• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • karolina106

Vi har testat både somna med bröstet i munnen och somna utan det. Men det har inte gjort någon skillnad alls.

Försöker dock hålla oss till att hon somnar utan, för jag tycker det är så himla jobbigt att det tar så lång tid innan jag kommer iväg ur rummet.

• mammailund85

noah sover i regel första passet i sin säng och sedan mellan oss och jag trivs bra med samsovandet i sig, men bara synd att han vaknar så lätt. jag tror tyvärr även vår lägenhet är en del i problemet. vi har ett stort gemensamt vardagsrum o sovrum med fönster längs hela ena väggen där det är svårt att få mörkt o tyst (även mkt ljud från gatan). det gör att vi får försöka vara så tysta så möjligt efter att noah somnat, men helt tyst blir det ju inte. när jag o noah var hos mina föräldrar sov han på övervåningen i sin säng från ca  19-22 i ett sträck, det händer aldrig hemma! han vaknade då först när jag gått o lagt mig. kan det vara jag som väcker honom? 

• marla333
    Malten skrev 2011-04-20 08:50:00 följande:
    noah sover i regel första passet i sin säng och sedan mellan oss och jag trivs bra med samsovandet i sig, men bara synd att han vaknar så lätt. jag tror tyvärr även vår lägenhet är en del i problemet. vi har ett stort gemensamt vardagsrum o sovrum med fönster längs hela ena väggen där det är svårt att få mörkt o tyst (även mkt ljud från gatan). det gör att vi får försöka vara så tysta så möjligt efter att noah somnat, men helt tyst blir det ju inte. när jag o noah var hos mina föräldrar sov han på övervåningen i sin säng från ca  19-22 i ett sträck, det händer aldrig hemma! han vaknade då först när jag gått o lagt mig. kan det vara jag som väcker honom? 
    vi brukar kunna kolla film i sängen med lilltjejen brevid utan problem. har en hund som hoppas i och ur sängen och rör sig mycket. men det vaknar hon inte av. men vaknar om man försöker smyga sig ut ur rummet... sen har jagvärldens hosta och hostar nätterna, men de märker hon inte heller av. så tror att det kan behövas lite mer ljud för en bättre sömn. i alla fall här =P som att man är nära.

flera bebisar som får tänder nu? två till har precis tittat fram... och så fick em en spruta (tbc eller vad den nu heter, och det ger ett sår som varar i några månader) som nu har ett stort rött märke som ser ut att kännas. det tror jag också påverkar sömnen negativt...
  • LadyM
    marla333 skrev 2011-04-20 20:55:15 följande:
    vi brukar kunna kolla film i sängen med lilltjejen brevid utan problem. har en hund som hoppas i och ur sängen och rör sig mycket. men det vaknar hon inte av. men vaknar om man försöker smyga sig ut ur rummet... sen har jagvärldens hosta och hostar nätterna, men de märker hon inte heller av. så tror att det kan behövas lite mer ljud för en bättre sömn. i alla fall här =P som att man är nära.

flera bebisar som får tänder nu? två till har precis tittat fram... och så fick em en spruta (tbc eller vad den nu heter, och det ger ett sår som varar i några månader) som nu har ett stort rött märke som ser ut att kännas. det tror jag också påverkar sömnen negativt...
    Min 8-månaders är inne på sin åttonde eller nionde tand nu! Galet!
  • benedikten

Jag tror man ska försöka vänja barnet vid att sova i egen säng. Försök lägga barnet i sin säng på dagen och gör det till en mysig stund så blir det lättare på nätterna.
    Sover man bredvid sin bebis i samma säng så stör man bebisens sömn varje gång man rör på sig. Detta kan vara en anledning till att bebisen vaknar hela tiden.

• karolina106
    benedikten skrev 2011-04-20 21:48:47 följande:
    Jag tror man ska försöka vänja barnet vid att sova i egen säng. Försök lägga barnet i sin säng på dagen och gör det till en mysig stund så blir det lättare på nätterna.
    Sover man bredvid sin bebis i samma säng så stör man bebisens sömn varje gång man rör på sig. Detta kan vara en anledning till att bebisen vaknar hela tiden.
    uj uj, om det vore så enkelt. Att ligga och chilla i sängen en stund på dagen har lillan alltid kunnat, men att sova där....inte då! Så svårt för när vi samsover stör vi ju oxå varandra.
  • LadyM

Mmm, jag har också haft lillen i och ur egen säng. Men eftersom han sover lika illa var han än ligger så passar jag på att ha honom i sängen - gosigt och närmre att söva om.

• Jenny76

Har fört lite "loggbok" över sovandet den senaste veckan och det har varit varannan natt med orolig sömn o skrik och varannan natt ett uppvak då hon direkt somnat om efter amning.
    Om denna trend håller i sig har vi tyvärr en orolig natt som väntar.....

Ser ingen orsak till varför det har blivit så dock, så ingen lösning i sikte.

Kan ju bara hoppas att trenden bryts!

Glad påsk till er alla sömnlösa mammor!!

• LadyM
    Jenny: hoppas han bryter trenden inatt då! Själv är jag vaken på övertid, men sambon är ledig imorrn så jag kommer kunna sova en stund på frm. Senaste nätterna har varit 1ggr/h, tröttsamt. Funderar på att helt skippa amningen inatt............. han är knappt hungrig alls på förmiddagen vilken väl indikerarar att han inte behöver det där amningstillfället på natten!? Bättre käka på dagen ju!  Nähäpp, om man skulle ta och gå på nattjobbet nu'rå....

Glad Påsk och en Gooooooood Natt, önskar jag er! {#emotions_dlg.flower}
  • Jenny76
    LadyM skrev 2011-04-21 22:40:31 följande:
    Jenny: hoppas han bryter trenden inatt då!
    Den bröts!!!
    Nog sov hon lite oroligt viss tid, men inget skrikuppvak! Ammade en gång, hon somnade direkt efteråt.
Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!