• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Tutilure

Jag hoppas verkligen att du skämtar?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Helene OSV

Det borde ju faktiskt vara ett pojknamn!

"Är det din son?"
    "Det är min Son...ja!"

:D

• Lillismaj
    En bebis i magen skrev 2011-03-15 17:27:18 följande:
    Istället för att låta din son bli ett redskap för ditt tyckande tycker jag att du ska döpa honom till något neutralt. Ändra sedan ditt eget namn till Lars-Arne eller så. Då kan du ta första steget istället för att låta din son göra det.
    Lars-Arne!
    Du har helt rätt!
  • JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 17:22:05 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv?
    Det får väl inga ungar göra, eller hur? Det jag menade (men inte hann skriva innan jag blev av med datorn till tonåringen som bara måååååste kolla mejl) var att det finns säkerligen en hel del Marior runt om i världen som är rätt macho. Ingen av dessa lär ha fått välja namn själva heller, men förhoppningsvis har de klarat sig hyfsat bra i livet ändå.

Sen kan man ju med fördel (enligt mig då) ge barnet flera namn så att det finns något att lätt byta till om inte den första "skon" passar.
    Don't mess with my integrity!
  • Pleco
    Lady Dahmer skrev 2011-03-15 17:30:06 följande:
    så barn ska gå namnlösa tills de är gamla nog att ta ett eget beslut?
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill vara frontfigur i hans mammas kamp om ett könlöst samhälle?
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill behöva försvara/förklara sitt namn titt som tätt?
    Varför inte låta barnet välja själv om han orkar bli mobbad under skoltiden?

Sa aldrig att barnet skulle gå namnlöst...
  • silhuett

Sanjo istället kanske.. låter mer manligt. Men iförsig var det ju det du ville undvika.. Foten i munnen

• Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 18:45:04 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill vara frontfigur i hans mammas kamp om ett könlöst samhälle?
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill behöva försvara/förklara sitt namn titt som tätt?
    Varför inte låta barnet välja själv om han orkar bli mobbad under skoltiden?

Sa aldrig att barnet skulle gå namnlöst...
    "Varför inte låta barnet välja själv om han vill vara frontfigur i hans mammas kamp om ett könlöst samhälle?" Tillochbörja med så finns det ingen som kämpar för ett könslöst samhälle. Men varför inte låta barnet välja själv om han vill vara en person instället för sitt kön?

"Varför inte låta barnet välja själv om han vill behöva försvara/förklara sitt namn titt som tätt?" (gäller alla med fula namn. Jag tyckte det var jobbigt att kallas för tarzan pyjamas som liten och min man uppskattade inte att få heta O.B hela högstadiet. )

"Varför inte låta barnet välja själv om han orkar bli mobbad under skoltiden?" (om vi bortser från att mobbing inte handlar om namn eller hur man ser ut eller yttre attribut överhuvudtaget så vem tror du blir mest retad? Sonia eller Lisa? Sonia eller Ulla? Sonia eller ....? Det finns som sagt massvis med fula och ovanliga namn. Linda binda! Regina vagina! Malin analin! Sven svenne! osv och rimmar det inte så kan man skratta ändå. Som sagt - jag heter Natasha och fick all världens olika och elaka smeknamn under min uppväxt. (tarzan, Na-arsla, slabarschka)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • JuliaåRonjasmammis

Alla namn går att vränga till för de som vill mobba. Någon som kommer ihåg "alla barnen..."-vitsarna? 

Don't mess with my integrity!
  • Pleco

Seriöst, jag orkar inte ens diskutera detta namnval. Jag tycker att det är att gå ett steg för långt i denna hysteri om ett könlöst samhälle. Som sagt, låt barnet välja själv när han blir stor. Om mamman nu så gärna vill göra något drastiskt så bör hon själv börja med att byta sitt eget namn. Dra inte in barnen i det här, tycker uppriktigt sagt synd om dom små.

• Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 19:05:31 följande:
    Seriöst, jag orkar inte ens diskutera detta namnval. Jag tycker att det är att gå ett steg för långt i denna hysteri om ett könlöst samhälle. Som sagt, låt barnet välja själv när han blir stor. Om mamman nu så gärna vill göra något drastiskt så bör hon själv börja med att byta sitt eget namn. Dra inte in barnen i det här, tycker uppriktigt sagt synd om dom små.
    jag tycker synd om barn som heter Tilde eller Signe eller Tindra eller Vilma eller vad fan barn heter nu för tiden. Men jag tror de växer upp och mår bra ändå.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?