• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Jenny76
    Anceka m D skrev 2011-04-18 20:53:29 följande:
    Åh, den som ändå fick 6 timmar! ;) Nej, självklart fattar jag att det är jobbigt oavsett. Jag tycker själv att det jobbigaste är att man liksom aldrig vet hur mycket man kommer få sova. Blir det 2 timmar i sträck i natt, eller 4? Kommer jag behöva vara vaken en timme när jag är som tröttast? Kommer jag behöva gå upp kl 6 eller kan jag få "sovmorgon" till kl 7? :)
    Ja, precis så är det ju!
    Idag tar jag "risken" att vara uppe lite längre för att umgås med min man.
    Får se om jag ångrar det imorgon...
  • Anceka m D

Tjoho, bästa natten på länge! Lillkillen somnade 20, nåt litet uppvaknande vid midnatt, vaknade och ammade vid 2 och sov sen till 06.00! Själv vaknade jag strax innan med en känsla jag saknat men som jag hade några nätter runt 4 månader när det var som bäst med sömnen, "oj, undrar vad klockan är - nu har han sovit länge!" Skrattande

Well, bäst att passa på att njuta idag för redan i natt kan det vara helt annorlunda... 

• Gurkan

Hej!

har läst lite sporadiskt i tråden och min son är ju ett år men har sovit lite halvtaskigt sedan han föddes och vi 8 månader inföll seperationsfasen och varade i drygt två månader och under den här tiden vaknade sonen i stort sett varje timme för att se så jag eller pappa var där. Vi samsov som tur var, tror det räddade många nätter. Ibland vaknade han och bara kände lite på en så man verkligen var där och ibland var han vaken en stund innan han somnade om. När sonen kom ur den fasen började han helt plötsligt sova i egen säng och strax innan elva månder plockade han själv bort nattmålet och nu kan han sova hela 2-3 timmar i sträck innan han vaknar och oftast är han väldigt lätt att söva om. Bara att lägga ner (han sätter sig alltid upp eller ställer sig när han vaknar på nätterna) och klappa om och så sover han igen.
    Vi håller dock på att vänja oss vid att ha fått ett väldigt morgontidigt barn som gärna ska upp vid 5.20 på morgonen. Att lägga honom senare på kvällen innebär bara att han vaknar vid samma tid på morgon och är gnällig eftersom han inte fått sova tillräckligt många timmar. Hade någon berättat för mig när han var ett spädbarn att jag ett år senare fortfarande bara skulle sova i ungefär två timmar i sträck, sex timmar sammanlagd sömn varje natt så hade jag gett upp för längesen men jag och hans pappa har vant oss. Vi behöver itne så mycket sömn längre och brukar skoja om hur mycket saker vi får gjorda speciellt på helgerna innan en familj utan morgontidiga barn ens kommit ur sängen :)

För oss verkar ingenting hjälpa. Det gör ingen skillnad på om vi har en fullspäckad dag med massor av aktiviteter eller om vi skruttar runt hemma. Det gör ingen skillnad om ha somnar senare på kvällen eller tidigare. Jag hoppas helt enkelt på att det växer bort och jag har hört något om att en del barn ändrar beteende vid 1,5 års åldern :)

• Machapuchare

Har ni läst Elisabeth Pantleys "Somna utan gråt"? Tipsen därifrån, ffa "gentle removal" var det som hjälpte oss efter 17 månaders amning varannan timme hela natten.
    Det kommer att bli bättre!!!!

• Gurkan

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Är det ungefär det här du menar med Pantleys?

• Bumbi6666

Sätt på en cd skiva med lugn musik som går på repeat hela natten. Har fungerat för våran son och nu när han blev äldre (3 år) så lyssnar han på en ljudsaga innan han ska sova. Vi har aldrig behövt natta honom

♥♥♥♥ Elias är mitt allt ♥♥♥♥
  • Machapuchare
    Gurkan skrev 2011-04-19 08:32:07 följande:
    * Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Är det ungefär det här du menar med Pantleys?
    Ja och att inte natta med amning. Det var det som var vårt problem. När vi lyckades sluta med det sov han helt plötsligt fem timmar i sträck.
  • Mamma i augusti

Nu sov han sämre inatt igen... Törs aldrig mer skriva att han sovit bra, haha!

Vi har testat "somna utan gråt" lite halvt - vi kör med läggningsrutiner, tidig läggningstid 19,mysig sovplats osv och  jag försöker iaf se till att han inte somnar med bröstet i munnen, utan att han släpper innan han somnar till. Tyvärr har vi inte varit riktigt konsekventa på nätterna med detta, eftersom jag varit trött, så då har han ofta fått sova hos mig och snutta då och då och även somna med bröstet i munnen ibland....

Han KAN dock somna utan bröstet, men det tar väldigt lång tid och jag måste i så fall ligga bredvid honom och klappa honom medan han ligger och är pigg som en duracellkanin och "pratar", rullar runt och vill göra allt annat än sova... Till slut kan han ge efter och somna, men det tar tid! Så vi har kört lite minsta motståndets lag istället...

• Jenny76
    Machapuchare skrev 2011-04-19 10:27:40 följande:
    Ja och att inte natta med amning. Det var det som var vårt problem. När vi lyckades sluta med det sov han helt plötsligt fem timmar i sträck.
    Min dotter har aldrig (kanske nån enstaka gång) somnat vid kvällsamning, hon har varit relativt lätt att lägga hela tiden, men det hjälper inte på natten...
    Hon vaknar ändå :(
  • LadyM

Yep! Jag har också kört lite ur Somna utan gråt - och det är han superduktig på: somnar utan gråt och utan amning!! Men sen.......

Inatt tänkte jag: detta är min variant på att kura min bebis - vi ligger ihopkurade och kramas hela natten!

Jag äääääääääääääääälskar att sova ihop med lilleman, det är så galet mysigt och beroendeframkallande. Om han bara kunde vakna LITE mer sällan så vore allt toppen. Inatt vaknade han ca 1ggr/timmen varav jag ammade en.....

På tal om att våga stanna uppe så har jag som tumregel att jag ger mig själv två timmar uppe från det att liten somnar, så brukar komma i säng vid 21-22. Sambon tycker att jag är lagom lattjo fredag- och lördagkvällar (men så slipper ju han vara vakne femton gånger på natten sen!!!!!)    

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!