• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:54:36 följande:
    Så man ska inte få hjälp alltså?
    Nej, varför?
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 10:54:16 följande:
    Borde va så. Här är vi alldeles för mesiga.
    Du vill alltså dra in skolmaten? Varför?

Ska skatten dras ner då också?
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:55:58 följande:
    Du vill alltså dra in skolmaten? Varför?

Ska skatten dras ner då också?
    För de som den inte duger till. Nej, genom skatt får man gratis skolmat. Men visst hosta ut vad det egentligen kostar så kan de få annan mat.
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 11:00:50 följande:
    För de som den inte duger till. Nej, genom skatt får man gratis skolmat. Men visst hosta ut vad det egentligen kostar så kan de få annan mat.
    Så de som tar med egen mat, ska få lägre skatt? Varför ska de betala för andras mat, när de inte får något för den?
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 11:01:45 följande:
    Så de som tar med egen mat, ska få lägre skatt? Varför ska de betala för andras mat, när de inte får något för den?
    De får ett erbjudande som inte passar dem. Tänker inte gå in mer i detta. Har min åsikt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-06 11:16:16 följande:
    De får ett erbjudande som inte passar dem. Tänker inte gå in mer i detta. Har min åsikt.
    Snarare ett erbjudande man inte kan tacka nej till men som man inte vill ha.

Ska skolmaten betalas av skatten kan man som skattebetalare faktiskt kräva en del saker, bland annat att vissa saker ska serveras och att vissa alternativ ska finnas. I praktiken har ju inte enskilda skattebetalare den rätten men man ska ju definitivt kunna påverka som både minoritet och majoritet. Detta görs ju på det politiska planet.

Man kan inte bara säga att "om maten inte passar ta med er egen men ni for fortsätta betala".
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 11:16:16 följande:
    Och då ska naturligtvis deras skatt sänkas.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 11:59:49 följande:
    Och då ska naturligtvis deras skatt sänkas.
    Alla betalar till sjukvård. Om man inte blir sjuk får man ändå betala lika mycket.
  • Momii
    Här och nu skrev 2011-04-06 10:54:44 följande:
    I minst 2 skånska kommuner får man äta vad som serveras eller veg.
    I vilka kommuner då om man får fråga?
  • Momii
    beli skrev 2011-04-06 10:46:40 följande:
    Hallå, såg ingen min fråga från igår? Har TS varit här inne sen 1 april?
    Om du klickar på "Visa endast" under TS bild kan du själv se att TS inte varit inne sen 1:a april. Du är dock inte den enda som ifrågasatt det hela som ett dåligt aprilskämt.

Förhoppningsvis är det ett skämt men det skapar ju debatt och det är väl därför tråden lever än.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?