• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • B Rus
    bastardized skrev 2011-03-17 10:39:13 följande:
    Så undar vissa varför man skakar på huvudet åt feminister och vänsterpartister.
  • ius lexis
    bastardized skrev 2011-03-17 10:39:13 följande:
    Så undar vissa varför man skakar på huvudet åt feminister och vänsterpartister.
    Nä, vad orättvist. Jag är totalt feministisk men skulle aldrig stå för dessa konstiga åsikter. De har nog väldigt lite med feminism att göra. Mer ett extremt behov av att hävda sig.
  • bastardized
    ius lexis skrev 2011-03-17 11:00:41 följande:
    Nä, vad orättvist. Jag är totalt feministisk men skulle aldrig stå för dessa konstiga åsikter. De har nog väldigt lite med feminism att göra. Mer ett extremt behov av att hävda sig.
    Nej jag vet att några av er inte hyser denna här typen av åsikter men många feminister är så extrema att det drar ett löjets skimmer över hela begreppet, dom har förstört förtroendet för ordet och gruppen.

Bättre att säga att man är för jämnställdhet istället så slipper man bli sammankopplad med den här typen av åsikter.
  • MammaG
    Xina85 skrev 2011-03-16 18:06:14 följande:
    Jag upprepar:
    Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Ska det vara så svårt att fatta?? Vissa missförstår allt...
    Då har du ju uppenbarligen missförstått allt. Poängen med den namndiskussion som förts på betydligt högre nivåer än FL är att det i så fall ska vara lika ok för en kvinna att byta till ett mansnamn som tvärtom. Tror faktiskt det exempel som lyftes av Fi(?) gällde just en kvinna som ville byta till ett mansnamn.
    Såvida du inte är ett troll ( tror faktiskt att du  kan vara helt emot genus) så varför ´ger du inte ditt barn ett könsneutralt namn? Finns många fina, och Sonja är i ärlighetens namn inte speciellt fint oavsett vem det sitter på
  • sextiotalist

Jag tycker det är fel att man använder barnen som "vapen" i sin genuskamp.

• Snooz

Jag fattar inte varför något skulle bli bättre av att döpa en pojke till ett typiskt kvinnonamn? Vi är män och kvinnor, vi ser olika ut och våra kroppar fungerar på olika sätt. Varför ska vi sträva efter att bli könlösa? Är det målet med jämställdhetsdebatten - att vi bara ska vara människor och inte "få" känna oss manliga eller kvinnliga? Nä - ren och skär dynga säger jag!

• ius lexis
    bastardized skrev 2011-03-17 11:10:57 följande:
    Nej jag vet att några av er inte hyser denna här typen av åsikter men många feminister är så extrema att det drar ett löjets skimmer över hela begreppet, dom har förstört förtroendet för ordet och gruppen.

Bättre att säga att man är för jämnställdhet istället så slipper man bli sammankopplad med den här typen av åsikter.
    Feminism är att tro på jämställdhet och lika rättigheter. En förståelse för att vi inte har det idag och vad man kan göra för att förändra det.
  • Hin

Den här tråden säger allt om det här forumet ... Jag hoppas verkligen att ni inte existerar på riktigt, utan bara är någon sorts mjukvara som skriver på forum.

• trasdocka

Ser att du redan fått tips om att byta namn själv och det föll dig tydligen inte i smaken.
    Varför ska du använda ditt ofödda barn till slagträ i könskampen? Låter ju helt sjukt. Är det här på riktigt så är det ju bara tragiskt. Stackars-stackars barn. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Lilly309866 skrev 2025-06-16 08:39:47 följande:

Stackars kille! Sonja e ett extremt FULT tjejnamn, eller ska man säga tantnamn?

Tråden är från 2011. 

Tror du på allvar att pojken fått det namnet? 

Sedan blir ju alla namn tantnamn eftersom flickorna växer upp och blir tanter. Så löjligt argument. 

• Anonym (Meh)

Jag tycker att du ska låta honom välja själv när han blir större om han vill stå på barrikaderna och kämpa för feminismen. 

Det är också så att numera kan folka tillhöra det kön de vill oavsett om de opererat sig eller inte, och risken är att din son varje gång han presenterar sig får förklara att han är pojke/man och alltid har varit det. 

• Anonym (Lill)
    Xina85 skrev 2011-03-15 16:44:08 följande:
    Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

Nej! För jag sätter barnets väl före föräldrarnas. 

Med jag är verkligen emot förstenade könsroller och har tänkt så sedan ungdomen. 

Välj ett könsneutalt namn istället! Så ger du barnet frihet!
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?