• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • MadeleineK1501

hej! jag äter min andra pergotime kur i maj. har bim mellan den 13-16 juni så hoppas den funkar denna gången! :)

• FruZäll

Äter ni pergo för att ni inte har ÄL eller är det ngn annan orsak?

För mig är det så att jag har ingen ÄL så jag fick dessa tabletter som jag hoppas innerligt att de fungerar=) 

• Cincy
    FruZäll skrev 2011-06-08 08:14:26 följande:

För mig är det så att jag har ingen ÄL så jag fick dessa tabletter som jag hoppas innerligt att de fungerar=) 
    Jo väldigt sällan ägglossning före sonen. Kan ha bättrat sig nu (blev spontant gravid första ägglossningen efter förlossningen - slutade i MA), men har kört tre kurer nu. Tar det sig inte nu skall vi testa över sommaren utan för att se om kroppen klarar ägglossa även utan piller. Plus att gynmottagningens follikelmottagning är stängd över sommaren = inga UL.
  • Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-08 08:14:26 följande:

Jag åt pergo pga ingen egen ägglossning (PCO)
  • MadeleineK1501

fruzäll: jag äter för att jag inte fick igång mens och ägglossing efter p pille.

• FruZäll
    Mumman skrev 2011-06-08 15:03:59 följande:
    Jag åt pergo pga ingen egen ägglossning (PCO)
    kan inte så mkt om PCO men jag vet bara att jag ej har ägglossningen, är det då PCO?
    Kanske ska googla lite om de,

Jag ska äta pergo under sommaren för våran läkare på  IVF skulle jobba hela sommaren=)

Men denna månaden ska jag ej göra Ultraljud för de hade ingen tid för mig då, känns ju lite sådär men.

Fick precis reda på att efter ,man haft ÄL kan man få värsta biverkningarna, är nog det jag har nu då.
    hugg i livmodern och  vattniga flytningar, känns typ som jag kissar på mig ,sorry om de blev äckligt.

Men är första gången jag äter dessa så man undrar ju lite:P 
  • Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-08 20:17:29 följande:
    kan inte så mkt om PCO men jag vet bara att jag ej har ägglossningen, är det då PCO?
    Kanske ska googla lite om de,

Jag ska äta pergo under sommaren för våran läkare på IVF skulle jobba hela sommaren=)

Men denna månaden ska jag ej göra Ultraljud för de hade ingen tid för mig då, känns ju lite sådär men.

Fick precis reda på att efter ,man haft ÄL kan man få värsta biverkningarna, är nog det jag har nu då.
    hugg i livmodern och vattniga flytningar, känns typ som jag kissar på mig ,sorry om de blev äckligt.

Men är första gången jag äter dessa så man undrar ju lite:P

Det behöver inte vara PCO. Har du gjort vul brukar det synas på det att man har såkallade pco äggstockar. dvs många äggblåsor som sällan/aldrig mognar. dessutom brukar man ha väldigt oregelbunden mens med upp till flera månader emellan.

Skönt att du kan äta under sommaren! Verkligen inte alla som kan det då dom flesta kliniker brukar vara sommarstängda. Ultraljud är inget måste vid enkel kul, men är ju en fördel om man vill se om någon blåsa mognat eller inte. jag skulle inte göra ultraljud i början heller, men gjorde det i alla fall :)

• Cincy
    Mumman skrev 2011-06-09 10:31:21 följande:

Det behöver inte vara PCO. Har du gjort vul brukar det synas på det att man har såkallade pco äggstockar. dvs många äggblåsor som sällan/aldrig mognar. dessutom brukar man ha väldigt oregelbunden mens med upp till flera månader emellan.

Skönt att du kan äta under sommaren! Verkligen inte alla som kan det då dom flesta kliniker brukar vara sommarstängda. Ultraljud är inget måste vid enkel kul, men är ju en fördel om man vill se om någon blåsa mognat eller inte. jag skulle inte göra ultraljud i början heller, men gjorde det i alla fall :)

Ultraljud bör egentligen göras vid alla Pergokurer. Läkare får nu kritik för att inte VUL görs rutinmässigt.

På enkelkur har jag både fått 1 blåsa, 3 och så 1 igen, så visst kan man bli överstimulerad på bara en enkelkur.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakare-kritiseras-for-slarv/ 
    Länk till artikeln om läkarkritiken.
  • Mumman
    Cincy skrev 2011-06-09 12:20:02 följande:
    Ultraljud bör egentligen göras vid alla Pergokurer. Läkare får nu kritik för att inte VUL görs rutinmässigt.

På enkelkur har jag både fått 1 blåsa, 3 och så 1 igen, så visst kan man bli överstimulerad på bara en enkelkur.

www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakar.../
    Länk till artikeln om läkarkritiken.
    Därav tjatade jag mig till ett VUL, men det är tyvärr inte ett måste. Bra att det börjar uppmärksammas
  • lovvan

Chicky 01- Gjorde du ett digitalt test i fredags? Började du testa efter bim? Gav det något utslag redan då?

Själv har jag testat i två dagar nu och det har varit helt negativt, inte ens ett spökstreck i sikte. Är på bim -3 idag (under förutsättning att jag har 14 dagar mellan äl och mens, vet ju inte eftersom detta är första gången med pergo).

Har haft ganska mycket mensvärk nu två dagar i rad så det är väl mensen som är på väg.

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)