• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • LillaEko

Vi ska med till Ullared nästa vecka :)
    Har fått en jättebra lista av en kompis som fick sitt första barn i feb över vad hon tycker har varit väldigt användbart. Så utgår mycket från den. Och sen får vi handla mer när bebis kommer.

Kändes riktigt konstigt att gå hem från jobbet igår.
    Men nu kompar jag ju ons-fre för höstlovet, så kommer nog kännas konstigare att vara hemma på måndag!

• minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-01 22:24:19 följande:
    Uteslöt du gluten ur kosten och mådde bra så var det självklart helt rätt att du gjorde det! Dessutom finns det goda glutenfria produkter och mycket man kan fixa själv hemma :) Då hoppas vi att det berodde på det sist så att du slipper bli undernärd denna gången med, det låter faktiskt som om det skulle kunna vara så :)

Jättebra! Min BM säger iallafall att 9-11 kg vid denna tiden är toppen och att smala oftast behöver gå upp lite mer och att det är bra :) Nej här hemma kör vi på orginal och inget light :D Tror också som du på en massa faktorer som spelar roll och att fettet inte ensamt står som bov, dessutom behövs fetterna för att man ska må bra med så det gäller att ha en varierad kost och bara äta gott ;)

Hon vägde 2885g och var 45cm (blev snittad i vecka 39+1) så hon var liten så nu vill jag bara på det där TUL som man får här nere och se så att denna bebis växer som den ska och inte blir mindre (och helst ligger med huvudet ner och inte tvärtom som storasyster)!   

Ja! Absolut är vi det :)    
    Jo jag slutade vara lös och min magkatarr försvann så det låter ju som att gluten är boven i alla fall.

Ja det låter ju logiskt. Har inte gått upp nåt nånstans förutom magen som växt så man kan ju undra vart alla kilona sitter :P Ja äta allt med måtta är det bästa :)

Oj en sån liten knodd ^^ Sjukt att det kan variera så mycket! När ska du på TUL? Här blir det inget mer ultraljud om inte nåt börjar avvika så dom vill göra ett. 

Ja det får vi hålla tummarna för! Min bebis har vänt sig och till och med börjat borra sig ner i bäckenet (ovanligt för omföderskor att dom gör det så här tidigt sa hon) så det är inte så troligt att den vänder sig igen så det känns skönt. Har en kompis som har sin i säte om det inte ändrats sen sist jag pratade med henne, men hon ska föda i säte bara bäckenet är tillräckligt stort så dom får röntga. Men hon är omföderska och då är det ju lättare.
  • Snusmumriken80
    partouze skrev 2011-11-01 15:01:31 följande:
    Hur stort sf hade ni i vecka 30 nästan 31? Min mage e så liten hade bara ett mått på 26 idag vecka 30z Följer kurvan iaf men känns som alla har mycket större ? Jag vet ju att bebis väger som den ska för vi gjorde tul nyss också . Kan den gömma sig långt in tro ;)?

I v. 31+2 hade jag sf-mått 34, men jag ligger över övre kurvan, så jag hör till den större delen:)

På måndag ska jag till hjärtmottagningen o checka min höga puls. Ska få nå elektroder här och var som jag ska i 24h, sen registreras det och så ska jag dit 24h senare och kolla hur det ser ut. Skönt att de tar en på allvar.

Igår tog vi in babysängen, blev sååå mysigt:)     
    *mamma till B-05, F-07, B-08*
  • zatori
    got2b skrev 2011-11-02 00:37:32 följande:
    Zatori: Jag ska också till Ullared nästa vecka och kan skriva vad jag handlade sen. Första barnet här med så jag har inte heller riktigt koll på vad man behöver. Har kollat lite olika listor i tidningar och skrivit handlarlista utifrån dem.

