• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Daeminimon
    trollbottom skrev 2011-05-06 01:47:10 följande:
    Min son har rosa, klänning, glitter, fjärilar, blommor, bilar, blått, traktorer, monster, katter, tunikor, tights, etc på sig. Ändå blir han inte retad av sina kompisar på förskolan. Varför? Jo, för han är snäll, hjälpsam och omtänksam.

Precis så som ett barn ska vara. Visst har han sina sidor och kan slå tillbaka fastän han inte får men oftast sköter han sig.

Han är ett barn med många intressen, allt från stora maskiner (precis som jag) till dansa med sin prinsessklänning, pyssla (pärla som visst anses för flickor har jag fått veta) etc. Han är ett barn med många sidor, en människa med många egenskaper och breda intresseområden.

Ingen i världen har rätt att begränsa honom så länge han inte skadar sig själv eller någon annan.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Floffz
    Lilith Dark skrev 2011-04-28 16:36:02 följande:
    Jo, han föddes ju med den där berömda "brum brum bil-genen" som alla killar har... Beteendevetenskap är inget du har koll på va?
    www.oregoncounseling.org/ArticlesPapers/Documents/DifferencesMenWomen.htm

Hej. Du kanske borde läsa på lite, för att förstå att det faktiskt finns skillnader, biologiska skillnader, både mentalt och fysiskt. Ni blir blinda i Sverige för att det ska vara så "likt" som möjligt.
  • Lilith Dark
    Floffz skrev 2011-05-09 14:24:31 följande:
    www.oregoncounseling.org/ArticlesPapers/Docum...

Hej. Du kanske borde läsa på lite, för att förstå att det faktiskt finns skillnader, biologiska skillnader, både mentalt och fysiskt. Ni blir blinda i Sverige för att det ska vara så "likt" som möjligt.
    Jag har aldrig någonsin motsagt mig att det finns fysiska skillnader. De andra skillnaderna påstår jag dock att de flesta är inlärda beteenden och inget vi föds med. Och har också fakta som stödjer de påståendena. Jag vidhåller fortfarande att det finns större skillnader inom könen än mellan och forskningen stödjer den teorin.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • grind
    Lilith Dark skrev 2011-05-09 14:43:19 följande:
    Jag har aldrig någonsin motsagt mig att det finns fysiska skillnader. De andra skillnaderna påstår jag dock att de flesta är inlärda beteenden och inget vi föds med. 
    Går inte att del upp å det sättet. Alla beteenden är ett resultat av arv och miljö även om vissa beteenden är mer biologiskt bundna och andra mer miljömässigt bundna.

• Floffz
    Lilith Dark skrev 2011-05-09 14:43:19 följande:
    Jag har aldrig någonsin motsagt mig att det finns fysiska skillnader. De andra skillnaderna påstår jag dock att de flesta är inlärda beteenden och inget vi föds med. Och har också fakta som stödjer de påståendena. Jag vidhåller fortfarande att det finns större skillnader inom könen än mellan och forskningen stödjer den teorin.
    Forskning stöder inte alls den teorin. Vad din feministiska samhällslärare sa till dig i skolan är inte fakta.

Att kvinnor använder båda hjärnhalvorna till att lösa problem (den emotionella sidan och den logiska) medan killar nästan enbart använder den logiska sidan är fakta. Det är därför män oftare drabbas av sjukdomar som autism. Vissa inlärda beteenden finns det självklart, men kom inte och påstå att vi endast är olika på fysisk nivå.
  • grind

Förstår inte hur någon som varit medlem på Familjeliv kan tvivla på detta.

"Att kvinnor använder båda hjärnhalvorna till att lösa problem (den emotionella sidan och den logiska) medan killar nästan enbart använder den logiska sidan är fakta. "

Det är jobbigt att diskutera med kvinnor av denna anledning men man får försöka ha överseende och inse att även om deras närhet till känslorna är till nackdel i rent logiska resonemang kan det vara en fördel i andra. 

• Lilith Dark
    Floffz skrev 2011-05-09 14:46:57 följande:
    Forskning stöder inte alls den teorin. Vad din feministiska samhällslärare sa till dig i skolan är inte fakta.

Att kvinnor använder båda hjärnhalvorna till att lösa problem (den emotionella sidan och den logiska) medan killar nästan enbart använder den logiska sidan är fakta. Det är därför män oftare drabbas av sjukdomar som autism. Vissa inlärda beteenden finns det självklart, men kom inte och påstå att vi endast är olika på fysisk nivå.
    Då funderar jag på vad du har läst för forskning. Forskning visar på att det enbart finns fysiska skillnader mellan könen. Alla andra skillnader mellan män och kvinnor, är inlärda.

En sammanställning av alla forskning gjord i engelskspråkiga länder visar på detta. Det du påstår om män och kvinnor saknar helt stöd i den seriösa, psykologiska forskningen. För att få fram ett pålitlitg resultat räcker det nämligen inte med en undersökning.

Skillnaden mellan män och kvinnors hjärnor är ungefär 5-10%. Skillnaden på hjärnor mellan två personer av samma kön kan vara mycket större än så.

Och om killar använder enbart den logiska sidan, hur kommer det då sig att det är en outtalad sanning att män är bättre på matematik,  men vid internationella matematiktävlingar är flickor från Rumänien och Kina helt överlägsna pojkar från USA.

Internationella jämförelser mellan femteklassare i USA, Taiwan och Japan visar samma sak: de asiatiska flickorna räknar betydligt bättre än de amerikanska pojkarna.

Du kan googla på Janet Shibley Hyde (som är den enda som har genomfört en sammanställning av metaanalyser) och Claude M Steele, professor på institutionen för psykologi vid Stanforduniversitetet i USA.

www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
Svar på tråden Klär pojken i kläning