• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Momii
    Adephi skrev 2011-04-06 13:01:01 följande:
    Sen kan det ju också vara så att TS inte vill stå för sin tråd längre efter anonymiteten togs bort.. Drömmer
    Låter mycket troligt! Hade ingen aning om att den inte fick vara anonym längre. Har inte följt den utan bara tittat in då och då.
  • ica

Som gäst äter jag det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat har jag fått lära mig. Det är en sak när det finns medicinska skäl. Vill man inte äta t ex fläsk så äter man av det andra.

• Sockeplast
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:43:27 följande:
    Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?
    I trådstarten så handlar det om att lura någon att äta något den av religiösa skäl valt att avstå ifrån. Det är lika illa som att  serverar en allergiker jordnötter eller en vegan kött och inte informera om det. Det är respektlöst.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:21:52 följande:
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
    Hon trodde väl helt enkelt inte att det var gris, utan kalkon eller nåt annat.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:26:40 följande:
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
    Hahaha, oj då. Jag gissar att de flesta skulle ha omvänd åsikt...
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:56:53 följande:
    Givetvis kan man säga det, men om jag inte äter nåt pga. etiska skäl eller allergi ligger det i mitt ansvar att fråga. Inte i muslimers?
    Det var inte ett problem för mig att säga "du, det där är fläskkött, bara så du vet!" Tog kanske 3 sekunder och gjorde faktiskt inte ont någonstans.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:43:27 följande:
    Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?
    Är man det allra minsta allmänbildad så känner man till att  de allra flesta praktiserande (och även icke praktiserande) muslimer INTE äter fläsk. Och nej, din bekantskapskrets utgör tyvärr inget statistiskt underlag i den frågan.

Herregud, råkar jag veta att en av mina gäster verkligen inte gillar lamm så lagar jag ju inte till en lammstek?!? Och där är det inte ens religiöst betingat, utan bara preferens. Men så gillar jag ju när mina gäster är nöjda också. Struntar man i det så kan man ju bjuda på vad som. Blodpudding till ett JV, fläskstek till en judinna eller muslim, leverbiff till någon som spyr av lukten av lever. Och surströmming till precis alla, för är man gäst så äter man vad som serveras, punkt.

Eller?
  • EmmaOh
    ica skrev 2011-04-07 07:36:10 följande:
    Som gäst äter jag det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat har jag fått lära mig. Det är en sak när det finns medicinska skäl. Vill man inte äta t ex fläsk så äter man av det andra.
    Som värdinna vill jag bjuda på mat som mina gäster kan äta (helst gilla). Jag skulle bli ledsen om jag missat att någon var muslim/jude och inte åt fläsk och inte säger något.
  • Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-04-07 16:12:54 följande:
    Hahaha, oj då. Jag gissar att de flesta skulle ha omvänd åsikt...
    nja, här och nu har nog rätt.. jag menar TILL OCH MED hon/han kan laga fläskfile...så inte behöver man mkt innanför pannbenet heller.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?