Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

JennieP skrev 2011-08-21 08:44:06 följande:
    Hej hopp!

Får jag vara med? :)

Jag har BF 28:e jan.. men troligtvis blir det lite tidigare då vi med största sannolikhet kommer att bli snittade denna gång.

Väntar mitt andra barn, och har UL 6 sept. som först då semestertider och annat förskjutit tiden lite.

Bor I Stockholm förresten :)

Välkommen till tråden och grattis till graviditeten :) Ja, de brukar försöka snitta 2 veckor innan BF, varför snitt? Hur gammalt är ditt barn? Andra för mig med :) Tiden går snabbt snart är 6 september här och då får du se h*n :D 
  • Serendipitet
    LillaEko skrev 2011-08-21 08:30:00 följande:
    Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?

Jag har också hört att det ska vara så :)

Jag äter Niferex som BM rekomenderade och i bipacksedeln står det att de inte bör tas i samband med måltid eller dryck som innehåller kalcium, dessa tabletter innehåller Ferroglycinsulfatkomplex motsvarande 100mg tvåvärt järn. Min BM sa att de flesta järntabletter innehåller både icke-hemjärn och hemjärn och därför upptas bäst med c-vitamin såsom apelsin-citron jos :D Men det finns också järntabletter som elison skriver som du kan inta med all mat och dricka.
  • Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 12:27:20 följande:

Tack! :)
    och detsamma ;) hihi

Min son är 6 år, han ska börja skolan på måndag (imorgon) (6-års) Iiihhhii

det känns så stort och spännande att jag "glömt bort" graviditeten litegrann haha bra tidsfördriv dock

Hur gammal är din förstfödda? :)

När lilleman kom till världen blev det en lång och smärtsam historia på 60 timmar och resulterade i att vi båda strök med nästan. Bla lades en sugklocka i sena timmen och efter 14 drag med den slets lillemans skalp sönder och han satt fast i mina spinaltaggar i 2 min. Ja det ena med det andra har medfört att vi inte försökt oss på fler barn tidigare och nu när vi äntligen kommit såhär långt så rekommderas vi snitt men också givetvis massa aurora samtal osv inför nästa födsel. Lillemans historia finns att läsa på min blogg under "Jack" i mitt kryp in men den är lång och inte alltid så rolig läsning så det ska man nog låta bli om man ska föda för första gången.
    Iaf så lever han idag med vissa mindre utmaningar i sin vardag, han är ett mirakelbarn.
    Läkarna som enbart läst hans journal tar alltid för givet att han sitter i rullis och har assistent.
    Så är inte fallet.

Nu har vi fått nånting som kallas prioriterad vårdplats, så vi skall kännas oss tryggare.
    Vi har haft en lång utdragen rättstvist om vår tidigare förlossning också.

Men men nya tag, nu är vi i v18 och ser fram emot en liten bebis i familjen :)

Vart ligger du tidsmässigt? :)

Min flicka fyller 6 år om en månad och börjar med 6 års på måndag :) Haha.. Jag är i vecka 19+5 och har med "glömt" hur det var att vara gravid. Det känns nytt och spännande som första gången bara det att jag är mer nojig ;)

Vilken jobbig förlossning för både dig och sonen. Förstår varför det blir snitt denna gången.. Känns det okej denna graviditeten eller det är mycket tankar som kommer tillbaka från förra förlosningen? Själv så var min dotter en envis bebis och vägrade födas med huvudet först så jag hade planerat snitt med henne och denna gången ska jag föda vaginalt. Så det är en del nytt ändå.

Har bebisen börjat sparka än? Vet ni om det är en flicka eller en pojke? Hur mår du nu under graviditeten?    

• Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 13:30:16 följande:

Åååh! Vad spännande! Då ligger vi väligt lika med de stora också hahha!

Faktum är att jag inte riktigt kommit så långt. Inga direkta nojjor eller orostankar ännu alls.
    Jag känner fosterrörelser men ännu så länge inte direkt regelbundet. Mer lite här o lite där vissa dagar inte alls.
    Det känns som att jag fäst allt kring UL, om det går bra där då kommer jag bli gravid på riktigt. Tokigt?

Jag tror det finns risk att rädslorna slår ner som en bomb så småingom därför ska vi ta lite aurorasamtal och gå igenom förlossningsjournalen och lite sånt med vår läkare på MVC. Det är nog nyttigt för oss båda här hemma.

