• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Quizziz
    mumama skrev 2011-04-16 09:51:36 följande:

men som jag sa så kommer jag antagligen att bära ett av barnen i sjal =) vilket leder till att dubbelvagnen inte kommer att användas så mkt. hoppas jag iallfall. Sen så kollade vi på babyjoggers city select och är du nån dm längre än mig (ja e 1,5 m) så ser du över den andra suffletten o ner i den andra korgen. 
    17 000 för en BARNVAGN? det ska jag köpa bil för när jag väl tar mitt feta arsle ut till bilskolan (ska bara sluta kräkas )

Är det någon annan som är snyggt fet för tillfället?? Jag ser verkligen GRAVID ut trots att ja kan känna livmodern nere vid slidbenet.... *wobbel wobbel* Har lyckats gå upp 1 kg oxå TROTS kräkningar o illamående... undrar hur tusan d hade blivit om ja hade haft hunger istället Obestämd

Ni som har körkort.. hur lång tid tog det för er att ta det? Jag skulle verkligenvilja ha det innan ja blir för stor, tror ni att det finns möjlighet till det?

Själva har vi en vovlo S60... men eftersom mannen e så jekla lång så har han sätet längst bak, vilket tillfär att ingen kan sitta där... han får väl se till att sitta med krökta ben :D han hade ju en liiiiiten audi A3 innan :D

Ang körkort så kan det gå fort, jag hade aldrig suttit bakom ratten så mamma "vågade" inte övningsköra med mig och jag vägrade med pappa, så jag tog en intensivkurs på två veckor i Falun. Den började 1 mars jag körde upp första gången den 16 men kuggade så jag bokade bara om och fick mitt körkort den sista mars det året!! Så från att inte veta vilken pedal man gasade med till att ha körkort på en månad!! Men som jag ser det finns det vissa "risker" med att det går så fort, min moster gjorde samma sak men hon kör inte bil så ofta och glömmer då lätt vissa simpla men viktiga saker. Så det gäller att fortsätta köra så mycket som möjligt efter.

Hoppas det går bra för dig! Jag är säker på att du klarar det galant! {#emotions_dlg.flower}
  • Quizziz
    LillAnnie skrev 2011-04-16 13:54:29 följande:
    ingen twin-mom som bor i stokholm? de flesta verkar bo söder över...
    Nja inte riktigt men 10 mil norr om, vilken sida bor du på? Verkar inte finnas någon i närheten där jag bor! Obestämd
    När är du beräknad? Eller har ni redan fått? {#emotions_dlg.flower}
  • jennywi
    mumama skrev 2011-04-17 09:36:50 följande:
    herkules-vagnarna generell e väl ganska bra? Lite klumpiga men bra
    jennywi skrev 2011-04-16 19:56:28 följande:
    snyggt fet hur blir man de ?? tycker mest jag bara e fet. Man blev väldigt stor med två väldigt snabbt.
    Jag slutade att kräkas i vecka 12 vilket var väldigt skönt nu äter man ju som en gris istället väldigt hungrig.

Och de syns klart och tydligt...

eftersom ja e så jävla snygg annars så kan ja ju inte bli annat än snyggt fet inte sant? Tror att du oxåär det omo du tittar efter sluta kräkas i v. 12 låter undernart!! det vill jag ! Det bestämmer vi nu! Jag slutar kräkas i v 12!

Här är det stabilt... sitter och försöker tvinga i mig lite te o skorpor men det går sådär..... måste erkänna att ja e ganska trött på att vara gravid... men d e ju bara 30 veckor kvar!! jiiieehhaaa

haha om inte annat så e de  ju enda gången det är tillåtet att vara fet:) när ma e gravid;)

Jag hoppas mina flickor vill titta ut i vecka 36 iaf :) Detta skulle ju innebära att jag bara har 14 veckor kvar!!:)
    Och jag kan säga med att att jag e också väldigt trött på att vara gravid. Fast måste nog säga att dom första 12 veckorna har vart värst!!:) med alla kräknningar och aldrig få känna sig mätt alls... Kändes som jag låg magsjuk i 3 månader.. kommer med ihåg att det tog psykiskt !! att bara ligga i sängen och aldrig ha ork till något.

I vecka 15 sen kom foglossning och ryggbesvär samt handlederna la av eller snarare nerven i dom....
    Vecka 19 kom andningsbesvären ! jobbigast tycker jag:) Nu vet jag ju inte hur de blir mot slutet men värk kan man ju ta fan värre att kräkas så lider med dig ....
  • maha

Usch det verkar verkligen som en tvillinggraviditet är är VÄLDIGT jobbig från början till slut!

