• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • fabler

när jag läser om alla era krämpor så känner jag att jag har de rätt bra. Är tung och har lite ont vissa dagar men de verkar inte va nått jämfört med era krämpor. De jobbigaste nu är väl att man är så sjukt varm och de börjar bli tungt.

Nu är de bara 27 arbetsdagar kvar, de är ju helt sjukt lite egentligen.

elias är världens sötaste!!!
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-01 08:16:50 följande:
    Jag har alltid varit underviktig och haft svårt att gå upp i vikt (dock alltid följt min kurva ;) ) men låg på 55kg som startvikt första graviditeten till mina 177cm - 2 veckor efter förlossningen var jag nere i 50kg och det tog 3 år för mig att nå 55kg igen. Denna gången låg jag på 57-58kg som startvikt :) Proteinpulver var ett bra tips, dock äter jag mycket men det sätter sig inte ändå - men det kanske är mer effektivt?

Denna graviditeten är jag så lycklig för att jag gått upp 10kg :D Även om huvudet inte hinner med och det ibland känns jobbigt så slipper jag ju kanske gå ned för mycket i vikt sedan. Här äts det avokado, lax och massa nötter allt som anses vara nyttiga fetter - plus lite onyttigt som gammeldags gräddmjölk, grädde, creme fraich och dylikt.

Var din son liten när han föddes eller normalstor-stor?   

Måste bara säga att vi är duktiga som gått upp en massa!! :)    
    Okej, ja då är det kanske inte lika konstigt att du rasar ner så. Proteinpulvret kanske inte hjälper så mycket mot vikten mer än att man får i sig lite extra kalorier, men jag är rädd att bli helt undernärd som jag blev sist (men jag hoppas att det mest hade att göra med att jag förmodligen inte tål gluten så min tarm kunde nog inte plocka upp näringsämnena så bra) så min kropp får se ut som den vill bara den mår bra inuti känner jag :p

Jag hade gått upp 9 kg hos bm idag :) Jag äter bara vanlig creme fraich och grädde och och röd mjölk. Är väldigt anti lightprodukter och tror inte så mycket på att det är vanligt fett som är boven i dramat :P Tror problemet är att många äter både mängder med kolhydrater plus mycket fett (och framförallt då kanske fett i form av friterat och sånt) och sen vräker i sig socker i form av ketchup, sötad youghurt, godis, läsk osv. Men sen är ju de nyttiga fetterna bäst såklart som nötter och avocado. Men sen får man tänka att fett är mättande så man kan äta lite mindre portioner om man har grädde och så i maten :) 

Han vägde 3785 g och var 51 cm lång så relativt stor. Han kom på BF.  Hur var din förra? :)

Ja vi är jätteduktiga! :D 
  • minjalin
    Marsätt skrev 2011-11-01 10:04:05 följande:
    Det verkar vara många som har krämpor.. Jag mår mycket bättre denna gång än när jag väntade sonen.. Kan inte fatta att det är 10 veckor kvar. Jag har gått upp 6 kg sen inskrivningen. Med dottern gick jag upp 10 och med sonen 22... så det skiljer sig en hel del.

Har era bäbisar vänt sig med huvudet neråt? Min ligger i säte än så länge. Min Bm sa att hon hade några veckor till på sig att vända sig..   
    Fick veta idag att min ligger med huvudet neråt och har dessutom borrat sig ner i bäckenet. Det är inte vanligt att dom gör det så här tidigt när man är omföderska sa min bm (v 29+4) så vad jag fattade det som så är det inte så troligt att den vänder sig nu i alla fall så det känns skönt :) Din vänder sig säkert också snart ska du se!
  • Serendipitet
    minjalin skrev 2011-11-01 21:20:53 följande:
    Okej, ja då är det kanske inte lika konstigt att du rasar ner så. Proteinpulvret kanske inte hjälper så mycket mot vikten mer än att man får i sig lite extra kalorier, men jag är rädd att bli helt undernärd som jag blev sist (men jag hoppas att det mest hade att göra med att jag förmodligen inte tål gluten så min tarm kunde nog inte plocka upp näringsämnena så bra) så min kropp får se ut som den vill bara den mår bra inuti känner jag :p

