• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • mörlin

Åh nu börjar jag bli nervös.. avslutade min 1a pergokur igår och nu går jag å väntar på vul som är på torsdag.. hoppas hoppas!! vill ju så gärna<3

• ettplustack

Jag vet inte varför sambon inte fick lämna prover. Jag sökte egentligen för menssmärtor när jag gick till gyn som då konstaterade pco och att jag kunde få börja med pergotime. Nu har jag haft äl med pergotime och menssmärtorna som annars har börjat ca 10 dagar innan mens kom bara samma dag denna gång så för mig har det hjälpt. Gyn sa även att om det inte händer något på dessa 4 kurer så får han skicka oss vidare till utredning. För att utreda sambon.
    Jag kan ju inte hjälpa att min gyn valde att göra så, jag upplever att jag fick en ärlig chans och är tacksam för den. Skulle det sen inte gå så blir vi ju ivägskickade.

• Chicky01
    ettplustack skrev 2011-05-24 12:51:57 följande:
    Jag vet inte varför sambon inte fick lämna prover. Jag sökte egentligen för menssmärtor när jag gick till gyn som då konstaterade pco och att jag kunde få börja med pergotime. Nu har jag haft äl med pergotime och menssmärtorna som annars har börjat ca 10 dagar innan mens kom bara samma dag denna gång så för mig har det hjälpt. Gyn sa även att om det inte händer något på dessa 4 kurer så får han skicka oss vidare till utredning. För att utreda sambon.
    Jag kan ju inte hjälpa att min gyn valde att göra så, jag upplever att jag fick en ärlig chans och är tacksam för den. Skulle det sen inte gå så blir vi ju ivägskickade.
    Förstår dig helt och hållet! Personligen tyckte jag att det var ganska lätt att diagnostisera mig/ oss. Det var jag som inte hade ngn ÄL. Bra för att jag sökte hjälp blev min sambo automatiskt involverad... Jag sökte ju hjälp och pushade själv på en utredning, eftersom jag hade hört hur lång väntetid det är i Sthlm för IVF.

Tycker att du gör helt rätt att inte stressa på... (själv håller jag på att bli tokig på mig själv och mina tankar!!!) En bra gyn känner av situationen och stressar inte upp sin patient i onödan :) Tycker det är helt fantastiskt att Pergo verkar funka så bra på vissa. Som du skriver: nu fick du en ärlig chans! Hur ska man kunna göra barn utan att veta när kvinnokroppen är mottaglig, dvs har ÄL?
  • TigerRambo
    Chicky01 skrev 2011-05-20 16:17:35 följande:

Hej TigerRambo,

jag fick inte heller ngn VUL, men jag gjorde som Mumman och tjatade till mig en sådan. Fick gå dit i onsdags då jag var på cd 15. Efter besöket var jag mycket lugnare och kunde slappna av. Tyckte det var så himla jobbigt att inte veta om Pergokuren hade tagit eller inte.

Är inne på cd 17 idag. ÄL-testet i morse var fortfarande negativt. Testar även på kvällarna då jag har några billiga stickor kvar på lager och igår kväll för första gången såg jag ett svagt streck - tecken på ÄL. Så jag tror nog att jag imorgon kommer att få fullt utslag. Så jag tror nog att jag och Mumman håller samma takt i vår cykel med Pergo.

Hur mår då än så länge? Själv har jag inte haft några biverkningar alls.

Åh, ja jag ska se om de öht går att få tid för VUL här om jag vill.. Ska testa med äl-stickor och se om jag får ngt utslag, men är ju lite orolig för allt man hört om att man kan få otroligt många mogna ägg..

jag är på cd 7, har ätit 3 av mina pergotabletter. Inte känt av någonting än tycker jag.. Då känns det som att det inte funkar.. men har ju 2 tabletter kvar denna omgång så det kommer väl kanske.

Grattis Mumman!! Så roligt :D
  • Mumman
    TigerRambo skrev 2011-05-24 13:17:46 följande:
    jag är på cd 7, har ätit 3 av mina pergotabletter. Inte känt av någonting än tycker jag.. Då känns det som att det inte funkar.. men har ju 2 tabletter kvar denna omgång så det kommer väl kanske.

Grattis Mumman!! Så roligt :D
    Du ska väl inte känna av någon än :) du har ju 2 tabletter kvar och äl kommer ju inte när man tar tabletterna utan senare :) så du ska se att det kommer gå bra! Jag hade inga biverkningar och kände ingenting medan jag åt tabletterna heller.

TACK! :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-24 12:51:57 följande:
    okej. ja alla gyn gör säkert på olika sätt. jag tycker dock det var skönt att veta att det inte är något fel på sambon också, så man vet att när man väl får äl finns det bra spermier som kan befrukta :)

Håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra nästa gång för dig!! :) Du börjar på nästa kur snart va?
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-24 21:28:47 följande:
    okej. ja alla gyn gör säkert på olika sätt. jag tycker dock det var skönt att veta att det inte är något fel på sambon också, så man vet att när man väl får äl finns det bra spermier som kan befrukta :)

Håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra nästa gång för dig!! :) Du börjar på nästa kur snart va?
    Ja jag börjar på fredag :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-25 07:16:20 följande:
    Ja jag börjar på fredag :)
    Då håller jag alla tummar jag ´kan!!! :)
  • lovvan

Hej alla! Länge sedan någon skrev något i tråden nu. Jag tog ägglossningstest tom dag 22 men det visade aldrig något, så troligtvis ingen ägglossning. Var ändå och tog blodprov i fredags, på dag 23. Dag 35, alltså dagen för BIM infaller den 8 juni så bara att vänta och sedan hoppas stort, även om jag inte tror att jag kan ha missat ägglossningen.

Hur som helst. Tycker vi kan göra en lista liknande dom i andra trådar så vi har bättre koll på varandra. Jag börjar så kan den som vill hänga på Spännande!

Lovvan, BIM 8/6, 1:a barnet, 1:a pergokuren, enkel

• Chicky01

Lovvan, ska fylla i listan nästa gång jag kopplar upp mig via vanlig dator. (sitter med en IPad som har sina för- och nackdelar :)) Jag slutade oxå ÄL-testa dag 22. Gjorde prog.prov i fredags precis som du :), men för mig på dag 24... Även om jag missade stegringen med stickorna så finns det hopp om ÄL här. Jag mäter min temp varje morgon och den har varit förhöjd med 0,5-0,6 grader varje dag sen förra lördag. Eller kan Pergo påverka kroppstemperaturen? Ngn som vet? Om jag nu hade ÄL så är BIM beräknad till ca 4 juni... Pga den korta veckan som kommer så tvivlar jag på att provsvaren kommer min gyn tillhanda till veckan... Ännu mer väntan... Usch, känns som att detta aldrig tar slut! Tips på hur man kan styra om sina tankar?

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)