Måste bara kolla om någon annan också känner att de har ganska kraftigt ont i nedre delen av magen, inte så att man skriker, men ändå mer ont än tex med förra barnet/ont så att man kan bli lite orolig?

• jennywi
    maha skrev 2011-04-18 10:09:16 följande:
    Usch det verkar verkligen som en tvillinggraviditet är är VÄLDIGT jobbig från början till slut!

Måste bara kolla om någon annan också känner att de har ganska kraftigt ont i nedre delen av magen, inte så att man skriker, men ändå mer ont än tex med förra barnet/ont så att man kan bli lite orolig?
    vilken vecka är du i ??
    jag hade väldigt ont i början vet inte om du har två men har du de så ska ju livmodern töjas extra snabbt :)
    men vet att syrran bar bara en men hon hade ont iaf så kallas växtvärk:)

E de senare i graviditeten så kan de ju vara sammandragningar :)
    jag är i vecka 22 nu med två och haft en alla möjliga värk i livmodern och har vart gravid med en innan och det är så stor skillnad :) men nu tror jag att jag förstått mig på vad jag känner iaf :)
  • sofflan82

Jag får väl vara en motvikt till alla som haft det jobbigt i början av graviditeten. Jag har knappt mått illa alls, har varit trött visserligen, men inga direkta andra krämpor. Visst växtvärk i livmodern har jag ju haft, men med tanke på hur fort och mycket den växer i början med två små bebisar så är det ju inte så konstigt. Är i v.15 nu och har inte haft det speciellt jobbigt alls, om det inte hade varit för all oro för mf osv som jag haft med mig. Men efter vårt ul förra veckan då allt såg bra ut så njuter jag verkligen av min graviditet nu! Vem vet, om några veckor är det kanske jag som har ondast och väldigt jobbigt...

Lider med er som mår och har mått så pass dåligt, det måste vara tufft att känna glädje över det hela vissa dagar.

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • mumama
    maha skrev 2011-04-18 10:09:16 följande:

jag åkte in akut för jag var säker på att det va missfall på G så jag ville ha det konstaterat.... det var inte missfall Tyst detta var i v. 7

Här är det rätt skit idag, mår som alltid illa och är trött, jag börjar tröttna på att dra hemma och börjar känna mig nere och ledsen och inte så lite värdelös. Jag har ont i bäckenet och ischias har börjat bråka.  Grinar för allt och tycker bara attlivet är orättvist för tillfället. Men jag var hos bm idag och jag skulle behålla tiden till läkaren nästa tisdag. Får se bebisarna igen kansek =D

Sedan ställde jag mig på vågen hos bm och det jag skrev om att ja gått upp.. stämmer inte, jag har gått ner två kg och DET är helt otroligt för mig. min vikt har suttit SPIKAD på mig.... så mår jag illa....

Pratade om mat o så med, livrädd att gå upp lika mkt som jag gjorde med sonen och hon tyckte väl 16 kg var max att gå upp med tvillingar (inte 25 som med sonen Skrattande)

nu ska jag ringa chefen och säga att jag är sjukskriven till den 8 maj än så länge så får  vi se sedan.....*suck*

• maha
    jennywi skrev 2011-04-18 10:31:13 följande:
    vilken vecka är du i ??
    jag hade väldigt ont i början vet inte om du har två men har du de så ska ju livmodern töjas extra snabbt :)
    men vet att syrran bar bara en men hon hade ont iaf så kallas växtvärk:)

E de senare i graviditeten så kan de ju vara sammandragningar :)
    jag är i vecka 22 nu med två och haft en alla möjliga värk i livmodern och har vart gravid med en innan och det är så stor skillnad :) men nu tror jag att jag förstått mig på vad jag känner iaf :)
    Jag är i vecka tio med tvillingar, är nästan säker på att det är " växtvärk",  men det gör så ont! Hade ganska mycket växtvärk med första, tyckte jag då, men detta är ju ännu värre! Usch jag blir så nojig, är orolig för missfall, detta är tredje gången jag är gravid sen i augusti förra året.
    mumama skrev 2011-04-18 13:09:41 följande:

jag åkte in akut för jag var säker på att det va missfall på G så jag ville ha det konstaterat.... det var inte missfall Tyst detta var i v. 7

Här är det rätt skit idag, mår som alltid illa och är trött, jag börjar tröttna på att dra hemma och börjar känna mig nere och ledsen och inte så lite värdelös. Jag har ont i bäckenet och ischias har börjat bråka.  Grinar för allt och tycker bara attlivet är orättvist för tillfället. Men jag var hos bm idag och jag skulle behålla tiden till läkaren nästa tisdag. Får se bebisarna igen kansek =D

Sedan ställde jag mig på vågen hos bm och det jag skrev om att ja gått upp.. stämmer inte, jag har gått ner två kg och DET är helt otroligt för mig. min vikt har suttit SPIKAD på mig.... så mår jag illa....

