• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • vattenlilja

tänkte bara skriva ang unisex namn som Sam, charlie. det är ju förkortningar. sam är förkirtning av samuel och samantha. charlie är förkortning av charles och charlotta.

• morochmer
    vattenlilja skrev 2011-03-16 10:51:02 följande:
    tänkte bara skriva ang unisex namn som Sam, charlie. det är ju förkortningar. sam är förkirtning av samuel och samantha. charlie är förkortning av charles och charlotta.
    Nej, det kan vara det men idag HETER man tex charlie. Och Kim vad är det förkortning på?
  • KlasKristian
    morochmer skrev 2011-03-16 10:53:06 följande:
    Nej, det kan vara det men idag HETER man tex charlie. Och Kim vad är det förkortning på?
    Kimberly.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Filoso Fisken

vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?

• Filoso Fisken

KlasKristian - Nämen!! Hur kan killar heta Kim då? Överlag räknas ju det mer som ett kill-namn, iallafall i Sverige.

• morochmer
    KlasKristian skrev 2011-03-16 11:07:51 följande:
    Kimberly.
    Så alla kineser och svenska pojkar heter inte kim utan kimberly?
  • Filoso Fisken

Att namnen är förkortningar gör väl ingen skillnad?

Charlie kan vara förkortning av både Charles och Charlotta - men det är också ett namn i sig.
    Precis som de flesta namnen är.

T.ex. Bella, Alex, Nick o.s.v.

• KlasKristian
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 11:08:49 följande:
    KlasKristian - Nämen!! Hur kan killar heta Kim då? Överlag räknas ju det mer som ett kill-namn, iallafall i Sverige.
    Har dålig koll på namnets rötter så jag vet faktiskt inte. Det kan till och med vara så att namnet Kim, som det används på pojkar i Sverige, har ett helt annat ursprung.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    morochmer skrev 2011-03-16 11:08:57 följande:
    Så alla kineser och svenska pojkar heter inte kim utan kimberly?
    Precis vad jag menade. Game, set och match till dig.
  • Filoso Fisken

Är det inte så att de flesta unisex-namn från början varit det ena eller andra (dvs. pojk eller flicknamn) men sedan successivt blivit mer "ok" på båda könen?

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?