• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Niki

Hur slutar man mata sitt barn på natten ?? Finns något gott råd ? Det kurrar i stackarns mage, även när ja matar med gröt på kvällen en timma innan sovning? Blir juh helt galen, min tös är snart 7 mån och det känns som hon äter mer än någonsin på natten !!

• vittra
    Niki skrev 2011-04-13 14:14:35 följande:
    Hur slutar man mata sitt barn på natten ?? Finns något gott råd ? Det kurrar i stackarns mage, även när ja matar med gröt på kvällen en timma innan sovning? Blir juh helt galen, min tös är snart 7 mån och det känns som hon äter mer än någonsin på natten !!
    Men om hon bara är 6 månader så är det ju verkligen inget konstigt att hon fortfarande behöver äta på natten. Är hon hungrig så är det ju inte mer du kan göra åt det, väldigt många behöver äta tills de är åtminstone 9-10 månader och somliga längre än så!

Men ett råd är ju att se till att hon äter tillräckligt på dagen helt enkelt. Och tänk då att det är hela dagens intag som räknas, inte bara vad hon äter precis innan läggning. När vår dotter började sova hela nätterna nu för någon månad sen så ammade hon minst en gång i timmen dagtid. Men vissa behöver ändå äta med jämna mellanrum på natten oavsett hur mycket de äter på dagarna, de står sig helt enkelt inte en hel natt ännu. Nu har vår tjej börjat vakna igen någon eller några gånger så det där går ju ofta upp och ner hur man än gör också så det får man ju räkna med.
  • LadyM
    Niki skrev 2011-04-13 14:14:35 följande:
    Jag vet hur desperat man vill avveckla den där nattamningen, när vi var på 6-mpnaderskontroll sa barnläkaren att "ja nu måste du sluta amma på natten, det behöver han inte längre. Hans tarmar behöver vila och han behöver äta mer riktigt mat på dagen!" Jaha, men hur gör jag det då? "- ja det är bara att vara envis" Suck! Lättare sagt än gjort när det är ens eget barn som ligger och gråter förtvivlat efter bröstet....

Det som funkade bäst för oss var att dra ut på tiden för nattamningarna, först max varannan timme, sen max var tredje. Så blev han hungrigare på dagen och åt mer och klarade sig lite längre utan käk nästa natt. Men sen vet jag inte alls hur "korrekt" det rådet är. Vad säger BVC, ger de några tips?
  • Jenny76
    LadyM skrev 2011-04-13 19:27:04 följande:
    Det som funkade bäst för oss var att dra ut på tiden för nattamningarna, först max varannan timme, sen max var tredje. Så blev han hungrigare på dagen och åt mer och klarade sig lite längre utan käk nästa natt. Men sen vet jag inte alls hur "korrekt" det rådet är. Vad säger BVC, ger de några tips?
    Så gjorde vi med när dottern skulle avvänjas att äta vid varje uppvak på nätterna. Funkade bra!
    Nu är det dock separationsfasen vi går igenom, så nu äter hon en gång/natt igen!
  • Tygtiiger

Vår son BÖRJADE sova riktigt illa när han var 7 månader. Nästan alla 8-månaders jag har träffat sover illa, med mycket uppvak och många drömmar och konstig separationsångest - dina vänner måste ha ovanligt välsovande barn

Jag har inte så mycket hopp att ge dig för vi hade stora problem med sömnen fram till sonen var 22 månader. Det som hjälpte oss allra bäst var att dela på nätterna. Jag sov första halvan (la mig tidigt) och maken sov andra halvan. Jag sov 22 - 02 typ och han 02-07. Helt rättvist blev det inte eftersom jag ammade till nio månader men det gjorde det möjligt för oss att få fyra timmars obruten sömn vardera (så obrutet det blir i en tvåa) och resten tupplurar, och då orkar man mer. Det funkar inte att den som jobbar ska få sova som han/hon vill alla nätter om man har så hackade nätter, då blir den sömndepriverade stackaren psykotisk till slut.

Samma rutiner och tider varje kväll, titta över dagsömnen så att sena passet inte ligger för nära kvällen, lagom svalt och mätt barn - annars är det bara att som förälder ta sig all sömn man kan, desperat, som en svältande jagar mat ungefär

Om ditt barn har landat rakt i separationsfasen med mycket oro på dagtid så skulle jag satsa på att tanka så mycket närhet som det går på dagen - bära bära bära - och ha barnet nära till hands även under natten.