Någon här inne som använder någon form av stödbälte för mage/rygg? Jag funderar på att testa det då min rygg värker en hel del nu. Har blivit mer svankig nu känner jag och när jag står eller går känns det i nedre delen av ryggen efter några minuter.. Funderar på en BabyBelt från Anita maternity (finns här: www.minimundus.se/body_mamma/ivantanstider.ht...). Någon som har erfarenhet av den eller liknande?
    Ja, gör gärna det! :)

Min syster använde ett såntdär bälte av lite smalare variant när hon var gravid och hade massor av foglossning och hon tyckte att det avlastade ganska bra.
  • Sapato

Idag mår jag toppen istället, haha. Skuttade upp för trappan på jobbet och har inte ont någonstans. Känner mig helt ogravid

Skumt hur det kan vända så där..

• Frökenolson

Är det någon mer än jag som blivit vansinningt trött? Spelar ingen roll hur mycket/lite jag sover, jag är konstant trött efter kl 14.00...
    Positivt är att jag känner att magen växer och ibland känns det som jag får en liten fot i magsäcken typ... Bebis har börjat sträcka på dig och ligga mer på min högersida... bökar runt mycket, men det är bara mysigt =) Men det känns verkligen att det börjar bli ont om plats där inne.

• nya mamman
    Frökenolson skrev 2011-11-02 16:11:33 följande:
    Är det någon mer än jag som blivit vansinningt trött? Spelar ingen roll hur mycket/lite jag sover, jag är konstant trött efter kl 14.00...
    Positivt är att jag känner att magen växer och ibland känns det som jag får en liten fot i magsäcken typ... Bebis har börjat sträcka på dig och ligga mer på min högersida... bökar runt mycket, men det är bara mysigt =) Men det känns verkligen att det börjar bli ont om plats där inne.
    Jag är oxå trött men det beror mest på att jag sover jättedåligt på nätterna... vrider och vänder på mig, upp på toaletten, pirr i fötterna, bebis som sparkar osv osv. Men men, bara att bita ihop. 2 månader kvar nu bara =)
    Ont om plats börjar det verkligen bli! 
  • marickan

Paet: Jo den verkar ha legat tvärs över min lilla skrutt också. Men igår är jag ganska säker på att den lagt sig med huvudet neråt, för jag hade ett par fötter som tog spjärn mot revbenen och tryckte sig neråt hela dagen. Jag fick springa på toan ideligen då huvudet pressades mot blåsan. Men idag tror jag inte den ligger kvar så längre, ska till BM imorgon så då ska det bli spännande och se om hon känner hur den ligger nu :)

• RaraS

Idag har jag varit på föräldrautbildning! Jättebra föräldrautbildning men idag insåg jag hur rädd jag faktiskt är för kejsarsnitt.

Barnmorskan pratade om kejsarsnitt, hur de olika gick till: oplanerat, akut och urakut och jag började typ gråta när hon pratade om katetrar och om uppvaket osv. Pinsamt att börja gråta bland folk man inte känner! Jag har ju blivit opererad tidigare och när hon pratade om det var det en jobbig påminnelse om hur jobbigt jag tyckte det var sist gång på uppvaket, hur obehagligt snitten i magen kändes (och det var ändå bara tre snitt á cirka 3 cm) och alla slangar överallt och katetern som skulle sitta kvar över natten. Men sköterskan tog bort den ca 6 timmar efter operationen som tur var...jag tyckte den var så obehaglig!. Och hur jobbigt det var att gå och alla krämpor efteråt.

Jag har ju aldrig genomgått en förlossning, så det är ju omöjligt att veta vad som är bäst, men jag absolut beredd att testa allt som inte betyder att ligga på operationsbordet! Och på utbildningen pratade hon om olika anledningar till varför det blir kejsarsnitt. Och då bland annat om bebisen ligger i säte...gissa om jag har klämt på magen hela dagen för att försöka lista ut hur den lilla rackaren ligger!!! Sparkarna känns på höger sida mest...så känns som den kan ligga hur som helst. Hoppas barnmorskan lyckas känna på nästa besök!!!    

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?