• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Marianne84

Min son sover inte alls om dagarna. Nån gång har han sovit i 30min men de är så pass sällan. Om man inte räknar med dem ggr han blundar när han Äter så blir de mer.

• marla333

Jag tycker att ju bättre sömn på dagen,desto bättre går det på natten. som idag sov tjejen 2 timmar på förmiddagen och 30min på eftermiddagen. så hoppas det är en av de lättare nätterna inatt...

vi har spjälsängen brevid vår säng, med ena gaveln borta påspjälsängen så vi når lätt från vår sängen utan att behöva kliva upp. sambon sover närmast dottern och petar in napp och ger välling som jag ordnar när det behövs. han kan nästan göra det i sömnen. och så får jag kliva upp på morronen när hon vaknar. alltid mellan 6 och 7, så får sambon sova vidare. har blivit så eftersom jag är mer morronpigg och itne behöver sova lika många timmar. men jag vaknar ju ändå under natten och måste peta på gubben om han inte hör att hon tappat nappen. när de är riktigt illa så tjafsar vi väl lite innan vi kommer överrens vem som ska lugn när hon är lessen...

hade gärnat flyttat in dottern i sitt egna rum som vi har fixat klart, men känns inte som en bra idé. orka springa till ett annat rum flera gånger på natten. hur sover era bebisar? 

• Marianne84

Vår son sover i vår säng mellan mig och väggen. Super bekvämt och mysigt. Då har jag sonen på ena sidan och sambon på min andra sida :)

• karolina106

Vi har henne i eget rum, vägg i vägg med oss. Vi har tagit bort benen på en 120 säng och lägger henne i den. Den står i ett hörn och så pallar vi upp med kuddar under madrassen på ytterkanten.

Att plocka upp och ner ur spjälsängen funkade inte alls och att hon skulle somna där själv funkade aldrig. Så det blir rätt ofta att jag sover med henne i den större sängen, då sover vi bättre än om vi ska trängas i min 90 säng. Ångrar nu att vi inte köpte en continentalsäng så man hade sluppit den där skarven på mitten.

• LadyM
    karolina106 skrev 2011-04-28 21:51:24 följande:
    Mm, jag tar oxå det mesta av nätterna själv. Nån gång har vi sagt att "nästa uppvak får du ta" när dottern är ny ammad. Men efter att ha vaknat 1-2 gånger på en natt är mannen ett vrak dagen efter och måste sova middag. Så det är enklare att ta det själv, då slipper jag åtminstone att ha 2 trötta barnungar dagen efter!
    Hahaha! Känner igen det där..................
    Marianne84 skrev 2011-04-28 21:59:13 följande:
    Min son sover inte alls om dagarna. Nån gång har han sovit i 30min men de är så pass sällan. Om man inte räknar med dem ggr han blundar när han Äter så blir de mer.
    Oj! Min son hade nog gnällt ihjäl sig (mig! ) om han sov så lite på dagen... Men det är med sömnbehov är ju olika för alla!

Min lille sover en gång på förmiddag (35min - 1,5h) och en gång på eftermiddag (35min - 1,5h), sammanlagt brukar det bli ca 2 timmar per dag.
    marla333 skrev 2011-04-28 23:11:52 följande:
    hade gärnat flyttat in dottern i sitt egna rum som vi har fixat klart, men känns inte som en bra idé. orka springa till ett annat rum flera gånger på natten. hur sover era bebisar? 
    Sonen sover i spjälsäng brevid vår säng, ibland åker han ner i min säng (sambon sover sedan ett tag i ett annat rum för han snarkar som ett helt sågverk och jag orkar inte ha en bebis som väcker mig 10 ggr och sen en sambo som väcker mig lika många. )
  • Marianne84

Min son är så mammig så han vägrar att nån rör honom när han är kinkig då är De bara jag som gäller. Så jag tar allt själv lättast så då för han hinner inte väcka någon annan än mig. Men på dagarna så kan jag låta han sova lite på mig så då sover han lite mer på dagen. Funkar när jag bara har honom. Haha får hoppas att när Man skaffar syskon att de barnet inte blir så här Om de blir så då får man försöka vänja av de fort :)

• mammailund85

noah sover relativt bra om dagarna, oftast 2-3h totalt uppdelat på 2pass. vi har nyligen flyttat ut hans säng i köket (har inget extra rum) för att se om han sover bättre, men det har väl inte blivit någon större skillnad. han sover i regel bara där "första passet", sen sover han mellan oss i sängen. vi brukar inte lyckas få honom att i hans säng så det är främst amning o ibland vaggning som gäller. 

inatt börjar vi  följa råden i "somna utan gråt" lite mer seriöst, ska skriva sömnlogg osv.... 

• Jenny76
    Marianne84 skrev 2011-04-29 15:45:25 följande:
    Min son är så mammig så han vägrar att nån rör honom när han är kinkig då är De bara jag som gäller.
    Så är det med Nova med. När hon är trött på kvällen och natten är det bara jag som gäller, annars blir det skrikfest.

Nova sover totalt 1:20 på dagen fördelat på två pass (35-45 min fm, 35-45 min em). Nån enstaka gång slår hon till med att sova en timme, men det gör varken till eller från på natten.

När hon är i en lugn sovperiod (inte mitt i utvecklingsfas/separationsångest) sover hon i upp till 6-7 timmar, så hoppet finns att hon sover bättre snart igen.
    Hon somnar i sin spjälsäng i vårt sovrum, men kommer över till vår säng under natten, oftast vid 0-1tiden.
  • Marianne84

Alla barn är så olika precis som vi vuxna.. Vi har olika mycket sömnbehov. :) Min sons nattsömn har blivit bättre iaf. Se när han kommer sluta sova med oss i sängen :) Någon här som går på babysim? :)

• LadyM

Lillskrutten som brukar vakna, gråta, få nappen och somna om har senaste nätterna vaknat och varit otröstlig! Så ledsen, så ledsen! Rynkar på näsan Så igårkväll tog vi ner honom i vardagsrummet och la honom i vagnen, så sov han där medan vi käkade middag och kollade på tv. Kanske min teori om att blir lugn av att höra oss när han vaknar stämmer för han sov över 4 timmar utan ett pip...

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!