• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Adephi
    Momii skrev 2011-04-06 12:43:02 följande:
    Om du klickar på "Visa endast" under TS bild kan du själv se att TS inte varit inne sen 1:a april. Du är dock inte den enda som ifrågasatt det hela som ett dåligt aprilskämt.

Förhoppningsvis är det ett skämt men det skapar ju debatt och det är väl därför tråden lever än.
    Sen kan det ju också vara så att TS inte vill stå för sin tråd längre efter anonymiteten togs bort.. Drömmer
  • Här och nu
    Momii skrev 2011-04-06 12:35:20 följande:
    I vilka kommuner då om man får fråga?
    Lund o Landskrona.Blev ett jävla liv i Landskrona, kommunen var rasister osv. Det blev tyst när de kunde visa att lako-ovo-veg är näringsriktigt nog o att muslimer/judar hade 3 val: Äta vad som serveras, veg eller skicka med barnen.
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 12:02:36 följande:
    Alla betalar till sjukvård. Om man inte blir sjuk får man ändå betala lika mycket.
    Jaha, och? Man har tillgång till sjukvård, alltså ska man ha tillgång till mat som man kan äta.
  • Här och nu

Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?

• Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 14:42:04 följande:
    Jaha, och? Man har tillgång till sjukvård, alltså ska man ha tillgång till mat som man kan äta.
    Man får inte alltid den sjukvård man föredrar. Inte ens JV.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:43:27 följande:
    Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?
    För att i starten ställs frågan  om huruvida man får lura i folk något de uttryckligen inte vill äta.
  • beli
    Momii skrev 2011-04-06 12:43:02 följande:
    Om du klickar på "Visa endast" under TS bild kan du själv se att TS inte varit inne sen 1:a april. Du är dock inte den enda som ifrågasatt det hela som ett dåligt aprilskämt.

Förhoppningsvis är det ett skämt men det skapar ju debatt och det är väl därför tråden lever än.
    Det du kanske glömmer är att moderatorn tog bort den här tråden ur Känsliga rummet och att man därmed inte fick vara anonym - och TS hade ju varit anonym. Därför undrar jag om nån (som läst samtliga 58 sidor) vet ifall han kommit tillbaka efter 1 april och skrivit nåt under eget användarnamn.
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:44:15 följande:
    Man får inte alltid den sjukvård man föredrar. Inte ens JV.
    Man får den sjukvård man behöver, precis som maten.

Du anser kanske inte att man ska få vegetariskt heller då? Det är ju också ett val, man behöver inte äta vegetariskt.
  • Momii
    beli skrev 2011-04-06 14:45:33 följande:
    Det du kanske glömmer är att moderatorn tog bort den här tråden ur Känsliga rummet och att man därmed inte fick vara anonym - och TS hade ju varit anonym. Därför undrar jag om nån (som läst samtliga 58 sidor) vet ifall han kommit tillbaka efter 1 april och skrivit nåt under eget användarnamn.
    Nej har inte glömt för jag har inte följt tråden men då kan det ju mycket väl vara så! Har ju faktiskt mina aningar om vem det kan vara men tänker inte uttala mig om något jag absolut inte vet till 100%.

Kan ju tycka att TS som kan stå för sin lögn rakt upp i ansiktet på sin middagsgäst borde våga stå för sina ord och handling här också.
  • Momii
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:41:03 följande:
    Lund o Landskrona.Blev ett jävla liv i Landskrona, kommunen var rasister osv. Det blev tyst när de kunde visa att lako-ovo-veg är näringsriktigt nog o att muslimer/judar hade 3 val: Äta vad som serveras, veg eller skicka med barnen.
    Att servera personer med allergier alternativ kost tycker jag är en självklarhet men jag som själv valt att vara vegeterian får ju också en möjlighet att få kost som passar mig. Förstår då inte varför inte de som valt bort att inte äta griskött inte ska kunna få något motsvarande i köttväg. Ska det handla om kostnadsfråga så är ju inte sojaprodukter billigare. Nu syftar jag såklart på när det handlar om skolmat. Spelar det roll om jag valt bort det av religösa skäl eller att jag helt enkelt inte tycker om att äta just det köttet eller kött öht?
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?