• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Filuren83
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 19:40:58 följande:
    så med andra ord så spelar det ingen roll egentligen vad man döper barnen till för det kommer alltid finnas nån som har en negativ åsikt om det?

HAHA CHARLIE OCH ELLIOT! NI ÄR WHITE TRASH WHITE TRASH WHITE TRASH!
    Ja, självklart! Det har jag ju inte sagt något om heller. Det jag menade var att hennes budskap inte alldeles säkert kommer att gå fram. Men om hon ändå vill göra något så kan hon gott byta namn själv.
  • pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 19:40:56 följande:
    Då borde rimligtvis mina föräldrar (och min pappas föräldrar i sin tur och deras förfäder osv) ha tänkt på att inte utsätta sina avkommor genom ha ett så udda efternamn, utan bytt till något som var mindre lätt att hitta på konstigheter omkring. Det gjorde de dock inte.

Konstigt nog så accepteras alltid udda efternamn på ett helt annat sätt än udda tilltalsnamn. Det är aldrig någon som tycker man är taskig mot barnen om man byter efternamn från Andersson till Novstjärna, Brinkstare eller något liknande. Varför? 
    Ett efternamn får man i alla fall inte efter vad för kön man har. Om vi levt i ett samhälle där man hette exempelvis Ingemarsdotter (ifall ens pappa hette Ingemar och man var kvinna) och någon bestämde sig för att dess dotter skulle heta Ingemarsson istället så hade folk säkerligen reagerat.

Jag tycker inte man kan jämföra efternamn med förnamn på det sättet.
  • Tutilure
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 19:40:58 följande:
    så med andra ord så spelar det ingen roll egentligen vad man döper barnen till för det kommer alltid finnas nån som har en negativ åsikt om det?

HAHA CHARLIE OCH ELLIOT! NI ÄR WHITE TRASH WHITE TRASH WHITE TRASH!
    Klart att det spelar roll om man medvetet utsätter sitt barn för en sådan här sak.

Fattar inte varför man ska envisas med att använda sitt barn som något slags verktyg för att göra ett uttalande.
    Ge ungen ett könsneutralt namn då, det borde vara det mest vettiga isåfall för dina ändamål TS.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tinnys

förstår inte hur man kan utsätta sitt barn för det, mobbning på hög nivå. Det borde klassas som barnmisshandel. Men vill man att sitt barn ska hata en under sin uppväxt så fine.

• Lady Dahmer
    Tutilure skrev 2011-03-15 19:49:29 följande:
    Klart att det spelar roll om man medvetet utsätter sitt barn för en sådan här sak.

Fattar inte varför man ska envisas med att använda sitt barn som något slags verktyg för att göra ett uttalande.
    Ge ungen ett könsneutralt namn då, det borde vara det mest vettiga isåfall för dina ändamål TS.
    jag ser det inte som att utsätta sitt barn för nåt värre än vilket annat namn.
    och du, använder man inte könsnormativa namn som verktyg att befästa könet eller klass eller kultur? Varför är det bättre?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    Tinnys skrev 2011-03-15 19:53:26 följande:
    förstår inte hur man kan utsätta sitt barn för det, mobbning på hög nivå. Det borde klassas som barnmisshandel. Men vill man att sitt barn ska hata en under sin uppväxt så fine.
    vad heter dina egna barn?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:47:46 följande:
    Ett efternamn får man i alla fall inte efter vad för kön man har. Om vi levt i ett samhälle där man hette exempelvis Ingemarsdotter (ifall ens pappa hette Ingemar och man var kvinna) och någon bestämde sig för att dess dotter skulle heta Ingemarsson istället så hade folk säkerligen reagerat.

Jag tycker inte man kan jämföra efternamn med förnamn på det sättet.
    Det är faktiskt en bra jämförelse. Hur tror du folk reagerade när vissa började byta ut -dotter i slutet av fars-/gårdsnamnet och ersatte det med -son, för sina döttrar?  Idag reagerar folk istället när vissa byter ut -son i slutet av fars-/gårsnamnet och ersätter med -dotter.

Själv är jag begåvad med ett efternamn som är väldigt tacksamt att hitta på öknamn på. Det följde mig genom min uppväxt så till den milda grad att jag, när jag började gymnasiet och delvis bytte umgängeskrets, först inte reagerade när mina nya kompisar sa mitt förnamn. 

Idag är jag glad att jag valde att ha det kvar som mellannamn när jag gifte mig. Det är en stor del av min identitet. 
    Don't mess with my integrity!
  • pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 20:19:29 följande:
    Det är faktiskt en bra jämförelse. Hur tror du folk reagerade när vissa började byta ut -dotter i slutet av fars-/gårdsnamnet och ersatte det med -son, för sina döttrar?  Idag reagerar folk istället när vissa byter ut -son i slutet av fars-/gårsnamnet och ersätter med -dotter.

Själv är jag begåvad med ett efternamn som är väldigt tacksamt att hitta på öknamn på. Det följde mig genom min uppväxt så till den milda grad att jag, när jag började gymnasiet och delvis bytte umgängeskrets, först inte reagerade när mina nya kompisar sa mitt förnamn. 

Idag är jag glad att jag valde att ha det kvar som mellannamn när jag gifte mig. Det är en stor del av min identitet. 
    Ett efternamn är i alla fall något som föräldrarna också tvingas leva med, istället för att bara barnet skall ha ett avvikande namn och leda någon kamp i gränstänjande.
  • Spexig

Nämen, snälla. Gör inte ditt barn till ett korståg. Det är han som ska leva med namnet, inte du. Om du absolut vill ha det, så sätt det som mellannamn, men ge honom ett namn han kan leva med! 

Jag vet inte hur det är med dig, men jag hade då inte velat växa upp o heta Ragnar eller Sven-Göran eller Krister eller nåt sånt.

Hoppas verkligen det här är en trolltråd! 

• Elggott

Har bara läst Ts nu, och jag måste nog säga att jag inte tror att samhället är riktigt redo för det, nej.  Men visst håller jag med dig till 100%. Det är väldigt konstigt att ens namn ska spegla ens medfödda kön, lika löjligt som att det ska spegla ens utseende tex alla med mörkt hår ska ha ett mjukt namn... 

Men vill du ändå vara "först" tycker jag att du kan byta namn till ett typsikt manligt namn och ge din son ett mer accepterat unisexnamn än sonja. Du vet ju inte vad han kommer tycka om hela genus/jämställdhets debatten. Tänk så håller han inte med dig när han är äldre? 

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?