Pratade om mat o så med, livrädd att gå upp lika mkt som jag gjorde med sonen och hon tyckte väl 16 kg var max att gå upp med tvillingar (inte 25 som med sonen Skrattande)

nu ska jag ringa chefen och säga att jag är sjukskriven till den 8 maj än så länge så får  vi se sedan.....*suck*

Jag har också redan varit inne en gång i panik i vecka, ont imagen och avtagande illamående, som kom tillbaka dagen efter. På Vul såg vi att det var tvillingar!

Jag fick också upp ca 25 kg med första och enligt min bm behöver man inte gå upp mycket, inget alls eftersom jag inte gått ner alla mina kilo efter första. Känns rätt omöjligt eftersom jag gick upp 20 kg efter vecka 30. Ja än har vågen inte ändrats uppåt iallafall. Känns inte så svårt nu när man mår illa, men sen när man är jättehungrig hela tiden, är det ju svårare!
  • Frila2
    jennywi skrev 2011-04-18 07:14:07 följande:
    haha om inte annat så e de  ju enda gången det är tillåtet att vara fet:) när ma e gravid;)

Jag hoppas mina flickor vill titta ut i vecka 36 iaf :) Detta skulle ju innebära att jag bara har 14 veckor kvar!!:)
    Och jag kan säga med att att jag e också väldigt trött på att vara gravid. Fast måste nog säga att dom första 12 veckorna har vart värst!!:) med alla kräknningar och aldrig få känna sig mätt alls... Kändes som jag låg magsjuk i 3 månader.. kommer med ihåg att det tog psykiskt !! att bara ligga i sängen och aldrig ha ork till något.

I vecka 15 sen kom foglossning och ryggbesvär samt handlederna la av eller snarare nerven i dom....
    Vecka 19 kom andningsbesvären ! jobbigast tycker jag:) Nu vet jag ju inte hur de blir mot slutet men värk kan man ju ta fan värre att kräkas så lider med dig ....
    Nu kommer jag och är gnällig men hoppas inte att dina barn kommer tidigare än v 36. Det finns en stor sannoliikhet att de måste ha värmebädd och eventuellt sola pga gulsot om de kommer tidigare än så. Dessutom är tvillingar ofta mindre än vad ett barn är i samma vecka.
    Själv har jag en dotter född i v 29 och skulle kunna ge nästan allt för att få lov att gå till v 37 med tvillingarna i magen. Det finns komplikationer av att komma förtidigt eftersom barnen inte är klara. 4 veckor för tidigt märks på barnen, även om de oftast inte behöver stanna på sjukhuset mer än några dagar på vanliga BB.
  • mumama
    maha skrev 2011-04-18 15:47:55 följande:
    Jag är i vecka tio med tvillingar, är nästan säker på att det är " växtvärk",  men det gör så ont! Hade ganska mycket växtvärk med första, tyckte jag då, men detta är ju ännu värre! Usch jag blir så nojig, är orolig för missfall, detta är tredje gången jag är gravid sen i augusti förra året.
    mumama skrev 2011-04-18 13:09:41 följande:

Jag har också redan varit inne en gång i panik i vecka, ont imagen och avtagande illamående, som kom tillbaka dagen efter. På Vul såg vi att det var tvillingar!

Jag fick också upp ca 25 kg med första och enligt min bm behöver man inte gå upp mycket, inget alls eftersom jag inte gått ner alla mina kilo efter första. Känns rätt omöjligt eftersom jag gick upp 20 kg efter vecka 30. Ja än har vågen inte ändrats uppåt iallafall. Känns inte så svårt nu när man mår illa, men sen när man är jättehungrig hela tiden, är det ju svårare!
    ja och man har ju inget strålande humör heller...jag som tänkte att jag skulle STRÅLA denna graviditeten ligger mest i sängen o hulkar... Men nu idag, skrev jag in mig på körskolan! Så nu SKA det bli körtkort innan babisar kommer! Bra att ha något att göra på dagarna eftersom jag nu känner mig meninglös...
Svar på tråden tvillingar i höst?