• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 18:57:23 följande:
    Det är väl ändå lite skillnad på en orange skjorta och en orange klänning?
    På en karl alltså
    Jag ser ju hellre min gubbe i en orange skjorta än i en orange klänning om jag får välja.
    Och din gubbe byter väl till mer "normala" kläder när han kommer hem från jobbet kan jag tänka.
    Hade min gubbe jobbat som sopgubbe och burit en skitig orange overall hade jag faktiskt
    också tänt på honom för jag vet ju hur snyggt han klär sig till vardags.
    Men den här tråden handlar väl om killar ska få klä sig i tjejkläder.
    Och det tycker ju då inte jag, och det står jag för.
    Annat än till maskerad då, eller om lillebror vill prova storasysters klänning bara för att...
    Inga av mina kompisar klär/har klätt sina söner i klänning. Och de skulle antagligen tro det var ett skämt om nån föreslog plagget till deras son.
    Är det ett storstadsfenomen detta tro? Tror jag. Alla är så anonyma i storstäder, vill sticka ut men vågar inte själva. Då kommer de på att "Jomenvisst, jag tar på Kalle klänning så skiljer vi oss från mängden".
    Jag hade ärligt talat hellre sett honom i en snygg orange, välsittande kjol eller klänning, än i den skjortan! Vad gäller om han byter om när han kommer hem så, jo ibland. Men inte till några snyggkläder, utan till något som han tycker är bekvämt. Helt ok med mig, även om de kanske inte är så snygga. Jag vet ju ändå vad som finns inunder.

Ja, kanske är vi mer toleranta i storstäder. Men inte för att vi tänker som du tror, utan för att vi lättare accepterar människor för vad de är, även om de inte följer någon trång mall för vad som anses kvinnligt eller manligt.

Vågar sticka ut själva är vi många som gör, du kanske borde prova för det är rätt befriande!
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 18:57:23 följande:
    Det är väl ändå lite skillnad på en orange skjorta och en orange klänning?
    På en karl alltså
    Jag ser ju hellre min gubbe i en orange skjorta än i en orange klänning om jag får välja.
    Och din gubbe byter väl till mer "normala" kläder när han kommer hem från jobbet kan jag tänka.
    Hade min gubbe jobbat som sopgubbe och burit en skitig orange overall hade jag faktiskt
    också tänt på honom för jag vet ju hur snyggt han klär sig till vardags.
    Men den här tråden handlar väl om killar ska få klä sig i tjejkläder.
    Och det tycker ju då inte jag, och det står jag för.
    Annat än till maskerad då, eller om lillebror vill prova storasysters klänning bara för att...
    Inga av mina kompisar klär/har klätt sina söner i klänning. Och de skulle antagligen tro det var ett skämt om nån föreslog plagget till deras son.
    Är det ett storstadsfenomen detta tro? Tror jag. Alla är så anonyma i storstäder, vill sticka ut men vågar inte själva. Då kommer de på att "Jomenvisst, jag tar på Kalle klänning så skiljer vi oss från mängden".
    Han är f ö ingen gubbe, utan bara 37 år. Flört
    Don't mess with my integrity!
  • Driftwood
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.
    TS, hur vet du att det är en pojke?

Det kanske bara är din vän som låtsas att hon är en pojke ibland.
  • Lilith Dark
    lilla mej skrev 2011-04-28 18:40:15 följande:
    jaha sa da satter alla ( som anser att klanning ar for killar) bara klannning pa dem nar de borjar valja klader sjalva?? ehhehe nej laser du i de flesta tradar ang detta sa ar det fran nyfodd och inte kanner du manga nyfodda som kan saga mamma JAG VILL ha klanning idag? Men jag struntar i vilket alla gor som dom vill, men klaga inte pa om ert barn far fula kommentarer och fragar er varfor, vad ska ni svara??
    Jag har heller aldrig hört en bebis som är flicka säga att de vill ha rosa klänningar, eller en pojkbebis be om en bil att leka med. Konstigt va?
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • lilla mej
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 18:47:12 följande:
    Jag följer med rätt bra här på FL och har då inte läst "i de flesta trådar" att man börjar klä sina nyfödda i klänning, oavsett kön!

