• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym
    Anonym (Håller med.) skrev 2011-04-28 16:27:02 följande:
    Jag skrev mina åsikter. Alla gör som dom vill.  Jag står fortfarande för vad jag tycker. 

Jag trodde att klänningar som görs NU (inte för evigheter sen) är gjorda speciellt till tjejer.

Kolt är inget vardagsplagg, utan användes för högtider främst, kolt är dessutom inte en klänning, men likt.
    "Kolten kan sägas vara en skjorta med vid nederdel, likt en kortklänning."

OM KLÄNNING.

Ordet "klädning" syftade ursprungligen ospecifikt på ett livplagg, oftast ett plagg som användes utanpå kjorteln och kunde vara såväl ett herr- som damplagg. Småningom försvinner motsvarande plagg i mansklädseln, och klädningen blir ett kvinnligt plagg. Vad som idag benämns klänning hette tidigare livkjortel. Den moderna definitionen av klänning föds på 1500-talet och är då ett tudelat plagg. Först i slutet av 1700-talet dyker den helskurna klänningen upp.

Länge var klänning det enda alternativet för kvinnor i annat än mycket vardagliga sammanhang."

Så korkat att jämföra DÅ mot NU. Det är 2011, inte år 1803. Som sagt  

Ja exakt det är din åsikt och precis som du är i din fulla rätt att klä din dotter i bh och klackskor om du vill så har den här mamman all rätt i världen att låta sin son bära klänning om han vill ha det. Ska vi vara petnoga och du hävdar att klänning endast görs för att flickor ska få ha det på sig kan du ju åtminstonde vara konsekvent med bh-användandet också och inte ha det på henne förrän hon får bröst heller. Det är ju det den är gjort för.

Att kalla mig korad visar bara på vilken nivå du ligger.
  • ETSS
    Faber skrev 2011-04-28 15:45:38 följande:
    *Ryyyys*
  • Hypnotica
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 17:22:29 följande:
    Jag har sett den mannen bakom hans kläder i över 20 år. Hans manlighet och
    ödmjukhet är det jag har fastnat för hos honom.
    Så du tycker han ska ta på sig en ful klänning för att jag ska "se" honom?
    Du är för rolig...
    Transvestiter är inget för mig, skulle jag då aldrig tända det minsta på.
    Men blir inte transa automatiskt för att man drar på sig ett plagg som förknippas med det motsatta könet.

Så, du erkänner att du INTE kan se bortom det han har på sig? Jag har aldrig hävdat att han _ska_ sätta på sig en klänning....men du har sagt att du inte skulle tycka om det.
  • Jojile

Kan inte någon av dessa anonyma klänning-på-pojke-hatare förklara för mig exakt VARFÖR klänning är till för småflickor och inte för småpojkar? Jag undrar vad själva anledningen och syftet är med klänning, som gör att det är BESTÄMT att det är till för tjejer och inte killar. Och nu pratar vi vanliga H&M-klänningar i regnbågens alla färger för BARN.

Kom igen nu. Någon?

• ETSS
    sextiotalist skrev 2011-04-28 16:14:02 följande:
    Nej, han har ingen klänning, det är ett maskulint plagg han har, kommer inte ihåg vad det heter nu. 
    I arabvärlden är det inte alls ovanligt att män går omkring i klänningslikande plagg.
    Djelliba :)
  • Candelavern
    Jojile skrev 2011-04-28 17:28:52 följande:
    Kan inte någon av dessa anonyma klänning-på-pojke-hatare förklara för mig exakt VARFÖR klänning är till för småflickor och inte för småpojkar? Jag undrar vad själva anledningen och syftet är med klänning, som gör att det är BESTÄMT att det är till för tjejer och inte killar. Och nu pratar vi vanliga H&M-klänningar i regnbågens alla färger för BARN.

Kom igen nu. Någon?
    det står så på kvittot:)? Nä allvarligt, jag ser fram emot att se vilka svar du får.
  • Bellizzen

Men allvarligt, var är problemet??? Han är ju barn för gudsskull. Tror inte att han tar någon skada. Ungar gillar ju att klä ut sig och vad gör det om han drar på sig en klänning??

Jag har en liten kille som gärna vill ha några duttar med puderborsten när jag målar mig, och hur många killar har inte fått sina tånaglar målade när mamma målar sina???
    Tror inte att det blir någon direkt skada på dem för det. Det finns ju för fasen ett helt land  där killarna går omkring i kjol ju ;))

• Jojile
    Candelavern skrev 2011-04-28 17:30:45 följande:
    det står så på kvittot:)? Nä allvarligt, jag ser fram emot att se vilka svar du får.
    Tror tyvärr inte jag får några. Varför? Skulle tro att det beror på att dom inte har några annat än att "Det SKA vara så..."
  • Jojile
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 17:25:27 följande:
    Fasen också! Så det var _därför_ det var så lätt att lära ungarna att sitta och pinka trots att de är killar, de har tappat snoppen för att vi lät dem ha kjol och klänning när de var små! Fast om de har tappat snoppen borde de ju inte kunna vara bögar? *funderar* De kanske är flator då?

Märkligt det här, först blir de tjejer av att ha kjol, sen blir de bögar. Jag får inte ihop logiken... Eller, så dum jag är, det FINNS ju ingen logik!
    Hm..det har du rätt i! Fast HALLELUJA OCH PRISA HERREN! Då är det ju bra iaf! Om dom har på sig klänning blir dom bögar. Ve och fasa!! Iom tappar man all sin manlighet (för det har barn så mycket av) d.v.s. snoppen. Och då blir dom flickor. Och eftersom dom är bögar så tycker dom ju om killar... Det kanske blir barnbarn ändå?
    Jag börjar se the bigger picture here.... :D
  • Hypnotica
    Jojile skrev 2011-04-28 17:33:43 följande:
    Tror tyvärr inte jag får några. Varför? Skulle tro att det beror på att dom inte har några annat än att "Det SKA vara så..."
    Tydligen blir folk stressade som fan om de inte kan könsbestämma ett barn på tre röda. Jag undrar varför?
Svar på tråden Klär pojken i kläning