• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-21 08:36:01 följande:
    Grattis!!! :)
    Jag gjorde gravtest i dag för jag tycker brösten känns annorlunda, liksom lite fastare eller hårdare men det visade neg.
    Så jag får se om det blir något + eller om mensen kommer i alla fall i morgon eller på måndag :(
    testa igen om någon dag.
    annars får du ta nya tag nästa omgång istället :)
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-21 12:40:37 följande:
    Åh vad kul, Mumman! Stort grattis! :) Dag 18 här och fortfarande neg ÄL-test. Tänker fortsätta testa ett par dagar till. Har varit väldigt öm i magpartiet sen igår kväll... Kanske ngt på gång? Lovvan, tycker du oxå ska fortsätta testa. Eller vad sa din gyn? Ha en underbar lördag, girls!!!
    Tackar! :)

jag tycker absolut att du ska fortsätta testa! med pergotime kan äl komma sent, så ingen idé att ge upp än. Kan absolut vara något på gång om du är öm i magen, brukar ju vara ett tecken.
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-21 22:22:04 följande:
    testa igen om någon dag.
    annars får du ta nya tag nästa omgång istället :)
    Jagska testa på måndag eller tisdag morgon om inte mensen kommit då.
    Sambon tycker också att brösten känns annorlunda och så här har jag inte upplevt de förut men ja det kanske bara är pergotime som verkligen fått igång min kropp :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-21 22:25:02 följande:
    Jagska testa på måndag eller tisdag morgon om inte mensen kommit då.
    Sambon tycker också att brösten känns annorlunda och så här har jag inte upplevt de förut men ja det kanske bara är pergotime som verkligen fått igång min kropp :)
    Brösten kan ju annars vara ett symptom. Håller tummarna om ett positivt test för dig. Annars ska du se att det går bättre nästa gång :)
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-22 08:09:14 följande:
    Brösten kan ju annars vara ett symptom. Håller tummarna om ett positivt test för dig. Annars ska du se att det går bättre nästa gång :)
    Tyvärr så har jag fått brunaktiga flytningar i dag så det är mensen som är på intågande. Men nu hade jag en regelbunden cykel på 28 dagar och det är ju inte fy skam :) Så från och med fredag börjar jag med en ny pergo kur och då ska vi endast ha sex varannan dag i stället för varje och så får vi hoppas på bättre resultat då :)

Vet ni om man kan äta typ nattljusolja samtidigt som pergotime ?
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-22 09:23:17 följande:
    Tyvärr så har jag fått brunaktiga flytningar i dag så det är mensen som är på intågande. Men nu hade jag en regelbunden cykel på 28 dagar och det är ju inte fy skam :) Så från och med fredag börjar jag med en ny pergo kur och då ska vi endast ha sex varannan dag i stället för varje och så får vi hoppas på bättre resultat då :)

Vet ni om man kan äta typ nattljusolja samtidigt som pergotime ?
    Ja, men då är det ju ett tecken på att du hade äl och att ett ägg faktiskt släppte. Annars hade ju inte mensen kommit heller.
    Ska du ta enkelkur nästa gång också? Jag tror absolut inte att man ska ha sex för ofta, samtidigt som man bör ha det ofta runt äl tider för att inte missa något.
    har din kille kollat sperma prov osv?
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-22 20:15:43 följande:
    Ja, men då är det ju ett tecken på att du hade äl och att ett ägg faktiskt släppte. Annars hade ju inte mensen kommit heller.
    Ska du ta enkelkur nästa gång också? Jag tror absolut inte att man ska ha sex för ofta, samtidigt som man bör ha det ofta runt äl tider för att inte missa något.
    har din kille kollat sperma prov osv?
    Mensen har inte kommit igång ordentligt men det gör den nog i morgon så var det förra mensen.
    Ja det är ju skönt att det verkar fungera så det blir enkelkur nästa gång också.
    Denna dag har varit tung, man vill ju så mycket, många tårar :(
    Min kille ska skickas iväg när jag ätit pergotime 4 kurer om jag inte bluvit gravid då.

Är det någon som vet om man måste ha ett bmi på under 30 i skåne för att få hjälp med utredning ?
    För mig är det 19 kg jag måste ner i så fall :(
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-22 21:38:29 följande:
    Mensen har inte kommit igång ordentligt men det gör den nog i morgon så var det förra mensen.
    Ja det är ju skönt att det verkar fungera så det blir enkelkur nästa gång också.
    Denna dag har varit tung, man vill ju så mycket, många tårar :(
    Min kille ska skickas iväg när jag ätit pergotime 4 kurer om jag inte bluvit gravid då.

Är det någon som vet om man måste ha ett bmi på under 30 i skåne för att få hjälp med utredning ?
    För mig är det 19 kg jag måste ner i så fall :(
    Ja, okej. Jag tror det är bättre att äta så lite medicin som möjligt och då känns det ju skönt att veta att enkelkur fungerar.
    Konstigt att han inte fått göra prov ifrån början. Det fick min sambo innan vi ens fick pergotime utskrivet.
  • Chicky01

Mumman & Babystar, Min kille fick oxå göra spermaanalys innan Pergo. Vi fick göra alla prover så min gyn kunde remissa oss till Fertilitetskliniken på Karolinska på en gång. Har stått i kö i en månad nu. Om vi vill får vi åberopa vårdgarantin och få hjälp senast inom 3 månader. Då kan vi dock hamna lite var som helst i landet. Vill testa Pergo först och under tiden står vi i kö till kliniken i Huddinge. Först tyckte jag att det var tidskrävande och förstod inte varför jag inte kunde få ÄL-hjälp på en gång. Men nu tycker jag att det känns tryggt att vi kommit så långt i processen... Babystar, har du fått svar på din fråga ang. BMI i samband m utredning i Skåne? Tror inte det finns ngn gräns för utredning men däremot för IVF (BMI 30). Så är det i Sthlm i alla fall.

• Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-23 21:56:06 följande:
    Mumman & Babystar, Min kille fick oxå göra spermaanalys innan Pergo. Vi fick göra alla prover så min gyn kunde remissa oss till Fertilitetskliniken på Karolinska på en gång. Har stått i kö i en månad nu. Om vi vill får vi åberopa vårdgarantin och få hjälp senast inom 3 månader. Då kan vi dock hamna lite var som helst i landet. Vill testa Pergo först och under tiden står vi i kö till kliniken i Huddinge. Först tyckte jag att det var tidskrävande och förstod inte varför jag inte kunde få ÄL-hjälp på en gång. Men nu tycker jag att det känns tryggt att vi kommit så långt i processen... Babystar, har du fått svar på din fråga ang. BMI i samband m utredning i Skåne? Tror inte det finns ngn gräns för utredning men däremot för IVF (BMI 30). Så är det i Sthlm i alla fall.
    Jo, min kille fick också lämna prover. Är ju en förutsättning att faktiskt spermierna är av bra kvalité annars är det liksom ingen idé med pergotime heller :)
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)