mumama skrev 2011-09-13 18:49:48 följande:
det heter väl nåt annat som man får i droppet? ( vet att jag fick nåt starkare när de ville stanna mitt värkarbete för o hinna ge kortison)
med risk för att nån annan redan svarat på detta (håller på att läsa ikapp, sjukhusinternet dog igår) tractocil (osäker stavning) kan man också få i ca 48h för att fördröja att förlossningen kommer igång för tidigt. (mkt färre biverkningar, men dyrare för sjukhuset, än bricanyl)
ser också att det diskuterats ctg och hur man mäter sammandragningar. det jag nu lärt mig efter snart 4 veckor på sjukhus med daglig ctg-kontroll är att utslaget på CTG i form av siffror inte är ngt man ska haka upp sig på. dvs hur mkt utslag ctg-maskinen ger på sammandragningarna är beroende av dels hur hårt banden spänns runt magen (hårdare spända band ger högre utslag/ siffror) och dels var dosan placeras på magen (den ska placeras vid den översta delen av livmodern, men ibland kan det bästa läget vara upptaget av en annan dosa som ska mäta nån av tvillingarnas hjärtljud och då anser man att det är viktigare att få en korrekt bild av tvillingarnas puls än värkmätarens placering) det viktigaste med värkmätaren är att mäta förändringar och se hur länge de pågår (värkarna/ sammandragningarna) och se ev. påverkan hos tvillingarna under tiden de pågår. själva utfallet (siffrorna, utslaget på ctg-maskinen för hur "starka" sammandragningarna är, verkar mindre viktigt. där går BM och läkare mer på det du säger) har även varit med om att maskinen ibland betett sig konstigt och visat lägre siffror vid just sammandragningarn och högre när magen slappnar av igen, hursomhelst är inte detta heller nått problem för man ser då även intervall, och hur länge de varar.
så jag tror sammanfatnnignsvis, om jag förstått rätt i hur de resonerar kring mig iaf, att sammandragningar som inte gör ont är obehagliga, kan ha viss inverkan på livmodertappen, men bör inte i sig kunna orsaka en förlossning och dom kan man ha. (men innan detta är konstaterat måste man ju ha observerat sammandragningar en tid och sett påverkan/ inte påverkan och märkt att de inte gör ont mm...