minjalin skrev 2011-10-31 21:05:52 följande:
Okej. Ja jag hamnade på 51 kg på min 165 cm så jag var på gränsen till undervikt och n väger jag ju 3 kg över min startvikt på förra grav så jag hoppas det tar lite fart med vikten i slutet. Hon har inte sagt nåt så utan hon påpekar ju att jag är väldigt smal och hon var glad att jag hade gått upp 7 kg sist för det tyckte hon verkligen att ajg behövde. Hon frågar mest om jag äter ordentligt och jag äter så gott jag kan. I början mådde jag ju illa till v 17 så jag hade ju ingen jätteaptit och spydde ibland. Sen har jag slutat med gluten sen 1 år tillbaka för jag mår inte bra av det verkar det som för nu är min mage jättebra när jag håller mig ifrån det och då blir det ju att man inte äter lika mycket macka och sånt och godis äter jag inte alls för jag mår bara dåligt av det. Men försöker äta kalla wienerkorvar och mandel och så som lite extramat, men man blir ju fort mätt nu när bebis tar plats. Så jag äter kanske vad jag behöver som icke gravid men har svårt att få i mig de där extra kalorierna som man ska ha. Men vi får se vad hon säger imorn. Så fort jag inte är gravid längre ska jag börja med ett proteinpulver som jag tog innan jag blev gravid som var som ett mellanmål för det var lätt att få i sig som ett extra mål och perfekt när man har en liten bebis som ska ammas hela tiden och grejer. Minns hur svårt jag hade att få i mig maten sist med en liten kolikbebis som klängde på mig hela tiden och jag satt fast i soffan eller hade inte ro att äta när jag samtidigt gick och vaggade och vyssade honom i bärsjal och försökte att få honom att sluta gråta. Men sen när jag väl kunde äta ordentligt så fortsatte jag bara att rasa i vikt och min mamma hade likadant när hon fick sitt första barn och rasade ännu värre än mig fastän hon åt 2 frukostar, lunch, middag osv. Och hennes ämnesomsättning såg helt normal ut när dom kollade. Så det är väl så vissa får helt enkelt. Jag har liksom kunnat äta precis vad jag vill sen jag fick min son och kan typ inte gå upp utan ligger på exakt samma vikt, varken upp eller ner. För pendlade jag 5 kg upp och ner hela tiden och var beroende av träning för att inte gå upp. Sjukt att det kan bli så.
Jag har alltid varit underviktig och haft svårt att gå upp i vikt (dock alltid följt min kurva ;) ) men låg på 55kg som startvikt första graviditeten till mina 177cm - 2 veckor efter förlossningen var jag nere i 50kg och det tog 3 år för mig att nå 55kg igen. Denna gången låg jag på 57-58kg som startvikt :) Proteinpulver var ett bra tips, dock äter jag mycket men det sätter sig inte ändå - men det kanske är mer effektivt?
Denna graviditeten är jag så lycklig för att jag gått upp 10kg :D Även om huvudet inte hinner med och det ibland känns jobbigt så slipper jag ju kanske gå ned för mycket i vikt sedan. Här äts det avokado, lax och massa nötter allt som anses vara nyttiga fetter - plus lite onyttigt som gammeldags gräddmjölk, grädde, creme fraich och dylikt.
Var din son liten när han föddes eller normalstor-stor?
Måste bara säga att vi är duktiga som gått upp en massa!! :)