• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Mamma i augusti

Grattis, Jenny, då hoppas vi att det fortsätter bra!

Duck, det är så svårt att veta hur man ska göra, man vill ju att det ska bli "rätt". Min pojke är ju en riktigt snuttis, så fort han vaknar på natten vill han ha mammas tutte för att kunna somna om. Jag ammar honom på kvällen och då vill han helst ligga vid tutten tills han slocknar, eller i alla fall nästan somnar. Och när han vaknar på natten så är det bara bröstet som gäller. Tycker att det är så svårt att veta om man ska satsa på att avvänja honom på nätterna NU (men det känns inte riktigt rätt med tanke på separationsfasen) eller om man kommer att få amma honom på nätterna lååååång tid om man fortsätter. Å andra sidan så är ju amningen samtidigt supersmidig för att han verkligen somnar om snabbt då! Om han bara kuhnde låta bli att vakna så MÅNGA gånger så skulle det funka bra att amma honom även på nätterna.

Hur ofta ammar ni andra på nätterna? Vilka andra knep använder ni för att söva om era små?

• Jenny76
    Mamma i augusti skrev 2011-04-23 19:47:13 följande:
    Grattis, Jenny, då hoppas vi att det fortsätter bra!

Hur ofta ammar ni andra på nätterna? Vilka andra knep använder ni för att söva om era små?
    Ah, tack! Det har varit tre lugna nätter i rad nu så jag hoppas hoppas.Skrattande

Jag ammar oftast 1 gång/natt plus när hon vaknar tiiiidigt (runt 6) då somnar hon om.
    När vi nu haft dessa lugna nätter så funkar det att bara ge nappen o ev hålla en hand på henne. Säkert skulle hon "klara sig" utan att ammas tills hon vaknar vid 5-6 (det gjorde hon innan), men jag är inne på samma som du att det är dumt att mixtra med detta under sep.fasen.
  • marla333
    Jenny76 skrev 2011-04-23 20:03:27 följande:
    Ah, tack! Det har varit tre lugna nätter i rad nu så jag hoppas hoppas.Skrattande

Jag ammar oftast 1 gång/natt plus när hon vaknar tiiiidigt (runt 6) då somnar hon om.
    När vi nu haft dessa lugna nätter så funkar det att bara ge nappen o ev hålla en hand på henne. Säkert skulle hon "klara sig" utan att ammas tills hon vaknar vid 5-6 (det gjorde hon innan), men jag är inne på samma som du att det är dumt att mixtra med detta under sep.fasen.
    jag slutade med amningen efter 6månader. men när de är för jobbigt på nätterna ger vi välling. vet att många säger att 8månaders inte behöver äta på natten, men när nappen inte duger är de lättast att ge välling så somnar hon om fortast. vi tänker inte vänja av med det nu. antar att hon kommer sluta av sig själv om ett tag.... 
    lite jobbigt att hon oftast måste ha nappen på natten för att sova, att hon är så beroende av den, men samtidigt har den hjälp så mycket också...
  • Mamma i augusti
    marla333 skrev 2011-04-23 21:17:05 följande:
    jag slutade med amningen efter 6månader. men när de är för jobbigt på nätterna ger vi välling. vet att många säger att 8månaders inte behöver äta på natten, men när nappen inte duger är de lättast att ge välling så somnar hon om fortast. vi tänker inte vänja av med det nu. antar att hon kommer sluta av sig själv om ett tag.... 
    lite jobbigt att hon oftast måste ha nappen på natten för att sova, att hon är så beroende av den, men samtidigt har den hjälp så mycket också...
    Ja det är både fördelar och nackdelar med nappen! Det är ju skönt om man kan stoppa in nappen och de kan ha den för att komma till ro, men samtidigt så är det ju jobbigt om de vaknar för att de tappar den osv... VÅr son tog napp när han var mindre, men sedan var han sjuk när han var ca 6 månader och då slutade han ta napp (antar att det kanske gjorde ont i halsen när han sög), och efter det har han inte börjat igen. Så nu saknar vi faktiskt tiden med napp litegrann!  
  • marla333
    Mamma i augusti skrev 2011-04-24 20:05:37 följande:
    Ja det är både fördelar och nackdelar med nappen! Det är ju skönt om man kan stoppa in nappen och de kan ha den för att komma till ro, men samtidigt så är det ju jobbigt om de vaknar för att de tappar den osv... VÅr son tog napp när han var mindre, men sedan var han sjuk när han var ca 6 månader och då slutade han ta napp (antar att det kanske gjorde ont i halsen när han sög), och efter det har han inte börjat igen. Så nu saknar vi faktiskt tiden med napp litegrann!  
    var det i samband med en förkylning? min tjej är ofta förkyld till och från. är jättejobbigt då hon är täpt och vill ha napp men inte kan andas då hon har den... så spottar ut den för att andas och skriker för att hon vill ha den...

har varit en jobbig natt i´natt. fick ge mat 3 gånger! det var ett tag sedan det hände. hoppas det var en engångshändelse...

hur är nätterna för er andra nu?
  • Jenny76

Nova har fortsatt att sova bättre, inget skrik på nätterna. Så skönt att i alla fall få ligga kvar i sängen hela natten, även om jag vaknar när hon vill ha napp plus amma en gång.

Igår var vi iväg hela dagen och hon somnade i bilen när vi åkte hem, som vanligt runt 18:45.
    Väl hemma kl 21 ca, så var hon "jättepigg" och inte alls sugen på att sova. En flaska välling till fick hon (som gjorde henne ännu piggare...) 22:20 ca slocknade hon i spjälsängen. Och jag strax därefter Förvånad

• LadyM

Här hemma har sambon tagit två nätter, eller: vi skiftar vid 00-tiden när han går och lägger sig. Sen tar jag lilleman och går upp vid 7 så får killen sova till 11. Jag har sovit sååååååååååååååååååå gott!!!

Träffade en mammakompis idag, hennes son har oxå vaknat tusen gånger per natt och vart precis lika mycket av en sovkatastrof som min lille grabb. Nu hade hon slutat amma "cold turkey" - dag som natt - och efter två jobbiga nätter vaknade han nu första gången vid 04! Låter ju som en dröm! {#emotions_dlg.flower}

• marla333

börjar närma sig 9 månader. går 8 månadersperioden över då? =P nån som vet hur länge det kan hålla i sig? känns som de bara bli värre här...

• Jisa

Här blir det värre och värre. Sonen vaknar mer än någonsin och är ofta väldigt ledsen när han vaknar. Om vi får sova 2 timmar på raken är det en väldigt bra natt.

• marla333
    Jisa skrev 2011-04-26 11:05:10 följande:
    Här blir det värre och värre. Sonen vaknar mer än någonsin och är ofta väldigt ledsen när han vaknar. Om vi får sova 2 timmar på raken är det en väldigt bra natt.
    vi får hoppas att det går över  snart!  så här bökigt var det de första månaderna, men så vänder det och går åt fel håll. hade hoppats på mer sömn ju äldre bebisen blir =P
Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!