Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

Ultraljud den 12 augusti och då är jag 18+4.. Självklart längtar man när man hör alla andra som redan varit :) Men jag är även nervös inför ultraljudet, ingen annan som har splittrade känslor? Har en liten mage och känner lite fladder (sent på kvällen) som jag tror är bebis men har ju inte fått lyssna på hjärtljud eller sett på något vul att det finns en levande bebis där inne i magen.

Har ni funderat något på gravid försäkring eller har ni redan tecknat? Vilken har ni tänkt välja/valt?

• Serendipitet
    doriah skrev 2011-08-04 17:59:23 följande:
    Jag har tecknat Trygg Hansas gratis-försäkring och har Trygg Hansa till båda tjejerna också...vi tyckte att de var bäst när vi satt och letade.

Oki, för det finns ju endel alternativ men har ju tänkt försäkra vidare i trygghansa sedan eftersom min tös är försäkrad där. Så kan ju vara bra att teckna den som är gratis till en början. Men visst finns det en till i trygghansa fast som man betalar för?
    Sedan vill man ju ha den bästa egentligen, finns det någon bra sida som jämför eller det bästa är att kolla varje hemsida? 
  • Serendipitet
    Moniqe1979 skrev 2011-08-05 20:42:46 följande:
    jag hade jätte problem sisst med trött/ond rygg och speciellt när jag gått eller setat länge fick enorm hjälp av en såkallad stödgördel typ den översta www.minimundus.se/body_mamma/ivantanstider.ht...#Support%20Belt
    faktiskt refdan börjat ta fram dem igen om jag vet att jag skall vara "elak" mot ryggen e n hel dag. skönt med extra stöd och syns inte genom kläderna.

en liten pinsam fråga är det någon som reagerat på att ni börjat lukta annorlunda/illa ? jag tycker jag luktar strakt både från underliv och under armarna och det även direkt efter att jag kliver ur duschen efter använt tvål etc precis som alltid. vet att jag tyckte att urinet luktade starkt förra ggn jag var gravid men nu tycker jag att jag luktar ÄCKLIGT precis hela tiden och inte hjälper duschtvål elelr deo stanken tränger igenom iallafall

Inget ska vara pinsamt i ett forum :) Jag tycker med jag luktar lite starkare (inte illa, men starkare både från underliv och armhålor). Kanske ska du prova en annan deo, endel lyckas ta bort "lukten" bättre. Tillfälligtvis kanske du behöver en starkare deo eller sport deo? Sedan tvättar jag alltid underlivet med intimtvål från apoteket (den är även mjukgörande) och jag håller mig fräch med den iallafall ett par timmar. Sedan beror ju det på flytningar också och har jag mer av det en dag så kan jag tvätta mig fler gånger eftersom den inte torkar ut.

Så nu har vi varit pinsamma tillsammans :D 
  • Serendipitet
    Pamper skrev 2011-08-05 22:55:56 följande:
    någon mer som inte direkt klarar av att äta kött??

Jag kan inte heller äta kött, det fungerar inte. Är inte sugen på det och det smakar inte gott längre. Dessutom måste allt kött vara välstekt och tycker man om det lite rosa sååå.. ja. Inget gott. Dessutom mår jag ju illa och magen smälter ju maten väldigt långsamt just nu så det blir ingen trevlig kombination att kräkas och ha ätit kött.  
  • Serendipitet
    lullebo skrev 2011-08-06 08:49:21 följande:
    En fråga: Är det ngn mer som vaknat på nätterna och har jätteont i magen för att ni är kissnödiga??

Varje natt känns det så.. Verkar ha att göra med att blåsan bli så full under natten för jag känner ju inget av det på dagen om jag inte väntat med att gå på toa jättelänge då vill säga. Jag tänkte fråga BM nästa gång om det, men jag tror det är normalt för att bebis trycker och när blåsan blir full blir det mycket mindre plats med.
  • Serendipitet
    Laktosintolerans vid graviditet (kanske gluten)

Har haft perioder eller tillfällen då jag har varit känslig för laktos tidigare, men nu under graviditeten verkar det ha kommit för att stanna. Har köpt laktosfri mjölk men försöker med hårdost och vanlig yoggi men bäst är det de dagar då jag helt utesluter mjölkprodukter men även gluten.

Kan magen bli extra känslig under graviditeten så att man inte längre tål något alls? Min familj - mamma och syster har laktosintolerans men inga problem med gluten.

Laktosintoleransen kan jag ju hantera eftersom det funnits perioder tidigare då jag har svårt för det och läkaren har sagt att jag tillfälligtvis då ska dra ned på mejeriprodukterna men gluten? Är det vanligt med både laktos och gluten? Hur testar man om man har problem med gluten? Vill ju inte bara utesluta för det känns som man ska vara helt säker innan.

Jag har sedan jag var liten alltid svullnat om magen vid matintag och haft problem med ont i magen - men nu är allt mycket mycket värre. Jag har alltid varit smal och haft svårt att gå upp i vikt men inte haft problem med diarre utan det har alltid varit tvärtom så jag borde ju inte ha glutenintolerans? 

• Serendipitet
    Isssan skrev 2011-08-10 19:10:10 följande:

Hej! Min bebis är beräknad 8 januari och jag har RUL imorgon... Är så sjukt nervös, kan inte mer än att hålla alla tummar/tår att allt är bra med vår lilla krabat...

Jag är med beräknad till den 8 januari och har RUL på fredag. Och här är en till som är sjukt nervös :)
  • Serendipitet

Själv är jag sugen på kräftor, smörgås med saltkött och pepparotsvisp samt pizzasallad. Ibland övertalar jag sambon att pizza är helt rätt mat för kvällen bara för att få hem den där goa pizzasalladen. Jag är helknäpp ;) Gillar mest kall mat denna graviditeten..

• Serendipitet
    roxylady skrev 2011-08-10 20:46:11 följande:
    Måste fråga en sak.. min faster talade om för mig att det kan vara farligt att bada i tex poolen eller i havet när man är gravid? Aldrig hrört nått sånt.. att bakterier ska ta sig in och riskera missfall?? Är det verkligen sant? Jag trodde bebis var skyddad av slempropp och fostervatten osv osv.

Det ska vara helt ofarligt att bada i pool och i havet vid en graviditet. Det är bara om slemproppen eller vattnet har avgått som man inte ska göra det för infektionsrisken. Dock ska man låta bli bubbelpoolen. Det finns ju vattengympa för gravida samt att BM förespråkar simmning när man börjar känna sig klumpig :)
  • Serendipitet
    Jämthund skrev 2011-08-10 22:04:51 följande:
    Längtar efter kräftor??? Jag äter massor av kräftor.. Min bm sa att det var okej men man skulle undvika smöret. Jag hoppas det är okej för jag åt över 200 stycken förra veckan. Jag gör inget annat på kvällarna i princip..

Haha.. Skönt att höra att någon mer är sugen på kräftor :) Dock har jag lovat sambon att hålla mig ifrån de två pkt vi har i frysen till på fredag. (Det är nästan totyr) Varför ska du undvika smör?
Svar på tråden Januaribebis 2012