Jag hade gått upp 9 kg hos bm idag :) Jag äter bara vanlig creme fraich och grädde och och röd mjölk. Är väldigt anti lightprodukter och tror inte så mycket på att det är vanligt fett som är boven i dramat :P Tror problemet är att många äter både mängder med kolhydrater plus mycket fett (och framförallt då kanske fett i form av friterat och sånt) och sen vräker i sig socker i form av ketchup, sötad youghurt, godis, läsk osv. Men sen är ju de nyttiga fetterna bäst såklart som nötter och avocado. Men sen får man tänka att fett är mättande så man kan äta lite mindre portioner om man har grädde och så i maten :) 

Han vägde 3785 g och var 51 cm lång så relativt stor. Han kom på BF.  Hur var din förra? :)

Ja vi är jätteduktiga! :D 
    Uteslöt du gluten ur kosten och mådde bra så var det självklart helt rätt att du gjorde det! Dessutom finns det goda glutenfria produkter och mycket man kan fixa själv hemma :) Då hoppas vi att det berodde på det sist så att du slipper bli undernärd denna gången med, det låter faktiskt som om det skulle kunna vara så :)

Jättebra! Min BM säger iallafall att 9-11 kg vid denna tiden är toppen och att smala oftast behöver gå upp lite mer och att det är bra :) Nej här hemma kör vi på orginal och inget light :D Tror också som du på en massa faktorer som spelar roll och att fettet inte ensamt står som bov, dessutom behövs fetterna för att man ska må bra med så det gäller att ha en varierad kost och bara äta gott ;)

Hon vägde 2885g och var 45cm (blev snittad i vecka 39+1) så hon var liten så nu vill jag bara på det där TUL som man får här nere och se så att denna bebis växer som den ska och inte blir mindre (och helst ligger med huvudet ner och inte tvärtom som storasyster)!   

Ja! Absolut är vi det :)    
  • roxylady

Blir lite gråtfärdig nu.. för jag har det lite tufft att andas nu när det börjar trycka på lungorna.. att tänka på att man ska ha det såhär och ännu värre i 3 månader till känns JOBBIGT!! Såklart värt det som allt annat..

• marickan

Paet: Känner som dig att det är jobbigt att det redan trycker mot lungorna. Jag bär min bebis så högt så den härjar mest vid mina revben. Så gjorde min dotter också när hon låg i magen, och det kändes som att man inte kan använda lungorna fullt ut. Nu börjar det kännas så igen men jag vill minnas att det lättar sista veckorna då magen sjunker, en liten tröst iaf...

• roxylady
    marickan skrev 2011-11-01 23:14:52 följande:
    Paet: Känner som dig att det är jobbigt att det redan trycker mot lungorna. Jag bär min bebis så högt så den härjar mest vid mina revben. Så gjorde min dotter också när hon låg i magen, och det kändes som att man inte kan använda lungorna fullt ut. Nu börjar det kännas så igen men jag vill minnas att det lättar sista veckorna då magen sjunker, en liten tröst iaf...
    Okej.. ligger din bebis också på tvären nu? Min har fått för sig att göra det i stort sett hela tiden. Vet inte om det blir lättare när de lägger sig antingen uppåt eller nedåt också?
    Ja men det är ju skönt att höra iaf :) Känns så tight nu..
  • got2b

Zatori: Jag ska också till Ullared nästa vecka och kan skriva vad jag handlade sen. Första barnet här med så jag har inte heller riktigt koll på vad man behöver. Har kollat lite olika listor i tidningar och skrivit handlarlista utifrån dem.

Någon här inne som använder någon form av stödbälte för mage/rygg? Jag funderar på att testa det då min rygg värker en hel del nu. Har blivit mer svankig nu känner jag och när jag står eller går känns det i nedre delen av ryggen efter några minuter.. Funderar på en BabyBelt från Anita maternity (finns här: http://www.minimundus.se/body_mamma/ivantanstider.htm). Någon som har erfarenhet av den eller liknande?