byt namn på dej själv till ett mans namn då! Varför låta barnet vara vimpel till dej?
  • kickan89

Bara läst ts. Om du är ute efter att tänja på gränserna kan du väl själv byta till ett killnamn istället för att utsätta din son för att vara ofrivillig försökskanin?

• Xina85
    ius lexis skrev 2011-03-16 17:59:18 följande:
    Men byt namn på dej själv till ett mans namn då! Varför låta barnet vara vimpel till dej?
    Jag upprepar:

Ska det vara så svårt att fatta?? Vissa missförstår allt...
  • augmamma
    morochmer skrev 2011-03-16 17:02:18 följande:
    Ja, så länge man tror att det är det rätta och att det gör mer nytta än skada.
    Nej, man skaffar inte barn av den anledningen, vem syftar du på?
    Jag ser inte riktigt hur detta kan göra mer nytta för barnet. Jag förstår att man kan tycka att man gör samhället en tjänst, men nyttan för barnet ser jag definitivt inte. Skadan i detta fall blir klart större för barnet och som förälder är det barnets bästa man måste tänka på i första hand.

Jag syftar på personer som använder sina barn i ett politiskt intresse utan att ta hänsyn till barnets behov. Min åsikt är att barnets bästa alltid måste gå först.
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?