• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • LadyM
    Mysanochmimer skrev 2011-04-09 10:09:29 följande:
    Ja, jag skulle nog vänta tills han gått igenom separationsfasen.
    Om du kan vill säga.
    Ja det känns nog bäst så......! Jag kan amma i tio år till, men jag är inte så sugen! Skrattande
  • LadyM

Läst 168 gånger och inga fler tips? Kom igen tjejjer - ge mig era superknep!!!!!!!!!!

Nu ska den här mojjan göra tidig lördagkväll och säkerligen vara vaken minst 15 gånger innan det är morgon igen. Tungan ute

• vittra

Tjaa jag har inte så mycket mer att tillägga känner jag.
    Alltså han är ju i separationsfasen och det är med största sannolikhet det sämsta läget någonsin att försöka ta tag i något med sömnen då...

Vad gör du när han vaknar nu när han har börjat sova i egen säng? Är det nappen han får?
    Personligen anser jag att napp tyvärr oftast är ett störningsmoment när det gäller sömn och inte tvärtom. Så ett tips är att faktiskt testa att ta bort den. Men som sagt, kanske inte just i den känsligaste åldern.

Sedan är det helt enkelt så att vissa bebisar sover sämre än andra, han fick ju en väldigt dålig start och det låter troligt att han kan behöva bekräftelse ofta även på nätterna och vaknar därför ofta. De allra flesta börjar sova avsevärt mycket bättre runt 10-12 månaders ålder (när den värsta separationsångesten lagt sig).

Så framförallt, försök hålla ut någon månad till så tror jag att det kommer bli bättre helt automatiskt

• ploten

Våra barn hade båda två samma sömnmönster tills de var 8 månader, nämligen att de vaknade varannan timme nätterna igenom, och jag sövde om dem genom att amma. Att de slutade med detta vid 8 månader berodde på att jag då började jobba heltid och mannen tog över ansvaret för nätterna. Tyvärr dröjde det tills sonen var 2 år och 10 månader innan han började sova något som kunde kallas hela nätter, och då hade vi en bebis som vaknade varannan timme i alla fall. För dottern dröjde det "bara" tills hon var 1,5 år. Så här är en till "zombie".

• Pärla
    LadyM skrev 2011-04-08 07:06:31 följande:
    Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?
    Hej!
    Min dotter som är snart 10 månader var likadan, sov inte heller så bra, vaknade varannan timme eller vart 3 e sen hon föddes fram till 9 månaden..Jag kände på att hon kanske inte fick i sig tillräckligt med mat ( jag gav henne ersättning fram till 8 månader ) hon kanske inte blev mätt på det, så jag bytte ersättningen mot välling. Hon började sova mycket bättre då! Vällingen höll henne mätt mycket bättre.
    Vad får din son? Han kanske är inte helt mätt när han lägger sig? Prova och ge han mer mat?
    Det går över ska du se..Min dotter sover nästan streck nu, och det är underbart! Vaknar till bara under natten, men slocknar igen..Det är för att hon har börjat krypa, sitta och leka mer självständigt med sina leksaker, så därför blir hon lätt trött nu..
    Lycka till!
  • LadyM

Men va skönt egentligen, då är det så att vi missat något jätteuppenbart! Ibland när man pratar med föräldrar till sovande bebisar känns det som att de tittar på en och försöker lista ut vad man gör för fel. Igår frågade en mamma mig vad som händer om jag bara låter honom skrika.... När jag sa att jag inte testat tittade hon på mig mycket skeptiskt. Haha! Men det är inte min typ av parenting. Då är jag nog hellre vaken 15 ggr/natt tills jag stupar.

Ska träna honom på välling och vänta med större förändringar tills han fyllt iallfall 9 mån! Tack för tips! {#emotions_dlg.flower}

• Mysanochmimer
    LadyM skrev 2011-04-10 09:09:15 följande:
    Men va skönt egentligen, då är det så att vi missat något jätteuppenbart! Ibland när man pratar med föräldrar till sovande bebisar känns det som att de tittar på en och försöker lista ut vad man gör för fel. Igår frågade en mamma mig vad som händer om jag bara låter honom skrika.... När jag sa att jag inte testat tittade hon på mig mycket skeptiskt. Haha! Men det är inte min typ av parenting. Då är jag nog hellre vaken 15 ggr/natt tills jag stupar.

Ska träna honom på välling och vänta med större förändringar tills han fyllt iallfall 9 mån! Tack för tips! {#emotions_dlg.flower}

Ja det är konstigt hur folk fungerar.

Igår sa svägerskan "Ja men nu sover han väl bättre på nätterna iaf?" (hon och svärmor har varit säääääääkra på att om han får mer mat än bröstmjölk så mååååååååååste han sova hela nätter, vilket är skitsnack)

när jag skrattade och sa "Haha nej inte direkt..." då nästan skrek hon Va och tittade konstigt på mig.

Hon är också av åsikten att lägg han på kvällen och låt han skrika, till slut somnar han.

Inte en chans i h*lvete att jag gör så!

• LadyM
    Mysanochmimer skrev 2011-04-10 09:16:39 följande:

Ja det är konstigt hur folk fungerar.

Igår sa svägerskan "Ja men nu sover han väl bättre på nätterna iaf?" (hon och svärmor har varit säääääääkra på att om han får mer mat än bröstmjölk så mååååååååååste han sova hela nätter, vilket är skitsnack)

när jag skrattade och sa "Haha nej inte direkt..." då nästan skrek hon Va och tittade konstigt på mig.

Hon är också av åsikten att lägg han på kvällen och låt han skrika, till slut somnar han.

Inte en chans i h*lvete att jag gör så!

Nä fy. Varför göra så mot den man älskar mest av allt? Det strider ju mot ALLA modersinstinkter, och jag tänker lite att de där instinkterna nog finns där av en anledning - och att man borde våga lyssna på dem och inte låta sig förvirras av folk som kommer med (säkert välvilliga) råd om skrikmetoder och dylikt. Ingen annan känner ju våra barn på samma sätt som vi!   

Oj, nu känner jag att det här blev något slags försvarstal för rätten att inte sova. Vilken konstig vändning!  
  • Mysanochmimer
    LadyM skrev 2011-04-10 10:28:16 följande:
    Nä fy. Varför göra så mot den man älskar mest av allt? Det strider ju mot ALLA modersinstinkter, och jag tänker lite att de där instinkterna nog finns där av en anledning - och att man borde våga lyssna på dem och inte låta sig förvirras av folk som kommer med (säkert välvilliga) råd om skrikmetoder och dylikt. Ingen annan känner ju våra barn på samma sätt som vi!   

Oj, nu känner jag att det här blev något slags försvarstal för rätten att inte sova. Vilken konstig vändning!  

Ja så känner jag med.

Får ont i magen när man läser alla "råd" om sömnmetoder, att vägra barnet bröstet på natten för "dom behöver minsann inte äta på natten efter 4/6 månader" osv.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!