Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • JuliaåRonjasmammis
    Anonym skrev 2011-04-28 18:00:50 följande:
    Varför är det ok att använda sin unge som en spelbricka för att man själv har en ide? Föräldrar som agerar så borde skämmas o skämma ut sig själva istället.
    "Spelbricka"? Så om barnet själv får bestämma kläder, och barnet väljer något icke könsstereotypt, skämmer det ut sig?

What about alla föräldrar som _inte_ låter sina ungar klä sig hur de vill då, använder inte de sina barn som spelbrickor? Eller gäller det bara omvänt?
    Don't mess with my integrity!
  • Faber
    Hypnotica skrev 2011-04-28 18:00:08 följande:
    Könsneutrala, ja. Men barnkläder som anspelar på sexighet är fanimej inte lämpligt på barn oavsett kön.
    Om de är könsnutrala kan de inte anspela på sexualitet. De kläder du nämner är inte sexigare än en mekoverall.
  • Majuni
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:02:59 följande:
    Säg till henne. I Ukraina hade en pojke i klänning aldrig accepterats. Klänningar och kjolar är för flickor. För pojkar finns det ju redan pojkkläder.

Rikard
    Ukraina? har jag missat nåt, men vad har ukraina med klänningar att göra ( i Sverige)
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:02:20 följande:
    Men, ta på din man en vet jag men kör inte med ett barn!
    Du hade inget svar alltså? Okej...
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:03:16 följande:
    Å man vill se skillnad både på vuxna o barn!
    Är det svårt för dig att se skillnad på barn och vuxna, beroende på vad dom har för kläder på sig? Hm... Umgås du med mkt små vuxna eller sjukt stora barn?
  • Anonym (Trött på er!)
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 17:21:22 följande:
    Nej, hon är tyvärr inte ensam om åsikten, men var skrev jag att hon skulle vara det? "I din värld" var en metafor för den (i mina och många andras ögon) värld hon lever i. Den värld där man begränsar sina barn, ofta både genom att styra klädval, leksaksval, intressen och annat.
    Nä men det är fel att använda sina barn på det sättet.
    Min son får göra vad han vill, om han kom självmant med en klänning och sa att han ville ha den, så hade jag berättat att det vanligtvis används av tjejer och det finns faktikst inga kill-klänningar än vad jag har sett på barnavdelningarna... 

Och sen får han göra sitt val, men jag har iaf inte satt på honom tjej-klänningar för det anser jag är fel. Och det är precis som veg-människor som tvingar in sina barn i deras matvanor, låt barn vara barn och blanda in er livsstil i era stackars barn! 

• JuliaåRonjasmammis
    Anonym (Trött på er!) skrev 2011-04-28 18:11:28 följande:
    Nä men det är fel att använda sina barn på det sättet.
    Min son får göra vad han vill, om han kom självmant med en klänning och sa att han ville ha den, så hade jag berättat att det vanligtvis används av tjejer och det finns faktikst inga kill-klänningar än vad jag har sett på barnavdelningarna... 

Och sen får han göra sitt val, men jag har iaf inte satt på honom tjej-klänningar för det anser jag är fel. Och det är precis som veg-människor som tvingar in sina barn i deras matvanor, låt barn vara barn och blanda in er livsstil i era stackars barn! 
    Hur menar du med "använda sina barn på det sättet"? Man använder inte barn, men man kan låta dom vara med och bestämma sin egen klädsel. Eller vad de vill leka med etc. 

Du menar alltså att om din son vill ha klänning, så säger du att "nej, det har bara flickor". Gör du likadant om han vill leka med saker som du tycker är "tjejleksaker"?

Tvingar du i honom kött om han inte vill äta det? Tvingar du i honom grönsaker om han inte vill äta det?

Lustigt att du säger att man inte ska blanda in sin livvstil i sina barn (vilket f ö var en väldigt konstig mening). Menar du att dina barn inte är inblandade i _din_ livsstil?
    Don't mess with my integrity!
  • Rikard Ukraina
    Majuni skrev 2011-04-28 18:06:47 följande:
    Ukraina? har jag missat nåt, men vad har ukraina med klänningar att göra ( i Sverige)
    Min käre vän, har du aldrig hört talas om internationella relationer? Jag bor i Ukraina för tillfället (pga arbete) och jag ser många likheter mellan det ukrainska och det svenska samhället. Nyligen har dessutom Rysslands och Sveriges premiärminister respektive statsminister kommit överens om att de två staterna ska anpassa sig till varandra vidare. Detta innebär praktiskt taget att de regler och regulationer som gäller i vackra Ukraina gäller likaså där hemma i Sverige.

Jag antar att du inte kommer förstå det jag skrev ovan, och förklarar det därför enkelt för dig. En pojke i Sverige är också en pojke i Ukraina. En flicka i Ukraina är en flicka i Sverige. Män, killar och pojkar ska inte springa runt klädda i kläder avsedda för kvinnor. I ett sådant fall bör de rubriceras som transvestiter. Du har väl aldrig sett en man bära en BH eller?

Jag föreslår för dig, TS, att du råder din väninna att sluta upp med sitt groteska beteende. Det måste vara någon slags betingad reflex som får henne att klä sin lilla son i flickplagg. Uppenbarligen önskade hon sig en dotter men det blev en pojke, och hon har ännu inte kommit över första fasen, dvs. förnekelse.

Rikard
  • Skånetös67
    Hypnotica skrev 2011-04-28 17:28:50 följande:
    Men blir inte transa automatiskt för att man drar på sig ett plagg som förknippas med det motsatta könet.

Så, du erkänner att du INTE kan se bortom det han har på sig? Jag har aldrig hävdat att han _ska_ sätta på sig en klänning....men du har sagt att du inte skulle tycka om det.
    Ja, jag erkänner gladeligen att jag inte kan se bortom det han har på sig. Skulle han
    ta på sig en klänning eller kjol skulle jag nog undra om han blivit lite tokig.
    Framför allt skulle jag undra hur jag kunnat missa detta under alla våra år tillsammans.
    Nä...jag föredrar nog min gubbe i snygga slitna jeans med en kortärmad t-shirt så jag ser
    hans muskler och snygga häck.
    Både musklerna och den snygga häcken skulle inte göra sig så bra i en tyllklänning. Hmm
    Det skulle nog de flesta skriva under på. Generellt alltså, att en karl ska klä sig som en karl.
  • Anonym
    Jojile skrev 2011-04-28 18:07:01 följande:
    Du hade inget svar alltså? Okej...
    Åh det går att spela dum hur länge som helst - hoppas du inte har en son som du spökar ut:)
Svar på tråden Klär pojken i kläning