• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • mammailund85
    Ellie79 skrev 2011-05-01 13:12:59 följande:
    Vad glad jag är att jag hittade denna tråd! Här är en till zombie! 
    Min kille är 6 mån och har aldrig sovit bra. Just nu vaknar han och gråter/ammar/stoppar in napp var och varannan timme.
    Jag tycker han sover sämre och sämre ju äldre han blir. Har ångest över hur han ska bli när han blir 8 mån.
    Kommer ihåg hur min dotter blev då och hur oroligt hon sov. Och då sov hon bra innan dess.

Sitter jämt och surfar runt och försöker hitta andra som har samma problem. Så skönt att läsa att det finns andra som går runt i samma töcken som en själv. Hur länge klarar man att sova så här lite egentligen??    
    På BVC säger hon alltid att det säkert är en utvecklingsfas vilket skulle betyda att han befunnit sig i en i hela sitt liv Glad 
    Börjar till och med undvika att träffa mammor som har barn som sover bra. Blir bara bitter.... 
    välkommen hit! jo det är skönt att höra att man inte är ensam om detta, de flesta mammar jag träffar har barn som sover hela nätter eller enstaka uppvak, inte var och varannan timme. själv måste jag dock säga att jagg är piggare än vad jag "borde" vara med tanke på¨den upphackade sömnen. kanske pga samsovning o amning som gör att jag sällan går upp på nätterna.  men ibland slår tröttheten emot mig+ att jag är mer lättirriterad osv

känner igen detta med svaren från bvc, inte mkt till hjälp man får där 
  • marla333
    Marianne84 skrev 2011-05-01 15:40:08 följande:
    Tbc sprutan är Inge rolig att ta har jag hört och den kan ge ärrbildning. Babysim är verkligen bra.. Går på de och har valt en lite senare tid 18.00 och efter babysimmet brukar han sova otroligt bra. Har snart gått klart steg 3 så vi har ett steg kvar på babysim.
    jo, ger ett ärr. men ville att hon skulle ha den ändå så man slipper oroa sig.

brukar bada på kvällarna ibland, och då plaskas det och far runt i badkaret, så att bada är mkt tröttsamt även om det bara är hemma =P

inatt var en dålig natt igen. mat flera gånger. fast jag försökte ge så mycket banan innan läggning som möjligt så hon skulle känna sig mätt... vet  inte vad som är jobbigast, att kliva upp för att ge mat flera gånger eller peta in nappen flera gånger i timmen (då räcker de att sträcka ut handen, men man vaknar ju varje gång).

tycker den här tråden är bra, då man får klaga av sig och höra om andra bebisar som inte heller sover bra. har inga andra bebisar i närheten, så ingen förstår mig och sambon när vi är trötta =( 
  • Marianne84

Vet hur de känns att inte ha någon i närheten som man umgås med. Inatt vakna Lukas och gallskrek och spände sig och hade sig. Och krokodiltårar i mängder men fick han lugn fort. Han sover bredvid mig vilket underlättar enormt iaf för mig så jag blir inte lika trött av de. Han somna i min famn så kunde jag somna sittliggandes.

• karolina106

Efter 3 bra nätter med bara enstaka uppvak innan 3 (och iofs cirkus efter 3 men ändå..) så är vi nu tillbaka på att hon vaknar varje timme.

Jag började faktiskt hoppas...men inte.

Nu är jag på kontoret och i huvudet ekar fortfarande mammaaaa,mammaa...superdåligt samvete för att jag går ifrån henne halva dagarna.

• marla333
    Att inte få sova tär på förhållandet tycker jag. jag blir sur och irriterad. Kan ju inte va sur på Em så de är de sambon som får ta de.

Tips på hur man kan få det bättre? Sambon jobbar på dagarna och på kvällen och natten är de ju kört att umgås då en måste vara med liten... och jag jobbar helger. Känns som vi bara ser film och tv i sängen nuför tiden =P Lägger oss när dottern ska sova. Kul liv man har! =)
  • Family4

Mer hudkontakt är mitt tips.
    Alltså inte bara samsovning, utan hud mot hud så mycket som möjligt under hela dygnet.

Lycka till :)

• Marianne84

Småbarnslivet är inte alltid enkelt de sätter förhållandet på prov. Jag lägger mig samtidigt som min son, ammar honom tills han somnar. När han sover så rullar jag honom försiktigt ner bredvid mig. Sen lägger jag mina kuddar bredvid honom så kliver jag upp och då har jag och min sambo lite tid ihop för han nattar sin son samtidigt. Så brukar vi äta kvällsmål tillsammans. Sen har vi ibland varit så trötta så att vi lägger oss i sängen och ser på tv i stället för i v-rummet. Min son har haft kolik och har fortfarande jobbigt med magen men inte på samma sätt som förut. Så är glad att de går och rätt håll. Skillnad jag har ett barn så kan vila om jag får honom att vilja vila på dagen :) Sen är jag mkt hos mina föräldrar så ja får avlastning också.

• LadyM

Fyra nätter med otröstlighet och samtidigt håller liten på att lära sig MASSOR av nya saker, så jag antar att det hänger ihop. Inatt låg han först i sin säng, sen i vagnen, tillsist tillsammans med mig i 80cm breda soffan. Då sov vi iallfall ett par timmar! Lilleman kryper inte ännu, men nu i dagarna har han för första gången försiktigt försiktigt börjat ta sig från sittande till knästående och även till krypställning. Family4: Ja, känner att det är närkontakt närkontakt och åter närkontakt som gäller nu, det har vi visserligen mycket. Men hudkontakt? Det kanske jag ska testa (han ammar ju inte så mycket längre....)

För er jag inte tipsat, bra råd från barnpsykologer (radio) - klippen finns längst ner på sidan ordnat i kategorier. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3888   

• Jenny76

Min lilla Nova har blivit sjuk... Inne på andra dygnet m feber 39,9 nu på morgonen. Nätterna har varit därefter, men egentligen är de lika dåliga när hon e frisk...
    Tror det kan vara tredagarsfeber.

• cattiwik

Här har ni en till som får vakna var och varannan timme och har gjort det hela sen pojekn föddes. Han är nu 7,5 månad. Ska läsa igenom tråden när tids ger men nu är det sängen som gäller. Har redan hunnit med ett uppvak.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!