• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Jisa

Ja eller hur, i min värld blev sömnen bättre ju äldre bebisen blev. Icke! Här är det katastofdåligt vid 8 mån. Vet inte vad jag ska göra.

Har börjat tänka i banor som gluten eller laktos intolerans. Känns som att något måste vara fel. Kan sömnen verkligen vara såhär rekorddålig och bebisen mår bra?

• LadyM

MIn son är mjölkallergiker (men sover förvisso lika dåligt utan mjölk, hihi!) men om du funderar på allvar om det är något sådant så var våra "tecken" dålig viktuppgång, eksem, kräkningar, gaser och magknip.

I går kväll fick liten ett tokspel när sambon försökte söva om honom, grät och grät och grät - inte alls likt honom att vara otröstlig! Tänkte också att oj, han måste ha jätteont någonstans!!! Tillslut  somnade han på mig och jag gick och la mig med honom på bröstet. Första gången vi sov så sen han var riktigt liten. Oj vad tung han har blivit! Efter ett tag kunde jag rulla av honom och sen sov han gott hela natten med bara ett fåtal korta uppvak är han kände efter med handen om jag var kvar och sen somnade igen. Han var väl helt slut efter "sitt bryt" antar jag.....

Funderar på om jag ska söva honom nere i vardagsrummet istället, så att han får sova här mitt i stöket och höra att vi är här hela kvällen. Nu ligger han på ovanvåningen och hör inte oss när han vaknar. Vad tror ni? Värt att testa?

• Jenny76

Inget skrik på nätterna det sista (skönt!) men hon sover ff oroligt till och från och vaknar tidigare (runt 6) och somnar inte om av att bli ammad...
    Krånglar mer vid läggning också, sätter sig upp och snurrar och har sig. Allt för att inte somna... Det tar iofs oftast inte mer än ca 15 min innan hon sover, men för ett tag sen somnade hon typ innnan gonattvisan var färdigsjungen Haha.

• LadyM
    Jenny76: skönt utan skrik!!!!! Och en kvart nattning låter ju helt ok ändå!!

Vi har haft två amningsfria nätter nu! Skööööööööönt, även om han vaknar lika ofta (cirkus tusen gånger) så går han söva om med napp eller en vaggvisa relativt snabbt.

Men jag SAKNAR honom i sängen!!!!!!!!! Nu är han ju så om sig & kring sig på dagarna så då får man ju nästan tvångskrama honom, han har ju inte tid med sånt där.. Ska nog ta över honom inatt och gosa lite! Hjärta
  • karolina106

Här går det lite upp och ner...men ikväll somnade hon utan protest och har sovit sedan klockan 20!!

20-00 brukar det dock sovas ganska bra, det är senare under natten cirkusen startat.

• Jenny76
    karolina106 skrev 2011-04-27 22:41:11 följande:
    Här går det lite upp och ner...men ikväll somnade hon utan protest och har sovit sedan klockan 20!!

20-00 brukar det dock sovas ganska bra, det är senare under natten cirkusen startat.
    så är det här också...
    Just de två-tre senaste nätterna har det varit från ca 4-6 som hon vaknar 1000 gånger och halvsomnar om, vaknar, fäktas m armarna.... Blä!
  • karolina106
    Jenny76 skrev 2011-04-28 08:11:41 följande:
    så är det här också...
    Just de två-tre senaste nätterna har det varit från ca 4-6 som hon vaknar 1000 gånger och halvsomnar om, vaknar, fäktas m armarna.... Blä!
    Ja, det är helt otroligt vad  de viftar! Tvångströja kanske ska övervägasTungan ute

Precis som JISA trodde jag att sömnen blev bättre med åldern, så när lillan började sova hela natten vid 2 månader dunkade jag o sambon varandra i ryggen och pustade ut....

Snacka om att vi (åtminstone jag) fått äta upp det. Har era karlar oxå förmågan att sova så djupt att ni vaknar innan de gör det, trots att det är deras natt?
  • LadyM
    karolina106 skrev 2011-04-28 21:17:20 följande:
    Ja, det är helt otroligt vad  de viftar! Tvångströja kanske ska övervägasTungan ute

Precis som JISA trodde jag att sömnen blev bättre med åldern, så när lillan började sova hela natten vid 2 månader dunkade jag o sambon varandra i ryggen och pustade ut....

Snacka om att vi (åtminstone jag) fått äta upp det. Har era karlar oxå förmågan att sova så djupt att ni vaknar innan de gör det, trots att det är deras natt?
    Jag vet faktiskt inte, för min kille har faktiskt knappt haft några nätter ännu! Jag har ammat så ofta på natten att det liksom inte har känt lönt.......förrens nu när lillen inte ammar natt längre! Tjooohooooooo! Och de nätterna så sover jag i ett annat rum, annars vaknar man ju lika ofta lik förbenat!

Pratade med min tvåbarnsfar till lillebror idag, hans minsta fick börja sova middag endast 1 ggr/dag redan vid 7-8 månader för att hon vaknade så ofta på natten annars - och nattsömnen blev bättre efter några dagars trilskandes! Fast med hans son hade det varit tvärtom, mer sömn på dagen av bättre sömn på natten.

Funderar på om man orkar mixtra lite med dagssömnen för att se om det är boven........?
  • Marianne84

Jag vet inte om min son vaknar mkt om nätterna längre. Han ammas och sover bredvid mig. Min sambo har berättat att jag ammar sonen i sömnen och att vår Son hittar också själv till Tutten. De är väldigt skönt. Han är 8m. Men alla måste ju hitta metoder för vad som funkar för en själv och sitt barn. Men de är inte alltid lätt. Men de är guld värt att få sova om nätterna.

• karolina106

Mm, jag tar oxå det mesta av nätterna själv. Nån gång har vi sagt att "nästa uppvak får du ta" när dottern är ny ammad. Men efter att ha vaknat 1-2 gånger på en natt är mannen ett vrak dagen efter och måste sova middag. Så det är enklare att ta det själv, då slipper jag åtminstone att ha 2 trötta barnungar dagen efter!

Vi har nyligen gått ner till att sova 2 gånger per dag. Ibland blir det 30 min på fm och 30 på em, men det verkar inte spela någon roll. Annars blir det ungefär 1,5 timme på fm och 0,5 på em. Hur mycket sover era på dagarna?

Jag har försökt sova i annat rum och med öronproppar - men vaknar ändå! Och eftersom dottern skriker betydligt mer när mannen tar det blir det att jag tar det ändå.  Är ju programmerad att vakna varannan timme minst.

Att amma till sömns är oftast det minst tidskrävande, så av trötthet gör jag det ofta även om jag vet att det rör sig om en vana och inte hunger hos dottern. Man behöver ju få sova om man ska orka ta kampen..

Nu har jag i 2 nätter kört buffa rumpan på det första uppvaket vid 12, och det har tagit nån timme (men väldigt lite skrik) så har hon somnat om och sovit vidare till 3! Tyvärr har jag varit på helspänn och beredd på en kamp och sovit skit trots att hon för en gångs skull sovit. Men, håller det i sig några nätter till kanske jag kan slappna av.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!