• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Candelavern

skärp dig människa och inse att vad andras barn väljer att ha på sig har du inte ett förbannat dugg med att göra. OM hon tvingar på honom klänningen är det självklart inte ok, men om han vill ha klänning ska han naturligtvis få ha det.

• Anonym
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:20:20 följande:
    Jag antar att du inte kommer förstå det jag skrev ovan, och förklarar det därför enkelt för dig. En pojke i Sverige är också en pojke i Ukraina. En flicka i Ukraina är en flicka i Sverige. Män, killar och pojkar ska inte springa runt klädda i kläder avsedda för kvinnor. I ett sådant fall bör de rubriceras som transvestiter. Du har väl aldrig sett en man bära en BH eller?

Jag föreslår för dig, TS, att du råder din väninna att sluta upp med sitt groteska beteende. Det måste vara någon slags betingad reflex som får henne att klä sin lilla son i flickplagg. Uppenbarligen önskade hon sig en dotter men det blev en pojke, och hon har ännu inte kommit över första fasen, dvs. förnekelse.

Rikard
    En fördomsfull man i Sverige är en fördomsfull man i Ukraina. En homofobisk man i Sverige är en homofobisk man i Ukraina.
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 18:26:07 följande:
    Ja, jag erkänner gladeligen att jag inte kan se bortom det han har på sig. Skulle han
    ta på sig en klänning eller kjol skulle jag nog undra om han blivit lite tokig.
    Framför allt skulle jag undra hur jag kunnat missa detta under alla våra år tillsammans.
    Nä...jag föredrar nog min gubbe i snygga slitna jeans med en kortärmad t-shirt så jag ser
    hans muskler och snygga häck.
    Både musklerna och den snygga häcken skulle inte göra sig så bra i en tyllklänning. Hmm
    Det skulle nog de flesta skriva under på. Generellt alltså, att en karl ska klä sig som en karl.
    Min man går omkring större delen av dagarna i en orangerutig, asful skjorta. Den är nog något av det mest avtändande man kan tänka sig, tror jag. Trots det så tänder jag på min man när han har den på sig!

Betyder det att jag tänder på alla Expertanställda? Nej, Heaven forbid! Betyder det att jag har någon fetisch för just orangerutigt? Nej, FFS! Det betyder att jag tänder på min man, även om han är klädd i ett asfult plagg som inte gör honom rättvisa för fem öre! Och om jag någon gång träffar någon som verkligen klär i den skjortan lovar jag att göra avbön och omvärdera det jag skrivit!
    Don't mess with my integrity!
  • lilla mej
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 11:48:26 följande:
    Eh, va'?! Ska "man"?! Det har jag då inte märkt alls. Däremot _låter_ man sina pojkar ha klänning - om de vill_, det är en jävla skillnad!
    jaha sa da satter alla ( som anser att klanning ar for killar) bara klannning pa dem nar de borjar valja klader sjalva?? ehhehe nej laser du i de flesta tradar ang detta sa ar det fran nyfodd och inte kanner du manga nyfodda som kan saga mamma JAG VILL ha klanning idag? Men jag struntar i vilket alla gor som dom vill, men klaga inte pa om ert barn far fula kommentarer och fragar er varfor, vad ska ni svara??
  • faffner
    Anonym skrev 2011-04-28 18:01:43 följande:
    Åjo, det har de absolut:)! (förutom i din värld då - antar att du använder herrkalsonger)
    Har de? Var då? Hur har textilier kön? Förklara gärna.

Skämt åsido, ja om du nu väldigt gärena vill veta det så händer det att jag använder kalsonger hemma ibland eftersom de är både sköna och praktiska. Jag använder även andra underkläder. Hur så?

Man har det kön man har, däremot ÄR man inte ett kön. och de kläder en människa har på sig kan inte påverka vilket kön man har. Så enkelt är det.
  • Spartacus
    Anonym skrev 2011-04-28 18:33:17 följande:
    En fördomsfull man i Sverige är en fördomsfull man i Ukraina. En homofobisk man i Sverige är en homofobisk man i Ukraina.

ts: HUR du ska berätta? tycker du att andra ska lägga sig i hur du själv klär dina barn?
    jag tror hon är medveten om att hon klär honom i klänningar ändå
    som sagt så vill hon inte bli påverkad av könen och det är kanske pojken i fråga som föredrar klänning och tycker det är skönt, varför skulle han inte få ha det då?