Min sambo har nog mer rädslor inför vad som komma skall som stod brevid det hela.
    Jag känner mig ännu så länge full tupp m att vara gravid om man säger haha.

Du får gärna berätta lite för mig i inboxen om du så vill om hur du upplevde ditt snitt.
    Vi blir ju båda som första gångs födeskor i princip haha         

Men visst är det spännande? Hur har din tjej reagerat?
    Vi har lånat en del syskon böcker på bibblan och Jack pratar med magen varje dag, jag tror han tror att det kommer ut en lekkompis direkt när den väl anländer   
    Jag var jätte orolig fram till ultraljudet sedan när jag fick se bebis så släppte alla jobbiga tankar man burit på :D Nej, du är inte alls tokig, jag tror att ultraljudet gör det hela mer verkligt! Man känner sig gravid och låter sig själv glädjas åt den växande magen :)

Ja, har man gått igenom en svår förlossning tror jag det är bra att man pratar med någon kunnig och kan bearbeta alla gamla tankar och känslor, samt nya tankar som kommer upp kring det i och med denna graviditeten. I ett svårt läge tror jag att partnern blir väldigt frustrerad, han kan ju inte göra så mycket och rädslan som din partner gick igenom den kan inte ha varit annat än fruktansvärd.

Jag fick en tid för snitt ungefär 2 veckor innan BF, men fick skjuta på det då jag blivit väldigt förkyld. Så snittad blev jag istället 1 vecka innan :) Jag har problem med nålar så jag sövdes ned istället för att slippa ryggbedövningen, så jag kan inte säga så mycket om hur jag upplevde snittet mer hur det var efteråt. De sätter en kateter för att det underlättar med en tom blåsa. Efteråt så gjorde det ont att röra sig men man får ju smärtstillande och det var helt ok, man går gärna lite böjd för det känns obehgligt att räta ut kroppen eftersom det stramar i såret då. Sedan fick jag väldigt ont i ryggen - de sa på BB att det var vanligt, men till det fick jag vetekuddar som de värmde i mikron åt mig. Jag fick ett eget rum och stannade 3 dagar på BB man får ofta stanna längre om man vill när man är snittad. Efter 1 vecka så mådde jag faktiskt bra och allt hemma flöt på fint, helt bra kändes det efter 2 veckor :) 

När man gör kejsarsnitt med ryggbedövning så är man ju vaken och de sätter upp en duk så att du inte ser när de skär genom lagrena och plockar ut bebis. Vad jag hört så ska det inte kännas något alls, bara konstigt när de plockar ut bebisen. Som ett tryck eller att det drar lite. Men du kommer få jättebra information innan snittet om hur du ska tvätta dig och hur det går till samt hur kejsarsnitt upplevs efteråt. Dessutom brukar den läkaren som utför snittet besöka dig innan du åker hem och prata om hur det upplevdes :)       

Min tjej har önskat syskon i två år nu så hon är överlycklig, men tror också att hon tror på en lekfärdig bebis ;) Hon pussar magen och vill känna lillasyster sparka. Hon har fått känna sparkar som hennes pappa inte fått så hon är jätte glad. Hon vill vara med på all planering när det gäller inköp, bestämma namn och att färdigställa barnrummet :)  
  • Serendipitet
    JennieP skrev 2011-08-21 16:00:47 följande:

Men sötsyrran! Hihi

Det är för mig iaf det som jag upplever som väldigt positivt att ha de här åren emellan, att de förstår så mkt.
    Vill hjälpa till och ställa hundra tusen frågor. Jag skrattar gott åt sonens tankar "mamma eftersom bebisen inte har några tänder så kan den ju få låna mina som jag ska tappa" osv ha ha 

Så ni har tjuvkikat att det är en lillasyster? Vad roligt!!

Vi har ju gjort en Vul, men då var den ju så liten så då såg man ju bara ett hjärta som pickade.
    Med lilleman kollade vi inte, vi får se hur vi gör denna gång nyfiken som tusan blir man ju såklart haha

Jag undrar hur det blir  med snittet å jag inte alls svarade på ryggbedövningen sist, kanske de söver mig istället? Hur länge var du sövd? Måste ju vara helt overkligt att somna och vakna med en bebis!? :)

Ja, det känns jättebra med ålders skillnaden faktiskt eftersom de förstår så mycket mer och kan vara med på ett annat sätt :) Det är en massa spännande tankar, idéer och frågor som kommer upp när man ska få syskon.. Och de är ofta omtänksamma precis som din prins med sina tappade tänder :) Det är ju bara så gulligt!