Och blir en bebis för sin klädsel så lär det vara av vuxna, vilket såklart är skit oavsett om bebisen vet om det eller inte!
    da har du missat lite av tradarna jag har sakert missat endel med, men gar oftast bara in i dem dar det handlar om att DE valjer klanning och andra tjej klader till sina barn for att de minnsan inte ska sattas i nagot fack... 

jag tycker fortfarande att man kan lara sina barn att kallingar ar till killar och trosor till tjejer och annat.... 
  • Driftwood
    Lilith Dark skrev 2011-04-28 19:09:15 följande:
    Jag har heller aldrig hört en bebis som är flicka säga att de vill ha rosa klänningar, eller en pojkbebis be om en bil att leka med. Konstigt va?
    Jag har aldrig hört en bebis säga begripliga saker alls. Konstigt va.
  • Anonym
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:57:33 följande:
    Ditt försök till att förolämpa mig var inte särskilt provokativt, snarare skrattretande. Du kommer inte kunna sänka mitt självförtroende, vilket är ditt tydliga mål med att skriva till mig.

Ignoranta självhatande människor åsido, och åter till ämnet. Jag kan inte minnas senast jag såg ett homosexuellt föräldraskap lyckas med att uppfostra ett barn i dagens moderna, kvalitiva och välutvecklade samhälle dominerat av en heteronormativ diskurs, utan att få dess uppväxt att resultera i en ärrad människa med psykologiska och neurotiska problem. Min mening är inte att låta homofobisk så var vänliga att inte stämpla mig som det. Jag ser mig själv som en realistiskt inställd bortglömd själ patriarkalisk med många andra, i en klassanpassad värld full av distinktiva normer.

Jag har läst flertalet ackurata studier, välbaserade på fakta samt utredda i och omkring olika större områden i diverse europeiska länder, som alla visar tillnärmelsevis samma resultat som alla förklarar mina teorier och åsikter - varför de är som de är. Var därför snälla att visa respekt för en medmänniska, även om hans åsikter skiljer sig från era.

Rikard
    :)
    Min tanke var inte alls att förolämpa dig eller sänka ditt självförtroende. Men det stämmer det jag skrev, eller hur?

Och du kommer nog få stämpeln som homofob iaf. Du som har läst så ofantligt många ackurata studier hur förklarar du alla människor som har psykologiska och neurotiska problem som inte har homosexuella föräldrar? Det finns ju rätt många av dem..
  • lövet2

TS - Det finns så mycket konstigt folk. Din väninna är fullt medveten om vad hon gör, och hon tycker antagligen att hon gör något bra. Förhoppningsvis tar inte pojken alltför stor skada av sin mammas uppfostran. Hursomhelst så är det lagligt och ingenting du kan göra något åt.

• Lilith Dark
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:57:33 följande:
    Ditt försök till att förolämpa mig var inte särskilt provokativt, snarare skrattretande. Du kommer inte kunna sänka mitt självförtroende, vilket är ditt tydliga mål med att skriva till mig.

Ignoranta självhatande människor åsido, och åter till ämnet. Jag kan inte minnas senast jag såg ett homosexuellt föräldraskap lyckas med att uppfostra ett barn i dagens moderna, kvalitiva och välutvecklade samhälle dominerat av en heteronormativ diskurs, utan att få dess uppväxt att resultera i en ärrad människa med psykologiska och neurotiska problem. Min mening är inte att låta homofobisk så var vänliga att inte stämpla mig som det. Jag ser mig själv som en realistiskt inställd bortglömd själ patriarkalisk med många andra, i en klassanpassad värld full av distinktiva normer.

Jag har läst flertalet ackurata studier, välbaserade på fakta samt utredda i och omkring olika större områden i diverse europeiska länder, som alla visar tillnärmelsevis samma resultat som alla förklarar mina teorier och åsikter - varför de är som de är. Var därför snälla att visa respekt för en medmänniska, även om hans åsikter skiljer sig från era.

Rikard
    Jag har rätt många kompisar med barn och ska man rangordna dem som föräldrar så kan jag ärligt säga att det bästa föräldraparet är mina två homosexuella vänner av manligt kön. De har uppfostrat en helt underbar dotter som är sju år.  Det är inte föräldrarnas sexuella läggning som skapar problem för deras barn, utan omvärldens intollerans och homofobi. Som tur är så har deras dotter sluppit det och är en väldigt självsäker tjej som vet att ta för sig.

Förhoppningsvis kommer vi en dag att komma så långt att vi enbart ser till individerna, och inte till varken kön, hudfärg, sexuell läggning, religion och liknande.
  • Lilith Dark
    Driftwood skrev 2011-04-28 19:12:00 följande:
    Jag har aldrig hört en bebis säga begripliga saker alls. Konstigt va.
    jo pojkbebisar ber ju rätt ofta om en spindelmannendress och lite bilar. Det har jag lärt mig här i alla fall, att deras barn redan från början har lekt med bilar och gillat tuffa kläder. Och från början är väl ändå när de är bebisar?
Svar på tråden Klär pojken i kläning