• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 19:23:03 följande:
    Känner du många små tjejer som heter Sonja? Eller för den delen vuxna kvinnor? Det är ett rätt ovanligt namn, så jag tror inte risken är så överhängande att andra barn automatiskt skulle dra parallellen Sonja = kvinno/tjejnamn. Såvida inte deras föräldrar poängterar det då, förstås.
    Det kan säkert vara föräldrar som påpekar det, endera med mening eller oavsiktligt.

Nej, jag vet inte om många som heter Sonja, men de finns. Små barn kanske inte tänker på att det är ett flick-/kvinnonamn, men det lär äldre barn och ungdomar göra.

Jag tycker det är onödigt att utsätta barnet för det.
  • silvermåne
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 19:23:46 följande:
    det är onödigt helt enkelt.

dessutom så är flick och pojknamn ofta väldigt olika. Kvinnonamn är ofta mjuka och lite vackrare som i sin tur sänder andra signaler än typiska mansnamn.

Namn säger mycket och påverkar omgivningen.
    Fast vilka signaler ett namn sänder ut måste ju vara ganska personligt. Du får vissa signaler - jag andra.

Nej jag köper inte det här, och framför allt inte när man ska dra in sina barn i det på det här viset som ts beskriver. Tycker man ska välja andra vägar.
    Den som är allas vän är ingens.
  • Filuren83
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 19:18:48 följande:
    tänker du samma sak om flickor som heter charlie eller elliot?
    Nej, det är så amerikanskt så att jag först och främst associerar till WT istället.
  • Lady Dahmer
    silvermåne skrev 2011-03-15 19:35:13 följande:
    Fast vilka signaler ett namn sänder ut måste ju vara ganska personligt. Du får vissa signaler - jag andra.

Nej jag köper inte det här, och framför allt inte när man ska dra in sina barn i det på det här viset som ts beskriver. Tycker man ska välja andra vägar.
    nja, det finns ganska generella grejer. Namn som låter mjuka uppfattas mjuka. Namn som är korta och hårda.... osv. LJUD är viktigt.

sen finns det ju alltid personliga variabler t.ex om man känt nån som heter anna och var dum i huvudet t.ex
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:34:58 följande:
    Det kan säkert vara föräldrar som påpekar det, endera med mening eller oavsiktligt.

Nej, jag vet inte om många som heter Sonja, men de finns. Små barn kanske inte tänker på att det är ett flick-/kvinnonamn, men det lär äldre barn och ungdomar göra.

Jag tycker det är onödigt att utsätta barnet för det.
    Då borde rimligtvis mina föräldrar (och min pappas föräldrar i sin tur och deras förfäder osv) ha tänkt på att inte utsätta sina avkommor genom ha ett så udda efternamn, utan bytt till något som var mindre lätt att hitta på konstigheter omkring. Det gjorde de dock inte.

Konstigt nog så accepteras alltid udda efternamn på ett helt annat sätt än udda tilltalsnamn. Det är aldrig någon som tycker man är taskig mot barnen om man byter efternamn från Andersson till Novstjärna, Brinkstare eller något liknande. Varför? 
    Don't mess with my integrity!
  • Lady Dahmer
    Filuren83 skrev 2011-03-15 19:39:20 följande:
    Nej, det är så amerikanskt så att jag först och främst associerar till WT istället.
    så med andra ord så spelar det ingen roll egentligen vad man döper barnen till för det kommer alltid finnas nån som har en negativ åsikt om det?

HAHA CHARLIE OCH ELLIOT! NI ÄR WHITE TRASH WHITE TRASH WHITE TRASH!
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • bastardized

Passar inte alls tycker jag, förstår inte vitsen.

• Margaux

Tror säkert din son kommer bli mycket tacksam över din storsinthet TS!
    Jätteglad.....

• Isnogood

Tjaa...personligen så skulle jag vid anblick på namnet anta att det var en tjej/ kvinna...men å andra sidan så finns det många utlänska män som heter "typiska tjejnamn" så...upp till var och än vad man döper sina barn till.

MEN, oavsett namn så bör man tänka på att det är BARNET som ska bära det med sig resten av livet (eller tills de fyllt 18 o kan ändra själv )

Retas pga namn...ja det kan man angående de FLESTA namn...

Exempel= Hampus... "Ha en puss Hampus"...Ja, inte alltid så kul...och inte heller någonting man direkt tänkte på när man namngav sitt barn...för hur många kan, med handen på hjärtat, säga att de gått igeonom alla namn för att hitta det "perfekta" namnet ingen kan reta en för..?

I live on the dark side...the devil is my confederate
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?