• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Frila2
    Daeminimon skrev 2011-04-30 18:39:19 följande:
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
  • Tankgirrrl
    Druid skrev 2011-04-30 19:54:45 följande:
    Var skrev jag att föräldrar ska tvinga pojkar att dölja sina känslor? Hmm?

Men nej, pojkar ska inte tvingas bära typiska tjejkläder som klänning och kjol. Det är helt enkelt stört.
    Om de inte tvingas och ber om det då? du "tvingar"  ju på jeans, mjukisbyxor, t- shirts osv, så varför inte klänning?
    Min dotter har uttryckt en önskan om att få ha klänning och då får hon det (lekvänliga såklart) och uttrycker min son en önskan om att få ha klänning så får han självklart det,

Det handlar om att upprätthålla det "manliga" och begränsa barnen, och det kommer ju även påverka det känslomässiga?
  • Tankgirrrl
    Nillan skrev 2011-04-30 20:30:54 följande:
    eh... jag fattar inte. VARFÖR?? Har inget med att jag tycker att pojkar och flickor inte kan ha samma kläder. Men jag fattar inte varför någon vill klä sin pojke i klänningar???

Jaja, det är bara min åsikt, sen får väl folk göra som de vill. Fast jag tycker nästan lite synd om den lille pojken. Hoppas verkligen inte att han känner sig udda. För det kommer han att göra när han blir äldre, om nu mamman proppsar på att fortsätta klä honom i klänningar då. 
    Varför vill man klä sin flicka i klänning då? och är det inte synd om den lille tjejen som tvingas ha klänning då?
    Eller också finner han styrka i att vara annorlunda (det är inte så ovanligt som folk tror med att killar också har klänning!)  och vågar stå på sig.
  • Tankgirrrl
    gumtree skrev 2011-04-30 19:57:29 följande:
    Jag tror du har missuppfattat lite om jag ska vara ärlig.

Det är inte en fråga om att barnen ska få ha på sig vad de vill generellt, utan vad de vill inom ett urval som föräldrarna gjort men som inte är olika beroende på barnets kön.

Jag anser att bikini på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att gimp-dräkt på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att högklackat på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att klänning är helt ok. Killar som tjejer.
    Jag anser att baggyjeans är ok. Killar som tjejer.
    Etc.
  • Druid
    Tankgirrrl skrev 2011-04-30 20:36:27 följande:
    Om de inte tvingas och ber om det då? du "tvingar"  ju på jeans, mjukisbyxor, t- shirts osv, så varför inte klänning?
    Min dotter har uttryckt en önskan om att få ha klänning och då får hon det (lekvänliga såklart) och uttrycker min son en önskan om att få ha klänning så får han självklart det,

Det handlar om att upprätthålla det "manliga" och begränsa barnen, och det kommer ju även påverka det känslomässiga?
    Men för fan . . . du ser ingen skillnad på klänning och "vanliga" kläder? Om en pojke tjatar om det så visst, men då handlar det ju säökert om något enstaka tillfälle etc.? Problemet handlar snarare om föräldrar som avsiktligt försöker få sina pojkar att ha klänning på sig, så tolkade jag själva trådstarten som.

Sedan så är klänning ett opraktiskt plagg för män. Att klänning är ett traditionellt tjejplagg har nog mer att göra med att män och kvinnor har olika former än med att upprätthålla något typsikt manligt och kvinnligt.
  • Anonym (apan)
    Druid skrev 2011-04-30 20:47:24 följande:
    Men för fan . . . du ser ingen skillnad på klänning och "vanliga" kläder? Om en pojke tjatar om det så visst, men då handlar det ju säökert om något enstaka tillfälle etc.? Problemet handlar snarare om föräldrar som avsiktligt försöker få sina pojkar att ha klänning på sig, så tolkade jag själva trådstarten som.

Sedan så är klänning ett opraktiskt plagg för män. Att klänning är ett traditionellt tjejplagg har nog mer att göra med att män och kvinnor har olika former än med att upprätthålla något typsikt manligt och kvinnligt.
    Det finns ju män med kvinnliga former, och kvinnor med manliga former? Så för dem är det ok att köra kontroversiellt?
  • Frila2
    Druid skrev 2011-04-30 20:47:24 följande:

Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
  • Druid
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 20:49:45 följande:
    Det finns ju män med kvinnliga former, och kvinnor med manliga former? Så för dem är det ok att köra kontroversiellt?
    Jaha du  vilka män då? De som tar preparat för att få tuttar?
    Frila2 skrev 2011-04-30 20:52:41 följande:
    Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
    Nej jag skämtar inte. Föreställ dig själv en man i klänning.
  • Anonym (apan)
    Druid skrev 2011-04-30 20:58:00 följande:
    Jaha du  vilka män då? De som tar preparat för att få tuttar?
    Frila2 skrev 2011-04-30 20:52:41 följande:
    Menar du att man behöver bröst för att bära en klänning? Jag har jättesmå bröst, så då kanske det är dags att kasta ur klänningarna i garderoben? För att inte tala om min syster som är så himla smal att hon inte har en enda form på kroppen. Klänningslöst för henne också? jag vet hundra killar som har med höfter än henne. Och tuttar.

Allvarligt, Att föreställa sig en man i en klänning borde vara ungefär lika hemskt som att föreställa sig en kvinna i ett par byxor, förstår du inte det? Enda skillnaden är att den revolutionen är redan gjord.
  • Frila2
    Druid skrev 2011-04-30 20:58:00 följande:
    Japp, det går alldeles utmärkt. I Skottland har män traditionsenligt kjol. I tex Indien bär väldigt många män klänning. Det samma gäller vissa länder i arabvärlden. Män på Hawaii har bastkjol när de har ceremonier. De har inte svårare att röra sig än vad kvinnor har. 
Svar på tråden Klär pojken i kläning