• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • mlane

jag har inga komplikationer alls med mina sprutor (fragmin), men ibland träffar jag ett blodkärl så att det blir ett blåmärke som kan göra lite ont.

jag ska ta mina även 6v efter förlossningen :( 

• sweetbird

Jag kommer antagligen oxå få ta dom 6 v efter, dom har pratat ned mig om att det kanske blir så, men jag har inte riktigt fattat varför man ska göra det? Varför ska ni göra det?

• Kärt barn har många namn

Jag hoppas också på uvi'n. V.24 imorgon

Och här säger läkarna olika. En säger fyra veckor innan BF o en sex veckor efter. Jag vill sluta innan!!
    Måste ringa spec mvc o höra...

Vet ni hur det fungerar vid förlossningen om man tar fragmin?

• ullis1990

Det skall gå ett visst antal timmar från det du tog din fragminspruta tills du kan ta ryggmärgsbedövningen.. Jag blödde inte mycket alls vid förlossningen, förlorade endast 250ml.. En vecka innan förlossningen fick jag halvera min fragmin-dos från 7500 till 2500.. Sen direkt efter förlossningen gick jag tillbaka till 7500 igen och tog sprutorna tills min som var 6 veckor :)

• mlane

Har du inte fått någon info alls? Dåligt :(

För mig (och många andra) är det inget speciellt vid förlossning, förutom att du inte kan få Epidural om du tagit sprutan inom 12h. Märker du att värkarna är på G ska du strunta i att ta spruta alt. ta en halv dos

• Kärt barn har många namn

Ah, tack! Nej ingen info alls. Men det kanske kommer nu när det närmar sig liksom.
    När jag träffade läkare o fick det utskrivet visste vi ju inte om detta ens skulle fungera eller bli mf igen... Så jag hoppas få en massa info!

Tur att ni finns!!! Tack!

• sweetbird

Läkaren har väl inte bestämt än om jag ska ta dom efter förlossningen . Får se vad det blir. Hur många enheter tar ni? Hur många gånger om dagen? Jag tar 1 gång om dagen 5000 EI

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep