• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • FrökenFinemang

Jag har bara läst TS och har egentligen bara en tanke: om du vill och får döpa din son till Sonja så är det ditt val, du kommer säkert att bli ifrågasatt men det är du säkert beredd på. Jag har själv ett väldigt ovanligt förnamn och för att gardera det lite fick jag två vanliga mellannamn så att jag skulle kunna byta enkelt om jag var obekväm med mitt ovanliga namn och det tycker jag har varit en bra lösning.
    Lycka till med sonen!

• Cocco
    Hankii skrev 2011-03-16 14:43:28 följande:
    Fel, helt fel tycker jag , hur skulle det se ut om jag döpte min dotter till Bengt eller Rasmus, det funkar inte så riktigt!!!  för er bådas skull välj ett annat namn!  
    Men Bengta är ju ett fint flicknamn om man nu gillar Bengt
  • Troodon
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 14:41:31 följande:
    Troodon - De namn jag nämner är även vanliga namn i Sverige. Eller vadå, ska vi bara tillåta rakt igenom svenska namn? Då får jag byta namn från Amanda då, som är Franskt så vitt jag vet. Många med mig lär också få byta namn, för de flesta namn kommer någon annanstans ifrån.

Jag kan förstå att namn som typ... Faith, Keith, Nigel, Tyler och liknande inte är speciellt vanliga här. Just eftersom att de kräver ett rakt igenom amerikanskt uttal, vilket kan vara svårt för många. Men vad sjutton.. Elliot? Sam? Charlie? De är fannemej inte svåra att uttala, och är faktiskt rätt vanliga här.

Så jag tror inte att de med namnet Elliot automatiskt tas för att vara amerikaner, på samma sätt de hade gjort om de hette Faith eller Keith. M.a.o. fattar jag inte riktigt vad det är som du tycker är konstigt eller abnormt?
    Jag har då aldrig träffat någon i Sverige - vare sig kille eller tjej - som har hetat Charlie eller Sam och vad det nu var för namn du först skrev.  

Sedan menar jag inte att det bör införas något slags namnregleringsministerium, däremot så tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt när folk väljer riktigt knäppa namn. Överlag så är det tragiskt när folk här är så överösta av amerikansk kultur att de väljer amerikanska namn. För det är ju egentligen inte fråga om engelska namn, eftersom det inte är England som är deras inspirationskälla.

Just Elliott låter väl inte så illa dock. Jag tycker att namnet ska fungera på svenska. Elliott fungerar. Charlie däremot fungerar ju inte riktigt. Det är i alla fall min åsikt. Fast Elliott låter inte särskilt fint. Foten i munnen
  • lykantrophona
    FrökenFinemang skrev 2011-03-16 14:43:42 följande:
    Jag har bara läst TS och har egentligen bara en tanke: om du vill och får döpa din son till Sonja så är det ditt val, du kommer säkert att bli ifrågasatt men det är du säkert beredd på. Jag har själv ett väldigt ovanligt förnamn och för att gardera det lite fick jag två vanliga mellannamn så att jag skulle kunna byta enkelt om jag var obekväm med mitt ovanliga namn och det tycker jag har varit en bra lösning.
    Lycka till med sonen!
    Ja, det kan nog vara en bra lösning.

Sonja Christoffer?
    Sonja Alexander?
    Rasmus Sonja?

Mitt efternamn är ovanligt (utländskt), men förnamn och mellannamn är vanliga och funkar i flera länder dessutom. Det är svårt att missuppfatta hur man stavar till Emma, liksom.

Jag har inga planer på att skaffa barn, åtminstone inte nu, men jag har ändå en mängd namn uppskrivna som jag tycker är fina. Vissa är vanligare och andra är lite pretto. Men Sonja står faktiskt på den listan.
  • mysfaaktor
    Troodon skrev 2011-03-16 14:53:15 följande:
    Sedan menar jag inte att det bör införas något slags namnregleringsministerium, däremot så tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt när folk väljer riktigt knäppa namn. Överlag så är det tragiskt när folk här är så överösta av amerikansk kultur att de väljer amerikanska namn. För det är ju egentligen inte fråga om engelska namn, eftersom det inte är England som är deras inspirationskälla.
    vem bestämmer vad som är ett knäppt namn?
  • Troodon
    mysfaaktor skrev 2011-03-16 15:26:54 följande:
    vem bestämmer vad som är ett knäppt namn?
    Men hallå? Ganska ofta så är det ju tämligen självklart.
  • vattenlilja
    morochmer skrev 2011-03-16 10:53:06 följande:
    Nej, det kan vara det men idag HETER man tex charlie. Och Kim vad är det förkortning på?
    det ÄR förkortningar. Kim är Kimberly(tjejnamn) o Kimball(killnamn)
  • Lördagkväll

Det är väl okej som mellan-namn men absolut inte som tilltalsnamn

• vattenlilja
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 11:08:14 följande:
    vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?
    elliot är inte förkortning. jag sa inte att alla unisex namn är förkortningar, skrev bara några exempel.
    robin är nickname för robert( kille) och roberta(tjej)
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?