• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:58:01 följande:
    Att de själva kan välja att äta det de mår bra av och låta det andra vara.
    Känner ju ingen allergiker som tar för givet att andra ska veta om deras allergi eller ansvara för att fråga dem. Vill eller kan jag inte äta nåt, utsätter jag mig väl inte för det?
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:58:12 följande:
    Var har jag sagt det? Jag bjuder mina vänner på det de tycker om. Är det många går majoriteten först. Mina muslimska vänner ÄTER gris, om det inte framgått. Men i förskola/skola anser jag att man äter vad som serveras. Det är ändå gratis.
    Precis! Ibland blir det nån ny gäst där man inte vet och då chansar man om de inte har vett att medela vad som inte funkar för dem.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:55:01 följande:
    Nu gäller det i och för sig gris och inte gris. Halal slaktat kött vet alla muslimer att svenskar inte använder.
    Finns i svenska butiker om än importerat o jag har varit med om att muslimer krävt det att bli serverade det.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 09:01:01 följande:
    Finns i svenska butiker om än importerat o jag har varit med om att muslimer krävt det att bli serverade det.
    Jag förundras över hur värdar/gäster beter sig här på FL. Gäster KRÄVER ditt och datt, värdar lurar i folk vad de inte ska äta. Ledsen, men så är jag inte uppfostrad; kan inte referera till sådana händelser.
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:59:29 följande:
    Precis! Ibland blir det nån ny gäst där man inte vet och då chansar man om de inte har vett att medela vad som inte funkar för dem.
    Jag brukar fråga, men ansvaret är den som har specialkost. En gång bjöd vi över våra grannar. Jag frågade efter specialkost, men nej ingen hade. När vi skulle äta tog ena föräldraparet ingen mat till sin son som var 1.5 år. Jag frågade om han inte var hungrig, men nej, han var extremt mjölkallergisk o de hade glömt att ta med. De sprang fort in o hämtade mat åt honom. Vad mer kunde jag gjort?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 09:03:26 följande:
    Jag förundras över hur värdar/gäster beter sig här på FL. Gäster KRÄVER ditt och datt, värdar lurar i folk vad de inte ska äta. Ledsen, men så är jag inte uppfostrad; kan inte referera till sådana händelser.
    Jag har inte lurat i nån något, men fått höra krav. Om du inte varit med om det så lita iaf på de som har.
  • Adephi
    Saltagrodan skrev 2011-04-05 21:43:34 följande:
    Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.
    Det var allt man behövde säga och nu när du sagt det håller jag bara med.. Solig
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:16:13 följande:
    Om individen ser mening räcker det. Med dina kriterier skulle få kalla sig religiösa öht.
    Varför skulle folk inte få kalla sig religösa?

Så om jag ser en mening med att påstå att jag är Dolph Lundgren, så är det bra? Är det lika bra om jag verkligen tror att jag är Dolph Lundgren? Borde jag inte få någon typ av hjälp då?
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:58:12 följande:
    Var har jag sagt det? Jag bjuder mina vänner på det de tycker om. Är det många går majoriteten först. Mina muslimska vänner ÄTER gris, om det inte framgått. Men i förskola/skola anser jag att man äter vad som serveras. Det är ändå gratis.
    Fast det är inte gratis, det betalas på skatten.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:11:12 följande:
    Fast det är inte gratis, det betalas på skatten.
    Ja, men vill man ha annan mat får man ta sitt ansvar o iaf skicka med barnet.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?