• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
    Jo, men det förrutsätter att man berättar i god tid om vad man inte äter. Ska köttet vara halal-slaktat med? För det strider mot min övertygelser om att djur inte ska plågas i onödan.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
    Och hur skulle de kunna veta att hon inte kände igen det?
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:52:31 följande:
    Jo, men det förrutsätter att man berättar i god tid om vad man inte äter. Ska köttet vara halal-slaktat med? För det strider mot min övertygelser om att djur inte ska plågas i onödan.
    Strider mot mina med och är man inte allergisk äter man vad det som de flesta äter eller veg.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:53:42 följande:
    Strider mot mina med och är man inte allergisk äter man vad det som de flesta äter eller veg.
    Nu gäller det i och för sig gris och inte gris. Halal slaktat kött vet alla muslimer att svenskar inte använder.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:52:55 följande:
    Och hur skulle de kunna veta att hon inte kände igen det?
    Genom att hon tänkte ta av det?
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:47:58 följande:
    Ja, som allergiker och diabetiker så får man ära av det som bjuds så varför inkompitensförklara muslimer.
    Hur menar du nu?
  • Sarah f

Här och nu, det är uppenbart att du tycker att man inte ska ta hänsyn till andra människors sätt att leva. Jag håller inte med. Bjud dina muslimvänner på gris om du vill. Jag gör det inte.

• Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:55:29 följande:
    Genom att hon tänkte ta av det?
    Givetvis kan man säga det, men om jag inte äter nåt pga. etiska skäl eller allergi ligger det i mitt ansvar att fråga. Inte i muslimers?
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:55:47 följande:
    Hur menar du nu?
    Att de själva kan välja att äta det de mår bra av och låta det andra vara.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:56:41 följande:
    Här och nu, det är uppenbart att du tycker att man inte ska ta hänsyn till andra människors sätt att leva. Jag håller inte med. Bjud dina muslimvänner på gris om du vill. Jag gör det inte.
    Var har jag sagt det? Jag bjuder mina vänner på det de tycker om. Är det många går majoriteten först. Mina muslimska vänner ÄTER gris, om det inte framgått. Men i förskola/skola anser jag att man äter vad som serveras. Det är ändå gratis.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?