• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Lady Dahmer

sonja funkar ljudmässigt. men stavningen känns fel eftersom att man automatiskt kopplar det till ett traditionellt kvinnonamn. prova Sonia. Själv tycker jag att Leif är sjukt fint på en flicka.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Snabeldrake
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 17:05:51 följande:
    sonja funkar ljudmässigt. men stavningen känns fel eftersom att man automatiskt kopplar det till ett traditionellt kvinnonamn. prova Sonia. Själv tycker jag att Leif är sjukt fint på en flicka.
    Skrattande
  • JuliaåRonjasmammis

Jag skulle personligen inte bry mig, och jag förstår din tanke bakom. Fast jag håller med LD om att en annan stavning nog skulle funka bättre.

Idag heter ju ungar de mest märkliga saker, så vem höjer ens på ögonbrynen? Ibland verkar det nästan som nån slags sport att klura fram det mest udda hittepå-namnet, och jag kan inte se att det på något sätt skulle vara bättre än att använda sig av ett redan existerande namn.

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 17:00:47 följande:

Tänk om din pojk växer upp och blir en riktig mansgris och fullständigt skiter i detta trams, att han inte alls vill vara med om att radera ut könsskillnaderna? Låt folk själv få bestämma vad dom ska tycka och tänka och möjligtvis kämpa för.

Byt namn själv om det är så viktigt för dig att göra ett ställningstagande, det är mycket bättre. För du kan iaf tala för din sak och försvara ditt val av namn, det kan inte ditt barn göra.

Varför inte fråga någon av alla de män som heter Maria? Bara ett tips...
    Don't mess with my integrity!
  • lykantrophona

Om jag hörde om en pojke som hette Sonja skulle jag tro att det var något utländskt, heller enkelt. Precis som att jag känner en kille som egentligen heter Jasmin (tydligen vanligare nere i Balkanområdet), men kallas Jasse. Han verkar däremot skämmas för namnet, fastän det i hans hemland är normalt. Eller att Sasha, som för svenska öron låter feminint, är ett vanligt smeknamn på män i Ryssland.

Jag tror inte det kommer att godkännas däremot. Men om han får namnet Sonja så får ni vara beredda på en del kontroverser och höjda ögonbryn. Själv tycker jag inte det är så farligt med ett sånt namn på en pojke.

• Millicent
    Eleator skrev 2011-03-15 16:59:34 följande:
    Hmm.. är den här tråden ett försök att genom någon slags retorik genom samma argument som man kan använda mot tjejnamn på killar sedan tycka samma sak om kjolar?
    Det var min undran också. Men isåfall blir det misslyckat. Om TS inte har stött på någon som mot barnets vilja vill tvinga på sin son klänning eller kjol. Ett namn är ju inget som barnet väljer själv.

Dumt att skicka ut sina barn i världen med namn som är uttalat till för att manifestera föräldrars identitet. Det skvallrar om att man i första hand ser sitt barn som en pryl, en accessoar, en annonspelare för föräldern istället för en individ. Det gäller oavsett om man tänker att barnet ska heta Sonja som pojke, Tingeling eller Hundratvå. Barn ska ha ett namn som de mår bra av, kan växa med och som inte helt uppenbart sätter käppar i hjulet för dem.
  • Pleco
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 17:12:54 följande:
    Varför inte fråga någon av alla de män som heter Maria? Bara ett tips...
    Varför inte låta barnet välja själv?
  • En bebis i magen

Istället för att låta din son bli ett redskap för ditt tyckande tycker jag att du ska döpa honom till något neutralt. Ändra sedan ditt eget namn till Lars-Arne eller så. Då kan du ta första steget istället för att låta din son göra det.

• Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 17:22:05 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv?
    så barn ska gå namnlösa tills de är gamla nog att ta ett eget beslut?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?