• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Kärt barn har många namn

Tack för svar!
    Åhh, jag vill också ha akupunktur! Ajaj just nu. De är rädda att ge mig inre blödningar av nålarna!?

Ja, jag har tagit i all hull. Men känner mig så sönderstucken nu... o ta i blåmärken känns ont redan innan...måste ta upp det här en gång till känner jag.

Tack för att du svarade!

• sweetbird

Jasså de va konstigt , nålarna sätts ju bara ytligt precis innan för huden bara, du sticker ju in sprutnålarna längre än så, så då borde dom ju vara mer oroliga för fragminsprutorna än akupunktur nålarna att du ska få inre blödningar?!? Låter super knäppt ! Låter som dom inte riktigt har koll eller har tänkt 1 steg längre . Hmm

• ullis1990

Kärt barn...: jag tog i magen under naveln i en halv måne, tills de blev för obehagligt. Då flyttade jag ställe till sidan, i kärlekshandtagen. Testade i låret men tyckte att det gjorde ont då jag spände låret så fort nålen kom in.. Min BM sa att man kunde ta sprutan vart som helst i magen/sidan/baktill bara de fanns "ett veck" att sticka i :)

Ja men ni ser. Nu blir jag lite putt på spec mvc. Argumentet var också det att det tas upp snabbare av kroppen runt naveln.
    Men alltså, var gråtfärdig igår kväll då jag inte hittade någonstans runt naveln att sticka.
    Sedan sa jag att om jag minns rätt hade jag inget hull på magen de senare veckorna i förra graviditeten o hur ska man ta runt naveln då? Då svarade hon att man alltid har hull där!? :-O
    Suck!

Tack för era svar!

• mlane
    Kärt barn har många namn skrev 2012-09-21 08:24:50 följande:
    Ja men ni ser. Nu blir jag lite putt på spec mvc. Argumentet var också det att det tas upp snabbare av kroppen runt naveln.
    Men alltså, var gråtfärdig igår kväll då jag inte hittade någonstans runt naveln att sticka.
    Sedan sa jag att om jag minns rätt hade jag inget hull på magen de senare veckorna i förra graviditeten o hur ska man ta runt naveln då? Då svarade hon att man alltid har hull där!? :-O
    Suck!

Tack för era svar!
    vad tråkigt att det är svårt för dig att sticka. jag är i v.35 och har väldigt liten och "fast" mage, så inget hull här. men jag tar bara lätt tag typ 2 cm av magen och sticker. behöver liksom inte få tag och trycka i en "korv" av magen (haha) eller liknande utan för mig fungerar det att bara göra ett litet veck av magen. svårt att förklara.. 

hoppas det löser sig! 
  • Trolletiskogen
    Kärt barn har många namn skrev 2012-09-20 20:14:14 följande:
    Tjejer, behöver hjälp! Får inte ni heller akupunktur pga Fragminet? Gaah, behöver det såå pga min Foglossning .

Sedan ringde jag spec mvc idag om nytt recept... Sa då att jag även önskade en tid med en bm för genomgång var jag kan ta sprutorna då jag känner mig helt sönderstucken magen /runt naveln i en halvmåne. Nej jag skulle inte ta någon avmastande än där!! Oavsett vecka...hur har ni andra gjort som ligger längre fram i graviditeten?

Nu är min tjej snart 15 månader men jag tog mitt fragmin först i magen, en handflata ut från navlen, sen när det inte gick längre tog jag dem i kärlekshandtagen ;) En period tog jag dem i låren vilket jag tyckte funkade bra. Dock sa en läkare att han ösnkade att jag tog dem i magen för det var bäst upptagningsförmåga där men om det inte funkade så kunde jag abslout sätta dem i låret, varierade lår, ett morgon och ett kväll. Vad dt gäller akupunktur så är det inga problem. Det gick jag på under min graviditet och det blev inga blåmärken eller nått sådant av det...så kör på bara. Lycka till!
  • sweetbird

Jag har inte tappat nått hår ? Och det enda "ont" jag haft av sprutorna det är väl att det kan ömma lite om man satt den lite fel och typ träffat ett blodkärl . Annars inget :)

Har haft såå ont i mage o sidorna i flera veckor... Men så hittade de också en obehandlad uvi, haft noll symptom. MEN i fredags glömde jag för första gången sprutan och då var första natten utan smärtor o sammandragningar. Så blev så fundersam om det fanns något samband. Annars så hoppas jag på att antibiotikan nu gjort sin verkan o därför smärtor försvunnit.

Undra om jag kommer ha något hår kvar efter amningen. Tappar massor. Men men, det är det värt .

Tack för är ditt svar!

• sweetbird

Tror bog att det kan vara uvi som spökar :-/ och att du tappar hår kanske har med hormonerna att göra :-/ vilken v är du i ? Jag är i v 34. Så 6 v till med sprutor ! Tjoohhoo! Om dom inte säger att jag ska ta efter förlossningen oxå , men ja hoppas att jag slipper :)

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep