• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Filuren83
    Pleco skrev 2011-03-15 19:05:31 följande:
    Seriöst, jag orkar inte ens diskutera detta namnval. Jag tycker att det är att gå ett steg för långt i denna hysteri om ett könlöst samhälle. Som sagt, låt barnet välja själv när han blir stor. Om mamman nu så gärna vill göra något drastiskt så bör hon själv börja med att byta sitt eget namn. Dra inte in barnen i det här, tycker uppriktigt sagt synd om dom små.
    Där tycker jag att du har en poäng! Mamman, dvs ts, kan ju byta namn istället. Jag tycker det börjar gå för långt. Mina tankar om jag mötte en pojke som hette Sonja, skulle vara att mamma och pappa måste ha önskat sig en dotter hemskt mycket och inte kan förlika sig med att det blev en pojke och därför lägger för stor vikt vid kön.
  • Perly

Hmm... tycker förstås att stavningen Sonia är snyggare och "låter bättre".... Men har annars inga synpunkter...

daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • silvermåne

"någon måste ta första steget"

Ja men det är din son som måste ta smällen hela livet, inte du!

Döp om dig själv till ett pojknamn istället för att utsätta sin son för detta.

• silvermåne
    silvermåne skrev 2011-03-15 19:12:55 följande:
    "någon måste ta första steget"

Ja men det är din son som måste ta smällen hela livet, inte du!

Döp om dig själv till ett pojknamn istället för att utsätta sin son för detta.
    *din son
    ska det stå
  • pluvdo

Du kan ju inte använda ditt eget barn som vapen i din kamp för att "tänja på könsgränserna"? Fy fan vad elakt.

Som någon annan skrev: ge ditt barn ett vanligt pojknamn och döp om dig själv till något mansnamn så kan du själv tänja på gränser bäst du vill. Men låt det inte gå ut över ditt stackars barn. För när han växer upp kommer andra barn inte säga "Jo, men det är ju vist av Sonjas mamma att försöka tänja på könsgränserna. Det har fått mig att tänka efter lite." utan de kommer säga "HAHAHA HAN HETER SONJA! HAN ÄR TJEEEEJ!"...

• Lady Dahmer
    Filuren83 skrev 2011-03-15 19:09:34 följande:
    Där tycker jag att du har en poäng! Mamman, dvs ts, kan ju byta namn istället. Jag tycker det börjar gå för långt. Mina tankar om jag mötte en pojke som hette Sonja, skulle vara att mamma och pappa måste ha önskat sig en dotter hemskt mycket och inte kan förlika sig med att det blev en pojke och därför lägger för stor vikt vid kön.
    tänker du samma sak om flickor som heter charlie eller elliot?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • silvermåne

kan någon förklara för mig varför det inte får finnas pojk resp flick-namn? hur främjar det jämställdheten att ändra på detta? jag drygar mig inte nu -  jag undrar verkligen.

• JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:18:09 följande:
    Du kan ju inte använda ditt eget barn som vapen i din kamp för att "tänja på könsgränserna"? Fy fan vad elakt.

Som någon annan skrev: ge ditt barn ett vanligt pojknamn och döp om dig själv till något mansnamn så kan du själv tänja på gränser bäst du vill. Men låt det inte gå ut över ditt stackars barn. För när han växer upp kommer andra barn inte säga "Jo, men det är ju vist av Sonjas mamma att försöka tänja på könsgränserna. Det har fått mig att tänka efter lite." utan de kommer säga "HAHAHA HAN HETER SONJA! HAN ÄR TJEEEEJ!"...
    Känner du många små tjejer som heter Sonja? Eller för den delen vuxna kvinnor? Det är ett rätt ovanligt namn, så jag tror inte risken är så överhängande att andra barn automatiskt skulle dra parallellen Sonja = kvinno/tjejnamn. Såvida inte deras föräldrar poängterar det då, förstås.
    Don't mess with my integrity!
  • Lady Dahmer
    silvermåne skrev 2011-03-15 19:22:01 följande:
    kan någon förklara för mig varför det inte får finnas pojk resp flick-namn? hur främjar det jämställdheten att ändra på detta? jag drygar mig inte nu -  jag undrar verkligen.
    det är onödigt helt enkelt.

dessutom så är flick och pojknamn ofta väldigt olika. Kvinnonamn är ofta mjuka och lite vackrare som i sin tur sänder andra signaler än typiska mansnamn.

Namn säger mycket och påverkar omgivningen.
  • Lady Dahmer
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:18:09 följande:

HAHA DU HETER LISA! LISA FISA LISA FISA!
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?