fortsättningsvis så är ju hela "kille ska ha byxor och tjej kjol" en gammelmodig syn om än rätt nytt påfund sett över människotid!
    vi har ju egentligen först i modern tid gjort skillnad på färg och dessutom smycken osv. vi har börjat öppna upp för könen att välja fritt men fortfarande ligger det så mycket fördomar kvar som ni hjälper till att göda åt era barn.
    vill ni inte att dom ska ha friheten att välja?

ni verkar tro att pojkar tappar snoppen så fort en klänning åker på! hela grejen är att barn inte ska behöva reflektera över manligt och kvinnligt förrän det kommer naturligt och då lär dom klä sig i vad helst dom känner för ändå.

alla gör precis som dom vill och sålänge barnen har kläder på kroppen så är jag väldigt nöjd! 
  • JuliaåRonjasmammis
    lilla mej skrev 2011-04-28 18:40:15 följande:
    jaha sa da satter alla ( som anser att klanning ar for killar) bara klannning pa dem nar de borjar valja klader sjalva?? ehhehe nej laser du i de flesta tradar ang detta sa ar det fran nyfodd och inte kanner du manga nyfodda som kan saga mamma JAG VILL ha klanning idag? Men jag struntar i vilket alla gor som dom vill, men klaga inte pa om ert barn far fula kommentarer och fragar er varfor, vad ska ni svara??
    Jag följer med rätt bra här på FL och har då inte läst "i de flesta trådar" att man börjar klä sina nyfödda i klänning, oavsett kön!

Och blir en bebis för sin klädsel så lär det vara av vuxna, vilket såklart är skit oavsett om bebisen vet om det eller inte!
    Don't mess with my integrity!
  • Anonym

Jag har inte läst mer än ts.
    Nu tror jag inte på tjej och kill färger men kläder finns det ju anpassade för killar och tjejer, även om de oftare riktar sig och anspelar på vuxnas sexualitet och appeal.

hur som helst så tycker jag det är fel när många kvinnor tvingar sina unga söner att vara några slags reklampelare för en revolution eller för att själv göra ett statement när pojken egentligen inte alls vill vara klädd som en elva.
    låt barn klä sig i vad de vill istället, inom rimliga gränser (jag tror ni fattar vad jag menar).

• Skånetös67
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 18:38:56 följande:
    Min man går omkring större delen av dagarna i en orangerutig, asful skjorta. Den är nog något av det mest avtändande man kan tänka sig, tror jag. Trots det så tänder jag på min man när han har den på sig!

Betyder det att jag tänder på alla Expertanställda? Nej, Heaven forbid! Betyder det att jag har någon fetisch för just orangerutigt? Nej, FFS! Det betyder att jag tänder på min man, även om han är klädd i ett asfult plagg som inte gör honom rättvisa för fem öre! Och om jag någon gång träffar någon som verkligen klär i den skjortan lovar jag att göra avbön och omvärdera det jag skrivit!
    Det är väl ändå lite skillnad på en orange skjorta och en orange klänning?
    På en karl alltså
    Jag ser ju hellre min gubbe i en orange skjorta än i en orange klänning om jag får välja.
    Och din gubbe byter väl till mer "normala" kläder när han kommer hem från jobbet kan jag tänka.
    Hade min gubbe jobbat som sopgubbe och burit en skitig orange overall hade jag faktiskt
    också tänt på honom för jag vet ju hur snyggt han klär sig till vardags.
    Men den här tråden handlar väl om killar ska få klä sig i tjejkläder.
    Och det tycker ju då inte jag, och det står jag för.
    Annat än till maskerad då, eller om lillebror vill prova storasysters klänning bara för att...
    Inga av mina kompisar klär/har klätt sina söner i klänning. Och de skulle antagligen tro det var ett skämt om nån föreslog plagget till deras son.
    Är det ett storstadsfenomen detta tro? Tror jag. Alla är så anonyma i storstäder, vill sticka ut men vågar inte själva. Då kommer de på att "Jomenvisst, jag tar på Kalle klänning så skiljer vi oss från mängden".
  • Millicent

Bara läst TS.

Fråga henne vem det är som tar initiativet till klänningarna - är det barnet så ska du vara tyst och acceptera att hon valt att inte begränsa sitt barn. Är det hon själv så tycker jag att du kan fråga om hon tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina egna åsikter.

Svar på tråden Klär pojken i kläning