Vi tjuvkikade för att förbereda storasyster om det blev en pojke (hon önskade en lillasyster) och tyckte det kunde vara mysigt för henne att säga lillebror eller lillasyster. Sedan kan man inte veta till 100% iallafall men BM var mycket säker och sa bara att det är en flicka. Klart man är nyfiken men det är som att öppna paketen innan julafton, det är ju härligt med överraskningen vid förlossningen med :) Vad tycker sambon om att ta reda på könet?

Kan ju vara så att det väljer att söva dig, jag vet inte.. Kanske var det bara en tillfällighet att den inte tog sist. Men det kommer ni att prata om så att ni vet hur dagen kommer bli på förhand :) Sövdes gjorde jag vid 13.00, dottern var ute 13.07. Vid 13.30 var hela ingreppet över. Efter 1 timme vaknade jag lite i mellan åt, det var svårt att fokusera på annat än klockan i början och jag vaknade inte helt förrän vid 16.00 och fick träffa min dotter. (Det är en mysig tid för pappan att mysa med bebis). Men det kändes lite overkligt att man somnar och sedan när man vaknar säger någon att detta är din bebis, känns nog på ett annat sätt när man krystat fram sin bebis.
  • Serendipitet
    iwannarock skrev 2011-08-21 20:52:26 följande:
    Hallå på er!

Jösses jag har knappt kikat in här, inte tagit en enda bild på min mage eller skrivit NÅGON STANS om min graviditet. Men nu ska jag försöka ta tag i allt . På tisdag går jag in i vecka 18+0 och ska nu börja ta bilder och föra lite dagbok om graviditeten.

Hur mår ni annars? Här mås det fortfarande illa, inte lika mycket som förut men alldeless för mycket, och det är inte bara på morgonen det är jobbigt kan hålla i sig hela dagarna. Kräks iofs intelikaofta längre men. Har FRUKTANSVÄRT ont i höfterna (har haft det innan grav) men nu är det sååå mycket värre, ska ta upp det med mvc imorgon tänkte jag. Ganska jobbigt att sova på nätterna vet inte hur man ska ligga, villså gärna sova påmagen men efter bara en liten stund måste jag byta ställning och när jag ligger på sidorna får jag ont i höfterna och ryggen är helt enkelt inte skönt att sova på Inte lätt det här hahah.  

Hej och välkommen till denna tråden! Grattis till graviditeten :D Jag mår också illa men överlever tack vare Lergigan Comp, tar du något för illamåendet? Jag önskar jag kunde sluta med tabletterna men börjar kräkas som en gris varje gång jag försöker (är i vecka 19+5). Vad tråkigt att dina höfter påverkar din sömn, det är inte foglossning du har problem med? Det bästa tipset jag fått är att sova med en amningskudde, att palla upp magen med samt lägga mellan knäna för att inte belasta höften :) Hoppas det snart blir bättre för dig eller du iallafall får något tips som gör det ok.
    Har du haft ultraljudet eller du ska på det snart?  
  • Serendipitet
    iwannarock skrev 2011-08-21 21:50:55 följande:
    Tackar Jag har "skrivit" in mig i denna tråd för ett himla tag sen men sen har det bara inte blivit av helt enkelt. Nä jag tar inget för illamåendet och hoppas kunna slippa det men det finns lergigan här hemma om det skulle bli för jobbigt. Ja detta med höfterna är hemskt, jag va hos vc i januari och han skickade en remiss till röntken och sa att det skulle kunna vara slemsäcks inflammation men nu har jag inte gått till röntken och har precis flyttat så ska ta upp detta hos min nya vc och hoppas få hjälp. det kanju mycket väl vara foglossning som spökar. Vi va på ett privat UL i vecka 11+6 och skulle haft RUL den 5 aug där jag bodde förut men avbokade den eftersom jag flyttat, men ska till mvc imorgon på det nya stället för första gången och hoppas på att få en tid till ul så snart som möjligt det är väl "dax" nu väl?