Krupke, we've got problems of our own!
  • LadyM

Min son började sova riktigt dåligt den dag han kom ut så åttamånadersångesten gör ingen större skillnad! Skämt åsido så har du helt rätt gällande närheten just nu - han sover mycket bättre när vi sover tätt tillsammans och när han har fått mycket närhet på dagen! Har fått plocka fram babybjörnen igen, men han är lite för tung för att min rygg ska palla. Tänkte köpa en mer "rygsäcksvariant" om han nu vill fortsätta bli buren ett par månader!  

• Tygtiiger
    LadyM skrev 2011-04-14 09:43:27 följande:
    Min son började sova riktigt dåligt den dag han kom ut så åttamånadersångesten gör ingen större skillnad! Skämt åsido så har du helt rätt gällande närheten just nu - han sover mycket bättre när vi sover tätt tillsammans och när han har fått mycket närhet på dagen! Har fått plocka fram babybjörnen igen, men han är lite för tung för att min rygg ska palla. Tänkte köpa en mer "rygsäcksvariant" om han nu vill fortsätta bli buren ett par månader!  
    Köp en patapum eller en ergo! Vi skaffade en patapum och man bär utan att blinka en tjugokilosunge i den. Jag fick lägga ner babybjörnen när sonen vägde 7 - 8 kg för jag orkade inte, men i en ergonomisk sele kunde jag bära honom när han var två år i en halvtimme. På magen.
  • Mamma i augusti

Här är en till!! "Skönt" att det finns fler.......

Min pojke är 8 månader (i morgon) och har sovit dåligt sedan ca 3 månader. (De två första månaderna sov han faktiskt hyfsat bra, men det var nog för att vi fick komplettera amningen med ersättning då eftersom min mjölkproduktion inte kom igång direkt. Sedan när jag började helamma vid 2,5 månader så började han sova sämre och vakna och äta ojftare på natten, även om jag hade ammat mycket på dagen och jag "visste" att han var ganska mätt.)

Till att börja med vaknade han 2-3 gånger på nätterna, men när han blev ca 5 månader så började han vakna varje timme (skrev i en annan tråd om det). Sedan blev det lite bättre ett tag - "bara" 3-4 uppvak - men nu är det sämre igen. Dessutom vill han BARA amma när han vaknar på natten, ingenting annat duger. Tyvärr tar han inte napp heller! Jag känner dock att han inte äter som om han vore hungrig, utan han vill bara småsnutta och ha närheten. Han äter sig mätt på gröt på kvällen också, så han är "fylld" när han somnar.

Vi har kört litegrann med "somna utan gråt", men vi har nog inte varit riktigt konsekventa... Det enda jag försöker med nu är att han inte somnar helt vid bröstet, utan att han släpper och sedan somnar. Funkar sådär.

LadyMarmalade: ang. bärsele så har vi köpt en ergonomisk bärsele som heter Manduca som vi är nöjda med. Köpte den i hans förra gnäll- och sova-dåligt-period och den har varit MYCKET användbar!  

• LadyM

Mamma i augusti: det är låter ungefär som vår son! Samma mönster, fast jag har haft turen att han tar napp så jag kan muta honom med den istället för bröstet ibland. Bra tips om bärselar, jag har letat på både blocket och tradera idag man alla är så snablans dyra. Kanske bara kommer använda den i några månader så vill inte lägga allt för mycket pengar. Har hittat kopior på Ergo Baby men de har leveranstid på 2-3 veckor.

Idag somnade en väldigt trött lillkille kl. 19.30, sedan dess har han vaknat 2 ggr jätteledsen men gått lätt att söva om med napp. Nästa gång han vaknar lägger jag mig med honom i dubbelsängen istället, och hoppas på en hyfsat bra natt! Våra senaste tre nätter har varit kanske de bästa i hela hans liv!!!!!!!! Han har sovit flera 3-4 timmarspass och ett 7-timmarspass. Det är helt fantastiskt!!!!! Skål Från att ha vaknat en gång i timmen eller varannan timme i fem månader! Min kropp & knopp tackar allra ödmjukast för denna plötsliga sömn!

• Tygtiiger

Kolla inne på sjalbarn.se, där finns en ganska livlig andrahandsmarknad för diverse olika selar. De är väl värda pengarna och går att sälja sedan igen, glöm inte det!

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!