• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Wicky81
    Frökensvensson skrev 2011-12-13 12:07:38 följande:
    Vad lustigt, kyckling har jag inte kunnat äta på hela gravidteten!

Ja, mackor är definitivt räddningen, vissa dagar känns det som att jag lever på mackor och yoghurt Tungan ute

Jo, jag märker med en gång om det är något jag inte kan äta! Som att tugga sågspån eller nåt, och hungrig snart igen!  haha. Och har fått världens sug efter glögg(tack och lov att det finns alkoholfri!!!)

Vet inte om det med maten påverkades av att han(bebisen) vände sig i magen för kanske 2 veckor sen, för det är efter det som jag inte kan äta varm mat! Han kanske sparkar rätt på magsäcken vem vetFörvånad
    Ja jag pimplar glögg för fullt. Hitta ett på Ica Maxi som är helt ok :) Vet inte vad det är för märke...

Det är väl inte omöjligt att bäbisen tack vare vändningen nu ligger och trycker på nånting så du känner som du gör för maten.....Det enda är att helt enkelt äta det man vill och är sugen på, huvesaken man får i sig nått. För saken blir ju inte bättre av att man måste tvinga i sig.....Så tänker jag i alla fall :)

Nån mer som har problem med andningen?
    Jag har verkligen skitjobbigt! Är flåsig jämt och det känns hela tiden som jag måste kämpa för att andas. Kan inte ligga på rygg längre då jag på bara några sekunder känner som jag ska svimma.....
    Att stå rakt upp och ner tex när jag skalar potatis eller liknande går inte utan måste sitta på en stol. Annars kommer den där svim-känslan.
    Tog upp det med BM sist och hon trodde dels att bäbisen trycker mot kroppulsådern samt att det blir press mot lungorna. Hon kände på magen längst upp typ vid mellangärdet och sa att jag var väldigt spänd där så hon förstod att jag hade svårt med andningen.
    Skitjobbigt!
    Är ju helt sjukt att man låter som man sprungit två mil när man bara pratar tex....Eller att jag inte kan skratta för jag får värsta hostattacken och då får kämpa efter luft. Kan inte heller sjunga utan att tappa luften.....
    Nån mer?
  • roxylady
    RaraS skrev 2011-12-13 14:33:53 följande:
    Hos vissa (landsting/privata) är väl ett TUL standard. Dock inte i mitt landsting. Men jag fick göra ett TUL förra veckan för att SF-måttet avvek från kurvan. Men allt var så normalt så och läkaren sa att SF-måttet som barnmorskan mäter är väldigt ungefärligt och man ska inte haka upp sig så mycket om det avviker! 
    Okej! Ja här får man inga extra UL heller alls.. jättetrist. Men man ska väl iofs inte göra det allt för mkt. Men då vet jag. Skönt att det var bra resultat!
    Okej men då är det nog svaret på att jag inte fått det.. kurvan har sett fin ut. Men trodde inte man kunde uppfatta vikt så mkt med det faktiskt.
  • Alltochinget

Jag fick göra TUL förra gången jag var hos BM. Det är ingen standard här. Vi erbjuds KUB.test runt vecka 12 och sedan RUL runt vecka 19-20. Jag hade absolut inte räknat med att få se lillen igen men som sagt när vi var där sist och BM klämde på magen misstänkte hon att bebis kanske var lite liten och så var hon inte säker på om huvudet var nedåt. Därför fick vi göra ett TUL när vi var där för maskinen och den BM var ledig efter vårt BM-besök. Men apparaten var ny hos dom och det kändes nästan mest som de ville göra UL bara för skojs skull, men inte mig emot. Det visade ju sig att bebis låg på + 10 % istället! Så stor bebis men liten mage. Då uppskattades vikten till 2240 gram, i vecka 32+2.

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • missable
    roxylady skrev 2011-12-13 14:30:46 följande:
    Hur får man TUL? För gentligen har man ju ingen aning om hur liten/stor han är nu. Eller känner BM det väldigt bra när hon klämmer på en? Och tar SF mått?
    Precis som RaraS skrev så är det inte standard i vårt landsting heller, men mitt SF mått har hoppat så långt ner och har inte följt någon kurva de senaste 4 veckorna, från att ligga på översta kurvan och följa veckorna i centimeter, alltså v25 vär sfmått 25 cm, fram vecka 29. Sedan dess har mitt sfmått bara vuxit 1,5 cm och är nu i v 35 (34+2) jag har gått på tätate kontrollen sedan jag hoppade en kurva för jag har varit orolig och nu tyckte bm att ett TUL var i sin ordning, skall tillbaka den 23 dec för att mäta och prata förlossning sedan den 27 dec TUL, de hade inga tider innan jul, är ju då i vecka 37 (36+2) men som jag skrev tidigare så kommer jag se till att bilbarnstolen är i bilen, likaså bb-väska etc om det är något galet...
  • roxylady

Okej.. får lita på SF måttet man har då att det är okej! Jag är inte heller speciellt stor förövrigt så tänker ju lite i dem banorna också. Men sedan kan man ju aldrig jämföra sig med någon alls egentligen.. Får vara glad åt att måttet ser bra ut än så länge.