Ja, det är bäst för bebis tror jag utan mediciner trots att det står att det ska vara ok :) Skönt att du ska till MVC i morgon för då kan du ju ta upp det med höfterna med henne och se vad hon/han tycker, kan ju vara att hon rekomenderar VC ändå eftersom du hade problem tidigare. Ja, men då bokar nog din nya BM in dig snart för ultraljud eftersom det brukar ske någongång mellan vecka 18-20 :)
  • Serendipitet
    iwannarock skrev 2011-08-21 22:10:55 följande:
    Jo det är väl det men mår man riktgt dåligt så är det ju jätte bra att det finns hjälp att få men jag har egentligen inte tänkt så långt som att skaffa medicin för det, jag köpte åksjukeband i början men har nu slutat använda dom (varför vet jag inte hahah) dom ligger på micron och skräpar . Har lite funderingar kring foglossningsbälte, någon som testat/har det? Funkar det??

Ja jag hoppas på en tid för UL, jag ringde mvc i måndags och talade om att jag kände mig så orolig för att jag faktiskt inte känner något än men honsa att det va inget att oroa sig för alls det va inte konstigt att man inte kände något i vecka 17 jag sa att dte va min 3,dje grav och att jag har för mig att jag kände tidigare med både första och andra men nu börjar jag tänka att det kanske inte va så alls, tusan man glömmer ju så fort . Känner ni andra mycket? Och när lyssnade dom på hjärtljuden på mvc? Här säger dom att dom inte lyssnar förrens vecka 20 8kommer som sagt inte ihåg hur det va) men tycker dte känns sent???

Jag klarade inte av att ta mig upp ur sängen så medicin var ända utvägen för mig då jag vill kunna vara mamma som vanligt till min dotter :) Hon lekte sjuksköterska i ett par veckor innan jag gav upp och ringde BM. Fungerade åksjukebandet något? Min vän använder foglossningsbälte och säger att de är bra. De hindrar henne från häftiga rörelser och att vara jätte rörlig i höfterna vilket gör smärtan mindre, dock har jag ingen egen erfarenhet av bältet. 

Det är helt normalt att inte känna av bebis i vecka 17 speciellt om du har moderkakan i framvägg, och det kan variera mellan graviditeter så även om du kände bebis tidigare under de andra så brukar det vara ok ändå :) Här på mitt MVC lyssnar de inte på hjärtljudet förrän på mötet efter ultraljudet och det har jag inte förrän i vecka 24.   
  • Serendipitet
    LillaEko skrev 2011-08-22 15:58:20 följande:
    Grattis till lyckat rul.
    Första riktiga arbetsdagen gjord efter semestern. Snurrig i huvudet.
    Men hoppas det kan botas med ett pass pump på gymmet nu vid 17.00.

Var inne och berättade för vår rektor nu. Gav han även paprerna han ska fylla i för att söka graviditetspenning.
    Men han verkade ju ha noll koll på hur han skulle skriva?!?!?! *skrämmande*.
    Har ni andra sökt än? Min syster pratade om att hon hört att det fanns något sista datum för att söka, någon mer som vet något om det? 

Att söka föräldrapenning tror jag man kan göra när man känner för det, dock är det ibland lång handläggningstid :) Men man ska säga till senast 2 månader innan man går på föräldraledighet på jobb har jag läst någonstanns, både mamma och pappa :D
  • Serendipitet
    LillaEko skrev 2011-08-22 18:27:32 följande:
    Visst har de, är helt kär i en grårandig dräkt där med luva som jag planerar att köpa =)
    GoodEnough mom skrev 2011-08-22 17:19:44 följande:
    Att söka föräldrapenning tror jag man kan göra när man känner för det, dock är det ibland lång handläggningstid :) Men man ska säga till senast 2 månader innan man går på föräldraledighet på jobb har jag läst någonstanns, både mamma och pappa :D
    Men graviditetspenningen ska ju beviljas, så där krävs det väl framförhållning, och om jag får full så jobbar jag max typ 10 veckor kvar.
    Ni andra som ska söka, har ni sökt än?

Om du ska ha graviditetspenning antar jag att du måste ansöka så pass tidigt att "handläggningstiden" hinns med samt 2 veckor extra bara för att vara på säkra sidan :) 1-2 månader innan du ska ha ledigheten är nog lagom, men det är aldrig dåligt att ha bra framförhållning så slipper man klydd om det skulle vara något :D Och jag tror ju inte att det finns något som heter för tidigt att ansöka, tiden går ju fort ändå :)
Svar på tråden Januaribebis 2012