minjalin skrev 2011-12-31 09:17:23 följande:
Precis, man vet ju faktiskt inte vad som händer. Sist tog det bara 3 timmar fårn att vi kommit in så risken är ju att det inte blir så mycket tid på förlossningen denna gång men sånt vet man ju aldrig. Bebis kan ju ligga snett eller fastna eller vad som helst. Sen tänker jag lite att om dom skulle behöva springa iväg med bebisen efteråt av nån anledning så följer ju sambon med och det lockar inte mig att ligga där ensam och oroa mig så i sånna fall skulle det ju vara kanon att ha mamma där. Sist hade vi en väldigt lugn och stillsam förlossning så sambon tyckte inte det var speciellt jobbigt. Visst såg han att ajg hade ont men jag låg inte och skrek och hade panik. För det är nog tufft att bara se på när nån man älskar har så ont så dom inte vet vart dom ska ta vägen och man inte kan göra så mycket. Får jag en sån förlossning som min mamma fick med andra barnet vet jag inte hur jag reagerar för hon gick från typ 2 mesvärkar till världens förlossningsarbete och alla hade panik där inne och det var folk överallt. Hon velade bort sig med lustgasen och hade panik över den plötsliga smärtan och ingen tog notis om det förrän en bmstudent tog ifrån henne lustgasen så hon hittade andningen. Och snart var min syster född. Och då hade ändå min mamma inte sån kort första förslossning som jag hade. Det gör ju fruktansvärt ont och blir väldigt intensivt att öppna sig så fort. Det gjorde ju jag i slutet när jag öppnade mig sista 2 cm på 20 minuter och då hade jag konstant ont med jättetäta värkar. Men 20 minuter härdade man ju ut men då hade man ju haft lindrigare värkar innan som man fick vänja sig vid. Skulle jag få sånna pang bom vet jag inte om jag kan hantera dom så jag kanske bara ligger och skriker och har panik. Man vet ju aldrig ;) Och får man en 30-timmarsförlossning är det nog guld värt att ha 2 st med sig så dom kan turas om att stötta medan den andra vilar :)
nä men precis man vet ju aldrig hur det blir och det är nog bra :D ja då kan det vara bra att ha två!!! jag saknade nån som kunde följa med mig på uppvaket efter snittet och kunde fråga hur det var med bebis och sambo.. hade min mamma vart me hade hon kunnat ringa upp och höra så jag blev lugn! :)
tror det kan vara rätt jobbigt att stå brevid!!då man inte kan göra så mycket... och kan ju hända att de känner att va de än gör så är det fel med i vissa stunder :P g år ju inte att förbereda sig för dem heller eftersom man inte vet hur förlossningen blir :):)