På tal om att sätta in babyskyddet i bilen. När gör ni det? När sätter ni upp spjälsängen? BB väskan tror jag att jag packar vid nyår.. då är det tre veckor kvar till BF.

• curiosa
    fair skrev 2011-12-13 13:23:17 följande:
    Av ren nyfikenhet, kan man känna själv om man är öppen nåt? Har inte gjort det, är för feg. Men som sagt, av ren nyfikenhet.. Funderar också på hur länge man kan vara öppen nån cm innan det är dags. Fasen att inte barnmorskn kände på tappen också när hon liks kände var huvudet låg!
    Det undrar jag oxå men samtidigt så ska man ju inte in och greja där heller pga bakterierisken. Men visst hade det vart lockande.
  • missable
    roxylady skrev 2011-12-13 16:36:51 följande:
    Okej.. får lita på SF måttet man har då att det är okej! Jag är inte heller speciellt stor förövrigt så tänker ju lite i dem banorna också. Men sedan kan man ju aldrig jämföra sig med någon alls egentligen.. Får vara glad åt att måttet ser bra ut än så länge.

På tal om att sätta in babyskyddet i bilen. När gör ni det? När sätter ni upp spjälsängen? BB väskan tror jag att jag packar vid nyår.. då är det tre veckor kvar till BF.
    Nä man ska ju inte jämnföra sig, men jag blev hispig som bara den när jag såg att kurvan hoppade så mycket! 
    Jag är inte heller stor, har bara gått upp 8 kg totalt, så länge kurvan följs fint så är det nog ingen fara!

Babyskyddet sätts in den 23:e eftersom vi ska iväg på jul, men isofixbasen är redan inkopplad, sen får den sitta där iom TUL om det skulle vara något  och de säger att de sätter igång eller liknande...
    BB väskan packades v30 och spjälsängen för tre veckor sen, men det är mest för min man var så hispig... haha!
    vagnen ska vi hämta i mellandagarna... 
  • roxylady
    missable skrev 2011-12-13 17:01:18 följande:
    Nä man ska ju inte jämnföra sig, men jag blev hispig som bara den när jag såg att kurvan hoppade så mycket! 
    Jag är inte heller stor, har bara gått upp 8 kg totalt, så länge kurvan följs fint så är det nog ingen fara!

Babyskyddet sätts in den 23:e eftersom vi ska iväg på jul, men isofixbasen är redan inkopplad, sen får den sitta där iom TUL om det skulle vara något  och de säger att de sätter igång eller liknande...
    BB väskan packades v30 och spjälsängen för tre veckor sen, men det är mest för min man var så hispig... haha!
    vagnen ska vi hämta i mellandagarna... 
    Nä men precis man ska ju inte det.. men det är lätt att man gör det. Ja jag förstår det..
    Okej! Jag har gått upp 13kg och jag fattar inte vart allt sitter faktiskt.. kan fortfarande ha samma storlek som jag alltid haft. Magen måste väga en hel del Nä jag hoppas det.

Okej ja men det är ju bra. Hihi det är lätt att man blir det Vi håller på att måla våran nu så vi tänkte vi kanske sätter upp den så fort den är helt klar! Bara för att se hur vi ska ha den osv. Hur ska ni ha eran? Tänkte att jag skulle ha den i fotändan av vår säng så man bara kan sätta sig upp mitt i natten och ta upp bebis om han vill äta. Om han ens nu kommer ligga särskilt mkt i den det vet man ju inte. De vill ju vara nära :) Vad skulle du ha för vagn?
    Vagn var bland det första vi blev klara med förutom kläder tror jag! Så den har stått där i hörnet i vardagsrummet länge nu och ser fin ut
  • LillaJag89

Vart på andra akupunkturen idag. Nålar i blygdbenet. Får se om de blir lite mindre smärta nu iallafall. Hoppas verkligen på det.
    Har börjar på karpeltunnelsyndrom med, armar och händer domnar bort totalt. Så obehagligt.