• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • marla333

här har min tjej inte ens somnat. vi har prövat att ha henne emellan oss i sängen. men hon sprattlar, sparkar och vifftar och vill inte alls sova. vi vet inte hur vi ska göra. i hennes egen säng ställer hon sig bara upp och skriker. känns som jag ger upp snart för inget hjälper... just nu är jag väldigt välrigt less på att inte få sova och inte veta hur vi ska göra för att hon ska sova på natten.

• babanoos

Hej!
    Jag har endast läst ts och inser att jag missat hälften av diskusionen, minst! Ursäkta...
    Jag har 3 barn (senaste född i juli) och har delammat alla och gett flaska med ersättning. Vi samsover (mestadels. egen säng endast kvällar och dagtid). Har inte haft några barn med sömnproblem....Vet såklart inte om det är därför, eller och vi bara har en väldig tur.
    En sak jag kan tänka på ts är om ditt barn gärna tar napp, testa att stoppa i en flaska med ersättning istället då och då...(om du kan tänka dig det, vissa är så amningshysteriska).
    Vi kör välling endast sista målet inför natten och det ger (oftast) jag min lilla tjej i sömnen. Sen sover hon vidare hela natten till mellan 6 och 7. Hon sover alltså nonstop (med vällingpåfyllning runt 11) i allafall 10 timmar.
    Nu när det blir ljusare är det också viktigt att ha mörkt i sovrummet.... täck för fönsterna med en lite tjockare gardin om det behövs! Lycka till :).
    Kram!

• LadyM
    babanoos skrev 2011-05-03 23:06:24 följande:
    Hej!
    Jag har endast läst ts och inser att jag missat hälften av diskusionen, minst! Ursäkta...
    Jag har 3 barn (senaste född i juli) och har delammat alla och gett flaska med ersättning. Vi samsover (mestadels. egen säng endast kvällar och dagtid). Har inte haft några barn med sömnproblem....Vet såklart inte om det är därför, eller och vi bara har en väldig tur.
    En sak jag kan tänka på ts är om ditt barn gärna tar napp, testa att stoppa i en flaska med ersättning istället då och då...(om du kan tänka dig det, vissa är så amningshysteriska).
    Vi kör välling endast sista målet inför natten och det ger (oftast) jag min lilla tjej i sömnen. Sen sover hon vidare hela natten till mellan 6 och 7. Hon sover alltså nonstop (med vällingpåfyllning runt 11) i allafall 10 timmar.
    Nu när det blir ljusare är det också viktigt att ha mörkt i sovrummet.... täck för fönsterna med en lite tjockare gardin om det behövs! Lycka till :).
    Kram!
    Tack för råd! Här hemma har vi nästan slutat amma helt och lillen har precis börjat dricka välling (SKÖNT!) avslutar dagen med en flaska men han vaknar lika ofta, lika ledsen. Det är hopplöst... men kanske ska prova en påfyllning någon gång innan midnatt som du säger! Men senaste nätterna har varit underbara, vi har sovit i en kram (han har legat precis som om han liggammat vilket han gjorde när han var liten, alltså nära nära, men haft napp istället för mitt bröst) och då har han sovit hela natten med kanske ett eller två korta uppvak. Jag har haft såååå ont i ryggen, haha, men det har det varit värt!  
  • Marianne84

Jag ligger ner så ligger min son på mig då sover han som bäst när han är orolig och jag får sova i lugn och ro. ;)

• LadyM
    Marianne84 skrev 2011-05-04 09:13:37 följande:
    Jag ligger ner så ligger min son på mig då sover han som bäst när han är orolig och jag får sova i lugn och ro. ;)
    Men det blir ju så tungt med en 8-9 kilos klump!!!!!!
  • Jenny76
    Marianne84 skrev 2011-05-04 09:13:37 följande:
    Har försökt detta också, funkar ibland, men inte alltid. Dessutom ligger jag och späänner mig så jag kan ändå inte sova. Men hellre det än att hon skriker hysteriskt...

Inatt var nog nytt "sämstarekord" (hon är ju sjuk så det var väl kanske inte så konstigt)
    Somnade utan problem vid 19:30, nappuppvak en gång/timme till kl 23.
    Sov sedan till 1:50 ca, ammade då vilket jag brukar göra. Men nu var hon pigg! Ville absolut inte somna om. Skrek hysteriskt om jag försökte få henne att sova, och var tyst o nöjd när jag lät henne sitta upp i sängen m lampan tänd. (hade sovit mest hela dan pga feber)

Kl 4 kom storebror in o ville lägga sig i vår säng, då först la sig Nova ner o somnade. Sov sen till 7:45.
    Sammanlagt har jag nog sovit 4 max 5 timmar.

Idag var hon feberfri på morgonen, så jag ska hålla på normala sovtider idag, och hoppas natten blir bättre. Puh!
  • Jenny76

Det var som jag misstänkte tredagarsfeber hon har. Idag kom prickar och flammighet på magen.
    Hon har sovit som vanligt på dagen idag, och somnade nyss utan problem i spjälisen. Får se hur det blir sen...

• marla333
    Jenny76 skrev 2011-05-04 19:06:56 följande:
    Det var som jag misstänkte tredagarsfeber hon har. Idag kom prickar och flammighet på magen.
    Hon har sovit som vanligt på dagen idag, och somnade nyss utan problem i spjälisen. Får se hur det blir sen...
    stackars liten! 

nu bävar jag för hur natten ska bli här... 
  • LadyM
    Mania: Jobbigt med så dryg sövning!!!! Vill inte ens ge några tips för jag vet hur dröligt det är när man redan testat allt...... hoppas denna kvällen är bättre! 

Här hemma har lillen som vanligt hunnit bli omsövd två gånger sedan 19.30 - men senaste nätterna har ju "kramsovning" funkat så himla bra så jag tror att jag ska krypa ner i bingen nu och flytta över sonen. Måste peta in lite optimism och säga att efter senaste nätterna så ser jag nästan fram emot natten, få ligga och snusa på underbar i tio timmar!!!!!!! Hjärta Hoppas det nu bara funkar lika bra inatt.............
  • karolina106

Här har tillvaron faktiskt varit dräglig. Hon fortsätter vakna, men inte riktigt varje timme längre. Och nöjer sig med mannen ganska länge så vi kan åtminstone dela på nätterna nu.

Inatt behövde jag bara vakna 2 gånger mellan 00 och 07 - känner mig som en helt ny människa.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!