Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

Min älskade lilla tös fick känna lillasyster sparka idag (innan sin pappa) så hon är överlycklig <3 Syns även utanpå magen nu när bebis är igång.. Åh, vad ljuvligt det är.

• Serendipitet

Hur vet man att man behöver börja med järntabletterna, någon? BM sa att jag skulle börja någon gång mellan v.18-v.20 är nu i v.18+6 men med redan trög mage :S vill man ju vänta så länge som möjligt. Ni pratar om olika järndepåer och blodvärde? Jag fick ju bara veta att mitt blodvärde låg på 130, perfekt sa hon. Tycker jag är lika trött och yr som tidigare så ingen förändring.

• Serendipitet
    Cia80 skrev 2011-08-15 22:57:28 följande:
    Vi har börjat fundera på om vi ändå inte ska ta reda på könet, mest för storasysters skull. Kunna förbereda henne ifall det är en lillebror, för just nu vill hon bara ha en lillasyster

Det var en av anledningarna till att vi frågade om BM kunde se vad det var :) Min dotter vill med ha en lillasyster (det har varit prio 1 på alla önskelister i över 2 år). Men enligt BM var det en liten tös i magen med <3 Så hon kallar magen "lillasyster" :)

Min BM sa inte ens att det var osäkert, utan bara att det var en flicka vi skulle få.. Så jag litar ju på det, men man kan ju aldrig veta helt säkert förrän den lill* ligger i famnen :) Någon i tråden som BM sagt kön som sedan visat fel vid tidigare graviditeter? Är det lättare att se om det är flicka eller pojke?   

Vad kul att läsa om alla ultraljud som går bra :) Och ni som har idag och längre fram - Lycka till :D Åh, det är så underbart med ultraljud.   
  • Serendipitet
    bumbi 84 skrev 2011-08-15 22:53:32 följande:
    har man bra i början brukar det sjunka på mitten av grav(ja annars med förstås ). men det bästa är ju att ta ett nytt hb för att se. jag hade 146-148 i början av grav och kommer nog inte behöva äta alls.

hb kan du kolla på vc och har du tur slipper du äta dom  

Oki, så då blir det att knalla ned till VC :) Har ju inte BM besök förrän om 1 månad. Jag håller tummar och tår på att slippa äta de där järntabletterna.. Usch, ingen bra erfaraenhet av sådana.
  • Serendipitet

shadowstorm skrev 2011-08-15 22:27:53 följande:
    Vi fick ju veta att det förmodligen är en tjej, men hur ser man det på ett UL? Pojke går bara inte ta miste på hehe...det fick vi uppleva med sonen...men jag tyckte det såg mera "tomt" ut denna gång   

Min BM sa att det skulle synas tre vita streck om det var en flicka.. Såg inte det själv men hon verkade säker på sin sak ;)  
  • Serendipitet

Skulle ni avråda från att lyfta tungt? Ökar det missfallsrisk? Har hört att BM avråder från det främst för att man belastar rygg och bäcken, och senare i graviditeten kan framkalla sammandragningar genom att lyfta för tungt. Lyfte en soffa igår och det gick ju bra, men tänkte först efteråt att det kanske var dumt?

Bebis sparkar på bra <3 Nu lite mat. 

• Serendipitet
    minjalin skrev 2011-08-16 19:44:22 följande:
    Någon mer som inte tycker livmodern växer? Jag är i v 18+6 idag och livmodern går fortfarande precis till naveln och det gjorde den för en vecka sedan också. Men det kanske brukar vara så att det står still, och sen drar iväg, och står still och drar iväg? Ska ju på rul på fredag så då får man ju förhoppningsvis höra att allt är normalt. Ska till bm v 20+2 sen och då börjar hon väl mäta så det kommer också kännas skönt. Tycker jag är mindre än med sonen om jag jämför bilder =/ alla säger ju att man ska vara större när man är omföderska. Fast det kanske spelar in om man väger mycket mindre denna grav jämfört med förra? Vägde 5 kg mer i startvikt förra grav och hade gått upp 6 kg i v 20 medan jag bara gått upp 3,5 kg nu. Men bebis sparkar på i alla fall :)

Min har stått stilla i tillväxt ett bra tag nu (3 veckor), min är tre fingrar under naveln (är dock lång). Bm sa att livmodern inte ska räcka ovanför naveln förrän i vecka 21-23. Jag frågade pågrund av min oro över tillväxten på ultraljudet. Livmodern växer snabbt.. Växer lite mindre, står still och växer snabbt i olika perioder svarade hon.
  • Serendipitet
    cabrera skrev 2011-08-16 19:54:51 följande:
    Var med om något riktigt obehagligt idag :S Var på H&M med min pojkvän idag o hade lite huvudvärk..sen helt från ingenstans börja jag svettas och blev snurrig och fick svårt att andas o jag kände hur hårt hjärtat började slå.. trodde jag skulle behöva lägga mej på golvet påvägen ut därifrån.. Mådde lika dåligt på hemresan också..Har vilat en stund nu men de var hur läskigt som helst .. Är helt slut nu :(

Det var inte så att blodsockernivån sjönk för snabbt.. Jag har problem med det i vanliga fall och måste äta mycket ofta om jag är iväg. Nu under graviditeten så har det blivit värre, och det är precis som du skriver plus att jag blir skakig. Hoppas du slipper må så fler gånger, det är jätte jobbigt.
  • Serendipitet

Jag pluggar ett psykiatriskt omvårdnadsprogram och slutar juni 2012. Så jag ska fortsätta plugga medan sambon ska vara pappaledig de första 5 månaderna. Det känns lite konstigt faktiskt.

• Serendipitet
    coockiejar skrev 2011-08-19 11:16:10 följande:

Niins - beklagar sorgen. Finner inga ord...kram

hej tjejer,

jag har sen semester och har inte varit inne på FL sista tiden.
    Vet inte om ni tagit upp detta (ni skriver ju så mkt! :) ) då jag har mååååånga sidor att ta igen men frågar här så får vi se... Är nyfiken på var ni känner rörelser i magen. Jag vet att många ännu inte känner rörelser, men snart så :). Jag har BF 2 Januari och är alltså i vecka 21 (redan!? Tiden bara droooog iväg :) ) och är nyfiken på var ni andra känner rörelser då min lilla kille håller till (oftast) rätt långt ner, typ strax ovanför pubishåren. Ibland är han lite här o där och överallt :) men jag har märkt att det sparkar mest rätt långt ner i livmodern. Va känner ni andra av rörelser?

Det här är mitt 2:a barn men det är 7 år mellan barnen så jag vet inte om det påverkar att min livmoder inte växer fortare denna gång än första gången - den har precis nått naveln på mig.

Hoppas annars ni har en strålande helg
    framför er :)

Vi har pratat om bebis sparkar men inte riktigt var i magen :) Jag har BF 9 januari och är i vecka 19+3 och min livmoder växer långsamt just nu, 3 fingrar under naveln på mig. Det är andra barnet för mig med, har en flicka tidigare född -05 och livmodern växer inte snabbare på mig heller. 

Känner nästan bara sparkar strax ovanför pubishåren, sedan kan det fladdra lite i resten av magen när bebis för sig :D

Svar på tråden Januaribebis 2012