• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • lilla mej
    Teskedsmamman skrev 2011-04-30 18:14:36 följande:
    Han ÄR inte mobbad på förskolan, INGEN säger någonting om det när vi är i affären t ex. På förskolan uppstod frågeställning första gången han kom med klänning och pedagogerna tyckte bara att klänning är väl för alla? inte bara flickor? Och sedan dess ifrågasätter INGET barn varför Alfred har klänning.
    Han hör inga elaka kommentarer eftersom alla accepterar honom för den han är, med eller utan klänning.

Som sagt, det är HANS åsikt att vilja ha klänning, inte min, jag hindrar honom inte bara.....

Varför skulle jag be min man ta på sig klänning? Att ha klänning eller inte är hans val, precis som min sons. Vill han ha klänning så är det helt ok för mig, jag bär faktiskt byxor för det mesta.

Min son får inte heller ha söta spetstrosor, han har enkla basklänningar utan rysch/pysch och volanger, det mest "vulgära" han har på sig är en plyschklänning med glittriga hjärtan på bröstet.

Min andra son älskar Hello Kitty, och har en MASSA tröjor med denna katt på, allt från svarta till rosa tröjor, fast så klart utan puffärm och volanger.. för ärligt talat, även om jag HADE haft en flicka så skulle inte heller hon få ha volanger och spets eller puttinuttiga kläder, så det gäller inte bara killarna.

Att pojkar som bär rosa eller klänningar blir homo eller transor är en vedertagen åsikt bland de som inte förstår bättre.
    hoppas inte du tar pa honom vulgara klader alls, men min dotter har ett spets linne och tillhorande trosor med rosetter och lite spets pa kanten..(.igar kopte vi en bikini till min bonus men min son kommer inte fa det heller..) 

varfor far din son inte ha det?   

jaha sa nu FAR inte barnen ha pluttigulliga klader for dig helt plotsligt, det skulle ju vara fritt val?? 
  • Daeminimon
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:36:38 följande:
    hoppas inte du tar pa honom vulgara klader alls, men min dotter har ett spets linne och tillhorande trosor med rosetter och lite spets pa kanten..(.igar kopte vi en bikini till min bonus men min son kommer inte fa det heller..) 

varfor far din son inte ha det?   

jaha sa nu FAR inte barnen ha pluttigulliga klader for dig helt plotsligt, det skulle ju vara fritt val?? 
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 18:32:42 följande:
    Och du tycker inte att du visar dina åsikter genom dina barn genom att INTE låta dem överskrida nrmer? Swings both ways, liksom... Och sen tycker jag att det är skrämmande att folk fortfarande, år 2011, tycker att man ska lägga ansvar på någon annan än de som mobbar (och deras föräldrar om det gäller barn). Det är ALDRIG offrets ansvar att undvika att bli mobbad, då börjar man verkigen i fel ände.

Acceptera att vi alla visar våra åsikter genom våra barn. Det du inte gillar är ju att vi visar åsikter som inte överensstämmer med dina egna. Genom att vägra ditt barn ett plagg han vill ha, och klä dina barn könsstereotypiskt, visar du ju i allra högsta grad dina åsikter. Jag tänker inte stoppa dig, men nåde dig om du eller dina barn skulle mobba ett barn vars föräldrar tänker olika.
    mobba och mobba... det kan bli ifraga satt utan mobbning faktiskt....nar vi gick i skolan borjade en ny elev hos oss, som tydligen fatt arva sin brors gammla klader.... ingen fattade att det var en tjej pa flera dagar, nar hon kom in i tjejernas omkladningsrum sa vi att killarnas ligger langre bort ( inte for att vara elaka)..... hon borjade stort lipa och skrek att hon inte var en kille...sa barn kan sara omedvetet, genom fragor och undran.... sa annu en gang sa lange ni forklarar varfor de undrar varfor han ar/klar anorlunda hoppas jag ni ger ett arligt svar...
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 18:39:19 följande:
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
    hon ar 8 och borjar vilja skyla sig och valet var ju fritt eller??? ska DU helt plotsligt valja at dem...
  • Druid
    Tankgirrrl skrev 2011-04-30 09:40:11 följande:
    Så de som uppfostrar sina barn könsstereotypt, där killar måste dölja sina känslor och tjejer ska kuvas i tidig ålder är inte fel då menar du? Då tycker jag att man är mer skitförälder ÄNom man låter sitt barn växa upp i en friare och mer öppen miljö.
    Men sen finns det alltid skitföräldrar och puckon i omgivningen som är så pass låsta och rädda för förändring som anser det vara fel att barn har klänning.
    Var skrev jag att föräldrar ska tvinga pojkar att dölja sina känslor? Hmm?

Men nej, pojkar ska inte tvingas bära typiska tjejkläder som klänning och kjol. Det är helt enkelt stört.
  • Anonym (apan)
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:27:30 följande:
    ok du far sta for det....sa lange du forklarar for ditt barn varje gang det blir kommentarer, vad menar dom mamma att jag ar en fin liten tjej?? varfor sa han att klanningar bara ar till tjejer??  varfor sa dom i skolan att det bara ar jag som har klanning och det ar konstigt?? 
    Min treåring får höra rätt ofta att han är en söt tjej. Jag förstår inte varför det skulle vara skamligt? Är det dåligt att vara/likna en tjej? Han är ju skitsöt. oavsett vad han har på sig. Jag förstår inte varför könet ska vara så känsligt?

Och svaren till dina andra hypotetiska frågor är rätt enkla att svara på. "för att hans mamma och pappa inte lärt honom/henne att det är ok.". Man får faktiskt se ut hur man vill, bara man är glad.
  • gumtree
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:43:56 följande:
    hon ar 8 och borjar vilja skyla sig och valet var ju fritt eller??? ska DU helt plotsligt valja at dem...
    Jag tror du har missuppfattat lite om jag ska vara ärlig.

Det är inte en fråga om att barnen ska få ha på sig vad de vill generellt, utan vad de vill inom ett urval som föräldrarna gjort men som inte är olika beroende på barnets kön.

Jag anser att bikini på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att gimp-dräkt på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att högklackat på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att klänning är helt ok. Killar som tjejer.
    Jag anser att baggyjeans är ok. Killar som tjejer.
    Etc.
  • linas fina
    gumtree skrev 2011-04-30 19:57:29 följande:

Det är inte en fråga om att barnen ska få ha på sig vad de vill generellt, utan vad de vill inom ett urval som föräldrarna gjort men som inte är olika beroende på barnets kön.

Etc.
    Exakt. Att det ska vara så svårt att begripa. 
  • Daeminimon
    gumtree skrev 2011-04-30 19:57:29 följande:

Etc.
    TACK!
  • Flickanx2

eh... jag fattar inte. VARFÖR?? Har inget med att jag tycker att pojkar och flickor inte kan ha samma kläder. Men jag fattar inte varför någon vill klä sin pojke i klänningar???

Jaja, det är bara min åsikt, sen får väl folk göra som de vill. Fast jag tycker nästan lite synd om den lille pojken. Hoppas verkligen inte att han känner sig udda. För det kommer han att göra när han blir äldre, om nu mamman proppsar på att fortsätta klä honom i klänningar då. 

128
Svar på tråden Klär pojken i kläning