• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • msminnie
    Den lilla M skrev 2012-08-21 09:30:21 följande:
    Nu i vecka 38 så är stödstumpor en ren plåga att få på sig, mycket värre än att ta en spruta..
    Uff.. ja, det kan jag tänka mig. Vilken fasa.. att ens kunna nå ner och ta på sig vanliga sockar kan väl vara en pärs för en som är höggravid har jag förstått.

• mlane

Det beror väl på vad läkaren har sagt, varför en behöver blodförtunnande. Men jag har haft blodpropp i benet och frågade specifikt om jag skulle behöva stödstrumpor. "Nej inte om du inte känner att det behövs, att dina ben svullnar upp ovanligt mycket" var svaret jag fick. 

• MissMaran

Ni som tar fragmin har ni fått ta antiX-faktor prover? Eller va de heter? Ska man ta prov innan man tar sprutan eller ska man ta prov efter man tagit sprutan? 

• Nötkräm

Missmaran, menar du dom proverna för att kolla så dosen är rätt och så? Dåska man ta prover tre timmar efter sprutan.

pojk 2002 ¤ pojk 2005 ¤ flicka 2011 ¤ bf 25/2 2013
  • Nötkräm

Är det nån som tar Klexane? Jag fick det pga att jag är allergisk mot ett ämne i fragminet. Men när jag läste om Klexane verkar det inte alls som man ska ta det gravid då det innehåller nått konserveringsmedel som man inte ska ta. Känns ju kul :-/

pojk 2002 ¤ pojk 2005 ¤ flicka 2011 ¤ bf 25/2 2013
  • MissMaran

Ja så är de nog, har nyss börjat med fragmin och min bm är så otroligt virrig. Hon skulle skriva ut nått papper om hur jag skulle göra när jag ska ta proverna men hon fick inte ut dem. Då tyckte hon: Ja men du har ju gjort det här förut så du kommer väl ihåg hur man ska göra. När jag sen kom hem kom jag på att det enda jag kommer ihåg är att jag ska ta dem senast onsdag kl 12 då de måste frysas och skickas med posten kl 14. 

• Kärt barn har många namn

Tjejer, behöver hjälp! Får inte ni heller akupunktur pga Fragminet? Gaah, behöver det såå pga min Foglossning .

Sedan ringde jag spec mvc idag om nytt recept... Sa då att jag även önskade en tid med en bm för genomgång var jag kan ta sprutorna då jag känner mig helt sönderstucken magen /runt naveln i en halvmåne. Nej jag skulle inte ta någon avmastande än där!! Oavsett vecka...hur har ni andra gjort som ligger längre fram i graviditeten?

• sweetbird

Jag är i v 30 man ska ta i magen låret och rumpan! Nu tar jag i kärlekshandtagen eftersom det börjar bli tight på andra ställen , förstår inte varför hon har sagt att du bara får ta i magen?! Står ju på FASS oxå att
    Man tar i mage låt och rumpa , så byt ställe du! Det är bäst att varva så får dom olika ställena vila, jag går på akupunktur varje vecka , det får man göra även om man tar Fragmin , så det förstår jag inte heller varför du inte får?! Det har ingen påverkan :) stå på dig ! Jag hade inte klarat min foglossning utan akupunktur!

• sweetbird

Du kan ta sprutorna på magen där det finns lite hull längs hela magen , det behöver ej ca i en halv måne:)

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep