• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Daeminimon
    Teskedsmamman skrev 2011-04-30 13:33:56 följande:
    Men snälla nån, det handlar ju inte om att han kommer vilja ha klänning om 5 år, kanske inte ens om 1 år, så vad är det att bråka om?

Min kille som är nästan 4 år ÄLSKAR klänningar och jag känner inte någon större panik över att han vare sig ska bli homosexuell eller transa, för blir han det beror det KNAPPAST på att han bär klänning nu, utan ATT han bär klänning för att han har den läggningen, men jag finner det inte sannolikt.
    Klänning är ett plagg som han finner fint och skönt att bära.

Sist han hade klänning så fick vi åka till akuten, jag tänker inte längre på att han har klänning på sig och INGEN annan, varesig på akuten eller jourcentralen yttrade något om att han hade klänning på sig. Den enda som reagerade och kallade honom för "hon" var min snart 70-åriga granne som sitter fast i gammalt tänk, som vi träffade på akuten.

Att hålla på och hetsa upp sig över att en liten kille springer runt i klänning är bara barnsligt, ingen reagerar ju på när en liten tjej springer runt i byxor?!

JAG väljer inte klänning till min son, min son väljer det själv och jag underhåller honom bara med möjligheten.

Jag har varit utsatt för dinosaurier som hotat mig med soc osv och jag såg då till att ligga steget före och ringde till soc för att fråga hur de ställer sig till småkillar i klänning. Soc-kvinnan garvade så hon höll på att trilla av stolen och sa att "vi har en smula viktigare saker att utreda än mammor som låter sina småkillar ha klänning".

Så lägg av nu!
    Alla inlägg efter detta är överflödiga. Word, Teskedsmamman, Word.
  • Anonym (apan)
    Anonym (Pricks..) skrev 2011-04-29 22:15:37 följande:
    Allvarligt, har ni någonsin sett en seriös affärsman bära klänning och strumpbyxor och högklackat??

Har ni någonsin sett en seriös förskolelärare klä sig i manchesterbyxor med en mansskjorta på sig?

Allvarligt talat. Kläderna är DESIGNADE för antingen Manliga och/eller Kvinnliga kroppshyddor!

SÅ JA, dessa "könsidentiteten" sitter absolut till viss del i kläderna!

Den här killen som mördade och våldtog kvinnor som sedan fotograferade sig i deras (kvinnliga)underkläder, ÄR DETTA NORMALT?! Nej det är sjukt. Men det är ju tur att han iaf hade en tydlig könsidentitet... ELLER?!

(obs, yrkena var bara konkreta exempel och att jag drog parallellen att en kille som bär kvinnokläder inte till 100% är en kvinnomördare....jeez, hoppas ni fattar galoppen!)
    Skillnaden är att du pratar om vuxna människor. Debatten handlar om barn.
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 16:51:24 följande:
    Alla inlägg efter detta är överflödiga. Word, Teskedsmamman, Word.
    vem har sagt att han kommer bli homosexuell eller transa?? 
    men mobbad kanske? och inte fattar varfor for ingen har forklarat det for honom.... sa lange barnet ar medvetet om att det ar tjere som bar klanning vanligtvis och sen proppsar pa att fa ha det anda, da inser barnet med att han gar mot strommen och kommer sakert ha svar pa tal till de som komenterar.... men stackars barn som ska fa hora elaka komentarer om hur han ar kladd och en mamma som star och skaller pa dem for att hon tycker det ar ok med klanning pa killar....for jo mobbare kommer alltid finnas, och jag tycker det ar fel att visa sina asikter genom sina barn. Be din man/sambo ta pa sig en fin klanning nasta gang ni gar ut, sa kan han fa visa omvarlden istallet..... barafor man valjer att inte kopa en klanning till sin son, betyder det ju inte att han inte far valja andra klader....min son skulle inte fa valja sota spetstrosor heller hur mycket han an tycker om dem....
  • lilla mej
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 17:41:10 följande:
    Skillnaden är att du pratar om vuxna människor. Debatten handlar om barn.
    jaha men ska man visa sitt barn att klanning ar for alla sa ska det val galla alla?? pappa, farfar, morbor osv... eller vilken alder ska de sen sluta ha klanning tycker du/
  • Anonym (apan)
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:47:33 följande:
    jaha men ska man visa sitt barn att klanning ar for alla sa ska det val galla alla?? pappa, farfar, morbor osv... eller vilken alder ska de sen sluta ha klanning tycker du/
    Jag tycker inte man ska pracka på sina barn en speciell könsroll. Barn ska inte behöva identifiera sig som något annat än barn.
  • Newbride2008
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:47:33 följande:
    Det är väl ändå fritt att ha på sig OM man vill. Ingen ska vara tvingad till att ha klänning på sig, själva kontentan är ju just att INTE tvinga folk att ha vissa typer av kläder utan att det ska vara mer valfritt.

Min man älskar rosa och har ofta på sig skjortor och tröjor i rosa nyanser. Hade han gillat att ha klänning så är jag övertygad om att han hade haft det också  
    Vi såg en kille med en lång variant av kilt häromdagen och båda blev så nöjda över att han var så modig och vågade trotsa normen.

Sonen har en rosa skjorta han fick av några i föräldragruppen som de hittat på loppis, jag blev jätteglad! Mormor köpte en knallrosa fleecetröja som han passar riktigt bra i.
    Undrar just om vi kommer att bli anmälda till soc?
  • Teskedsmamman
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:45:17 följande:
    men mobbad kanske? och inte fattar varfor for ingen har forklarat det for honom.... sa lange barnet ar medvetet om att det ar tjere som bar klanning vanligtvis och sen proppsar pa att fa ha det anda, da inser barnet med att han gar mot strommen och kommer sakert ha svar pa tal till de som komenterar.... men stackars barn som ska fa hora elaka komentarer om hur han ar kladd och en mamma som star och skaller pa dem for att hon tycker det ar ok med klanning pa killar....for jo mobbare kommer alltid finnas, och jag tycker det ar fel att visa sina asikter genom sina barn. Be din man/sambo ta pa sig en fin klanning nasta gang ni gar ut, sa kan han fa visa omvarlden istallet..... barafor man valjer att inte kopa en klanning till sin son, betyder det ju inte att han inte far valja andra klader....min son skulle inte fa valja sota spetstrosor heller hur mycket han an tycker om dem....
    Han ÄR inte mobbad på förskolan, INGEN säger någonting om det när vi är i affären t ex. På förskolan uppstod frågeställning första gången han kom med klänning och pedagogerna tyckte bara att klänning är väl för alla? inte bara flickor? Och sedan dess ifrågasätter INGET barn varför Alfred har klänning.
    Han hör inga elaka kommentarer eftersom alla accepterar honom för den han är, med eller utan klänning.

Som sagt, det är HANS åsikt att vilja ha klänning, inte min, jag hindrar honom inte bara.....

Varför skulle jag be min man ta på sig klänning? Att ha klänning eller inte är hans val, precis som min sons. Vill han ha klänning så är det helt ok för mig, jag bär faktiskt byxor för det mesta.

Min son får inte heller ha söta spetstrosor, han har enkla basklänningar utan rysch/pysch och volanger, det mest "vulgära" han har på sig är en plyschklänning med glittriga hjärtan på bröstet.

Min andra son älskar Hello Kitty, och har en MASSA tröjor med denna katt på, allt från svarta till rosa tröjor, fast så klart utan puffärm och volanger.. för ärligt talat, även om jag HADE haft en flicka så skulle inte heller hon få ha volanger och spets eller puttinuttiga kläder, så det gäller inte bara killarna.

Att pojkar som bär rosa eller klänningar blir homo eller transor är en vedertagen åsikt bland de som inte förstår bättre.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • lilla mej
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 17:53:37 följande:
    Jag tycker inte man ska pracka på sina barn en speciell könsroll. Barn ska inte behöva identifiera sig som något annat än barn.
    ok du far sta for det....sa lange du forklarar for ditt barn varje gang det blir kommentarer, vad menar dom mamma att jag ar en fin liten tjej?? varfor sa han att klanningar bara ar till tjejer??  varfor sa dom i skolan att det bara ar jag som har klanning och det ar konstigt?? 
  • lilla mej
    Newbride2008 skrev 2011-04-30 18:04:33 följande:
    Det är väl ändå fritt att ha på sig OM man vill. Ingen ska vara tvingad till att ha klänning på sig, själva kontentan är ju just att INTE tvinga folk att ha vissa typer av kläder utan att det ska vara mer valfritt.

Min man älskar rosa och har ofta på sig skjortor och tröjor i rosa nyanser. Hade han gillat att ha klänning så är jag övertygad om att han hade haft det också  
    Vi såg en kille med en lång variant av kilt häromdagen och båda blev så nöjda över att han var så modig och vågade trotsa normen.

Sonen har en rosa skjorta han fick av några i föräldragruppen som de hittat på loppis, jag blev jätteglad! Mormor köpte en knallrosa fleecetröja som han passar riktigt bra i.
    Undrar just om vi kommer att bli anmälda till soc?
    Klart det ar fritt...vem har sagt nagot annat? jag bara hoppas att ni forklarar for ert barn hur det ligger till nar det kommer komentarer... inser de da att klanningar ar for tjejer men anda vill ha det sa fine...jag tycker bara det ar att luras nar man sager till sitt barn att trosor ar till killar om du vill ha det sa koper jag det...

farger daremot tycker jag inte finns nagot tjej/kill kvinna/man...men klader och modeller pa klader jo det finns olika till olika kon. 
  • Daeminimon
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:45:17 följande:
    Och du tycker inte att du visar dina åsikter genom dina barn genom att INTE låta dem överskrida nrmer? Swings both ways, liksom... Och sen tycker jag att det är skrämmande att folk fortfarande, år 2011, tycker att man ska lägga ansvar på någon annan än de som mobbar (och deras föräldrar om det gäller barn). Det är ALDRIG offrets ansvar att undvika att bli mobbad, då börjar man verkigen i fel ände.

Acceptera att vi alla visar våra åsikter genom våra barn. Det du inte gillar är ju att vi visar åsikter som inte överensstämmer med dina egna. Genom att vägra ditt barn ett plagg han vill ha, och klä dina barn könsstereotypiskt, visar du ju i allra högsta grad dina åsikter. Jag tänker inte stoppa dig, men nåde dig om du eller dina barn skulle mobba ett barn vars föräldrar tänker olika.
Svar på tråden Klär pojken i kläning